Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2012 #1 Skrevet 17. oktober 2012 Har en toåring som alltid har hatt litt dårlig hud.. Tørr, nuppete, blir lett irritert osv.. I ansiktet blir hun også fort tørr og irritert.. Er nesten alltid litt rød i kinnene, og man kan også se sånne tynne røde streker (blodårer? Blodkar?). Hvis det er veldig kaldt eller vind så blir hun helt blålilla i kinnene.. Hun har også ofte litt eksem rundt munnen.. Som vi hele tiden har tenkt at skyldes smokken, og at det ofte blir litt fuktig der.. Men nå har det plutselig blusset opp, og hun er rødere enn hun pleier rundt munnen, og det har også spredt seg utover i ansiktet, og rundt øyne..og under haka.. Hun har også en stor sprekk under øreflippen, og det er kjempe rødt og sårt bak øret.. Ser skikkelig sårt og vondt ut.. Og det virker som det klør.. Noen tips til hva vi skal gjøre? Har lest at reseptfri kortisonkrem kan brukes, sammen med fuktighetskrem.. I tillegg tenker jeg at vi kanskje burde prøve f.eks brulidin bak øret (det ser nesten ut som det verker litt..), og så prøve å plastre på et vis slik at det får være litt i fred.. Men bør vi passe på at det ikke blir helt tett slik at det får litt luft også?? I tillegg har jeg lest at bl.a. tomat og fargestoffer i saft kan gjøre eksem verre, så tenkte å kanskje holde henne unna det.. Noe annet vi bør/kan prøve? Noe vi bør gjøre annerledes?
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2012 #2 Skrevet 17. oktober 2012 Be om henvisning til hudlege. Leser ofte her inne om barn med eksem og sjelden jeg ser at foreldrene gjør noe med det.. desverre. Samme opplevde jeg i min tidligere karriere i bhg. Om det er atopisk så kutt ut ull. Bruk kun neutral vaskemiddel, og ikke tøymykner. Locobase repair er fantastisk og reseptfri!
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2012 #3 Skrevet 17. oktober 2012 Be om henvisning til hudlege. Leser ofte her inne om barn med eksem og sjelden jeg ser at foreldrene gjør noe med det.. desverre. Samme opplevde jeg i min tidligere karriere i bhg. Om det er atopisk så kutt ut ull. Bruk kun neutral vaskemiddel, og ikke tøymykner. Locobase repair er fantastisk og reseptfri!
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2012 #4 Skrevet 17. oktober 2012 Be om henvisning til hudlege. Leser ofte her inne om barn med eksem og sjelden jeg ser at foreldrene gjør noe med det.. desverre. Samme opplevde jeg i min tidligere karriere i bhg. Om det er atopisk så kutt ut ull. Bruk kun neutral vaskemiddel, og ikke tøymykner. Locobase repair er fantastisk og reseptfri!
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2012 #5 Skrevet 17. oktober 2012 Kanskje ta henne med til en hudlege, og høre om det er noe hun feiler? Jeg kjenner et barn som får sopp på hendene og rundt munn/nese når kulden setter inn. Barnet fikk en krem på grunn av dette, og ble bedre.
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2012 #6 Skrevet 17. oktober 2012 Be om henvisning til hudlege. Leser ofte her inne om barn med eksem og sjelden jeg ser at foreldrene gjør noe med det.. desverre. Samme opplevde jeg i min tidligere karriere i bhg. Om det er atopisk så kutt ut ull. Bruk kun neutral vaskemiddel, og ikke tøymykner. Locobase repair er fantastisk og reseptfri! Gjør masse med det.. Hele tiden! Har vært hos lege og hun har blitt sjekket av en nær venn som er sykepleier og har jobbet med eksembarn i lang tid! Tror jeg i tillegg har lest alt som finnes om eksem hos barn.. Og vet at løsningen ikke er enkel, men at det er smøring og krem som funker.. Så hun smøres over hele seg to ganger daglig, bruker bare anbefalte kremer (a derma, physiogel, kortisonkrem ved behov)! Aldri parfymert vaskemidler osv Bare den mykeste ulla vi finner (som hun tåler godt) - det er uansett ansiktet som er hardest rammet! Men kanskje noen her inne har noen sånne supre tips som bare kommer med erfaring (ikke nødvendigvis fordi man er lege).. F.eks bør vi ha plaster oppå kremen bak og under øret, eller bør det få luft (men da forsvinner kremen etter to sek)..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå