Sunnybeach4gull :) Skrevet 17. oktober 2012 #2 Skrevet 17. oktober 2012 Hva er din definisjon på tette da? Jeg har 20 mnd mellom 1 og 2, og to år mellom nummer 2 og 3 Bare positivt så langt, barna har god kjemi og leker mye sammen, er veldig glade i hverandre Eneste negative jeg kan komme på er i forbindelse med svangerskap, jeg var veldig dårlig i både nummer to og tre, da er det ikke like gøy alltid når de andre barna/barnet ennå er små og trenger hjelp til mye (når man ligger over doskåla i 8 mnd) Men man klarer det man må, og det er jo faktisk så utrolig verdt det når babyen kommer ut
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2012 #3 Skrevet 17. oktober 2012 Jeg har to tette og to med fire år i mellom. Foretrekker fire år i mellom fremfor under to år. Det var skikkelig kos å ha store barn da jeg gikk gravid, og de kunne engasjere seg i babyen i magen. Det var dessuten enklere å kunne si "smør deg en brødskive" hvis jeg var opptatt med babyen og de andre begynte å mase om mat. Med to tette ble gjerne eldste stående og klatre på meg mens jeg skiftet bleier eller ammet, så det var litt mindre tid til å slappe av og kose meg med den minste. Eldste fikk heller ikke være liten så lenge, måtte bli stor over natta når lillesøster kom. Og hun forstod lite av det. Brydde seg ikke mye om babyen. Første seks månedene var greie med to tette, men da minste ble mer mobil, ble det travelt. Jeg følte aldri at jeg klarte å følge opp begge nok, men sørget for å drive med aktiviteter med eldste når yngste sov, og det har aldri vært noen sjalusi. Fra rundt to og treårsalderen har de vært gode venner og krangler sjelden, men det samme opplevde jeg når det var fire år i mellom. Da var minste to og neste seks år og de lekte like fint, om ikke finere, enn de andre hadde gjort. Det har dessuten ikke vært mange våkenetter med de eldste etter at yngste ble født, og derfor har siste babytiden vært kjempefin i forhold til forrige. Begge deler er egentlig like fint, men om jeg fikk velge fritt, ville jeg valgt fire år i mellom igjen. Eller mer. Har jo fem år mellom eldste og yngste, og det var også fint.
bittelill Skrevet 17. oktober 2012 #4 Skrevet 17. oktober 2012 Positive: barna leker sammen alene fra nr to er ca 1,5 år. De kan tidlig mye av de samme tingene. Samme interesse på reiser, ferier osv De har alltid hverandre å leke med, også på besøk hos gamle tanter osv De har hverandre i barnehagen, her er det glede når de møtes ute. Mye kos De liker mye av de samme bøkene, så vi leser sammen før legging. Negative: Litt slitsom babytid m nr. to De krangler også en del Nr 2 kan plutselig ta igjen nr 1 i utviklingen, kan være uheldig for selvfølelsen. Man må huske at eldste ikke er så mye eldre at den skal forstå ALT. Fort gjort å forvente for mye...
Lady lovely locks Skrevet 17. oktober 2012 #5 Skrevet 17. oktober 2012 Vi har 3 tette. 25 mnd mellom første og tvillingene, så jeg definerer det som tett i alle fall. Det som er positivt med det er: - barna er på nesten samme nivå hele veien. Når de begynner på skolen etter hvert skal alle i gang med lekser etter skolen. Når du reiser på ferier eller skal finne på aktiviteter på fritiden kan du nå barna lettere med samme aktivitet. - de har lekekammerater i hverandre
Himmel og hav Skrevet 17. oktober 2012 #6 Skrevet 17. oktober 2012 To tette er flott fordi: - de er på omtrent samme nivå når det gjelder leker, aktiviteter, filmer, utfordringer osv. - man slipper mye mas om at den ene er "for liten" eller at den andre får lov til ting den yngste ikke får. - De følger hverandre i de aller fleste årene i barnehage eller skole, slik at logistikken blir enklere. Bare et år hist og pist hvor en er her og en annen der. Ulemper: - litt pes med en baby og en på under 2 år til tider - Det blir lite arving av tøy og ting, i og med at de er så tette i størrelse og behov at de trenger ting på likt. Mine vokste seg til og med slik at de i mange år hadde samme str i tøy og sko. - du må svare på mange tåpelige spørsmål om hvordan tvillinger kan være så ulike i størrelse og om de er dine begge to - mye krangling ettersom de er omtrent på samme nivå der også...
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 17. oktober 2012 #7 Skrevet 17. oktober 2012 Har barn på 10, 8, 5 og 3 år, så to kull med to relativt tette barn + På samme nivå, lett å finne aktiviteter som fenger begge Gode lekekamerater (kan bli i hvert fall, mine er) Lett å arve klær når de er av samme kjønn fordi det bare er å flytte plagget fra ene sin hylle til den andre når eldste vokser ut av noe (etter babytiden vel og merke). - Slitsomt de første 2-3 årene (regnet fra den yngste din fødsel) Kan bli mye krangling nettopp fordi de er på samme nivå og gjerne har sammenfallende interesser (dette stemmer for de to eldste som kranglet mye da de var yngre, men ikke de to yngste som nesten aldri krangler)
snart3-4-5barnsmor.87 Skrevet 17. oktober 2012 #8 Skrevet 17. oktober 2012 (endret) Vi har 26 Mnd mellom de eldste, blir 17 Mnd mellom minste og Trillingene. Gruer meg litt, men ser om 1-1,5 år vil de ha stor glede av hverandre alle 5 :-) Positive er som de over sier, gleden av å ha noen å være med. Leke med, sove på samme rom med ( for oss ble liggingen en drøm, da de ble to) tryggheten og gleden av et søsken. Ulemper, om man kan kalle det for de. Vente på tur, måtte dele og self litt krangling. Men de veier absolutt over ulemper med alle fordelene, gleden i øynene deres da de ser hverandre. Når de ser samme program og er så tilfredse. Når storebror tuller, og lillebror ler! :-) Gud så deilig de er å være mamma da <3 Endret 17. oktober 2012 av snart3-4-5barnsmor.87
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2012 #9 Skrevet 17. oktober 2012 Har to barn, er to år mellom de. Vet ikke om du syns at det er to tette? Min minste er bare 7 mnd. + - De underholder hverandre. Det har de gjort helt siden minste begynte å le. - Kan leke sammen senere. - Kan arve klær og alt annet utstyr. - Lærer seg å vise hensyn til andre fra første stund. - De har generelt mye glede av hverandre - største sutrer mindre etter at han fikk søsken - Lett å legge opp planer for helger etc. For vi har ikke en unge som vil stå på slalom og en som vil gå i lekeland - de har samme interesser. - - To å skifte bleier på samtidig - Du kan ikke sove når babyen sover, da er eldste våken - Jeg tenker ofte "Er det ikke den ene, så er det den andre" Det er alltid et eller annet med en av de.
Gjest <3Barn&Engler<3 Skrevet 17. oktober 2012 #10 Skrevet 17. oktober 2012 12,5mnd mellom de her.. + De underholder hverandre lett, og til tross for at yngste bare er 7 mnd, så leker de allerede noenlunde sammen, storebror setter seg hvertfall ved siden av lillesøster og leker Eneste vi trengte å kjøpe for jenta var klær, utstyret hadde vi jo Nå som de deler soverom, så trives storebror bedre på romet! - Blir en god del av det meste i starten, når jeg legger meg på kvelden, så sovner jeg før jeg treffer hodeputa. Begge ungene får tenner samtidig, så det er ekstra med surv nå. Storebror forstår ikke at lillesøster får vondt, så han finner lett på å sette seg oppå ryggen hennes på gulvet osv. De må som regel byttes bleier på samtidig, så det er et evigstress det med skifte og morgenstell.
Nissefisen Skrevet 17. oktober 2012 #11 Skrevet 17. oktober 2012 Hva er to tette for deg da? Jeg har to barn. Er 2år og 4mndr mellom barna. Negativt: -Jeg var så dårlig i svangerskap nr 2, hadde skikkelig bekkenløsning og en mann som jobbet borte fire dager i uken. Så det var veldig tøft. -Kan være hektisk til tider. minste er nå 8mnd og krever oppmerksomhet hele tiden. dvs hun må har to øyne på seg til en hver tid fordi hun er over alt. Klatrer og går. Positivt: -De vil få veldig god kontakt når de blir litt større iom at det er så liten alders forskjell på de. -Lettere å planlegge ferier osv når de nesten er jevngamle, med tiden. -Minstemor har et godt forbilde og strekke seg etter. -Det går ikke så lang tid mellom svangerskapene at du føler du starter på "nytt". Alt er kjent og vandt. Man vet hva som må til. -Man slipper den store søsken sjalusien, vi har hverfall sluppet unna så lang. -Storesøster er nå 3år og det er lettere å forklare ting og hun forstår det. Noe som kan være litt vanskeligere dersom de hadde vært enda tettere. Jeg ser på det hele som veldig positivt! Når jeg er sliten på kvelden tenker jeg bare, vi får igjen for det senere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå