Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2012 #1 Skrevet 17. oktober 2012 Jeg er nå valgt tiltilitsvagt / verneombud i bhg hos oss. Hos oss er det en god del missnøye, og mye av det handler om lite persjonel. Dette er en vond sirkel. Folk er misfornøyde på grunn at vi har lite bemaning, og misnøyen fører videre til dårlige holdninger, mere misnøye og større fraver. Det er ikke slik at jeg jobber med masse late tiltaksløse folk, langt i fra. Men alle ønsker å komme på jobb å gjør gode dager for barna våre noe som stadig blir vanskeligere med lite personaltetthet. Jeg har fått gjengen godt i gang med å skrive avvikssjemaer, men hva er veien vidre her i fra. Hvordan få bukt med misnøyen, og aller helst hvordan kan vi presse politikerene til å forstå at vi trenger tettere bemanning i bhg?
lille sprelle Skrevet 17. oktober 2012 #2 Skrevet 17. oktober 2012 For det første - misnøyen kan dere gjøre noe med selv. Man har det som man tar det. Samarbeid med styrer i forhold til dette. Du sier ikke noe om bemanningstettheten, men er en lavere enn normert, så er det jo klart at man må si i fra på avviksmelding. Når det gjelder å jobbe mot politikere, så tror jeg det er lurt med personlig kontakt. Dett gjelder vel forøvrig ikke bare i "din" barnehage, men i hele kommunen i så fall. Ta opp problemstillingen med den hovedtillitsvalgte og jobb videre derfra.
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2012 #3 Skrevet 17. oktober 2012 For det første - misnøyen kan dere gjøre noe med selv. Man har det som man tar det. Samarbeid med styrer i forhold til dette. Du sier ikke noe om bemanningstettheten, men er en lavere enn normert, så er det jo klart at man må si i fra på avviksmelding. Når det gjelder å jobbe mot politikere, så tror jeg det er lurt med personlig kontakt. Dett gjelder vel forøvrig ikke bare i "din" barnehage, men i hele kommunen i så fall. Ta opp problemstillingen med den hovedtillitsvalgte og jobb videre derfra. Jo vi kan jobbe med misnøyen. Men jeg tenker også at det er viktig å få lov å slippe frustrasjonen ut en plass. Vi har i flere år nå gitt tilbakemeldinger på misnøye også får vi tilbake fra styrer at vi bare skal tenke slik og sånn og være mer positive. Nå har jeg fått rollen som tillitsvalgt og jeg mener at man må han en litt annen tilnærming til problemene. (for eksempel:)Når du har en bedriten klesvask haug. Så holder det ikke å legge lokk på skittentøyskurven og snakke lett om at de egentlig ikke er så møkkete og at det ikke gjør så mye. Man må ta ut klære tørre å se på de. Sortere og finne ut hvor grundig du må gå til verks. Noen ting må kokes. Noen kan bare kjøres på en lett vask og andre ting har kanskje blitt kastet til vask uten at det strengt tatt var nødvendig. Jeg er i alle fall av den oppfatning at jeg vil møte folk med at deres misnøye er beretiget. Og at tingen nå er å gjøre noe med det. HI
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2012 #4 Skrevet 17. oktober 2012 For det første - misnøyen kan dere gjøre noe med selv. Man har det som man tar det. Samarbeid med styrer i forhold til dette. Du sier ikke noe om bemanningstettheten, men er en lavere enn normert, så er det jo klart at man må si i fra på avviksmelding. Når det gjelder å jobbe mot politikere, så tror jeg det er lurt med personlig kontakt. Dett gjelder vel forøvrig ikke bare i "din" barnehage, men i hele kommunen i så fall. Ta opp problemstillingen med den hovedtillitsvalgte og jobb videre derfra. Jo vi kan jobbe med misnøyen. Men jeg tenker også at det er viktig å få lov å slippe frustrasjonen ut en plass. Vi har i flere år nå gitt tilbakemeldinger på misnøye også får vi tilbake fra styrer at vi bare skal tenke slik og sånn og være mer positive. Nå har jeg fått rollen som tillitsvalgt og jeg mener at man må han en litt annen tilnærming til problemene. (for eksempel:)Når du har en bedriten klesvask haug. Så holder det ikke å legge lokk på skittentøyskurven og snakke lett om at de egentlig ikke er så møkkete og at det ikke gjør så mye. Man må ta ut klære tørre å se på de. Sortere og finne ut hvor grundig du må gå til verks. Noen ting må kokes. Noen kan bare kjøres på en lett vask og andre ting har kanskje blitt kastet til vask uten at det strengt tatt var nødvendig. Jeg er i alle fall av den oppfatning at jeg vil møte folk med at deres misnøye er beretiget. Og at tingen nå er å gjøre noe med det. HI Personal tettheten er forøvrig normal. MEN kommunen har bestemt å spare inn 5 mill på barnehagens budsjett. Dermed har de tatt HELE vikarbudsjette vårt. Så når folk er syke så blir det ikke satt inn vikarer. OG nå har vi kjempe høyt sykefravær. HI
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2012 #5 Skrevet 17. oktober 2012 I vår barnehage er det en leder som er helt suveren. Alle de år hun har vært leder, har barnehagen gått strålende. Nå er dette en kommunal barnehage, vet ikke hvordan tilfellet er hos dere? Men tror at en "god sjef" er alfa og omega. Ser masse eksempler på det på andre barnehager og sykehjem rundt omkring. En god leder, gir god trivsel, SæRLIG på offentlige arbeidsplasser. Sier det fordi jeg har inntrykk av at de ansatte ikke føler at "stedet" de jobber på, er arbeidsplassen sin det er det diffuse "Kommunen/fylket",- og daglig leder er ikke sjefen, det er ordfører eller leder for den og den komite...SLik at man lett ender opp med og ikke føle noe tilhørighet til jobb og ledelse der man faktisk jobber, med de problem det fører med seg... Jeg ville sett på hvordan de ansatte har det på jobben, mtp ledelse, arbeidsplan og miljø seg mellom. Så må man se på foreldrenes oppførsel. Hvordan er kravene til de ansatte og barnehagen fra den siden? Blir det aldri bra nok? ER det sånn at når barna får noe ekstra tilbud, så er det ikke bra nok,- istedet for at foreldre setter pris på det de faktisk får til barna sine? Slike generelle holdninger er vanskelig og få bukt med,- og er desverre også ofte smittsomt. Mer konkret i forhold til innsparing som er gjort her er; stengt 2 og 3 uker fast om sommeren (verierer litt), steng i påska, stengt i jula. En annen barnehage har flyttet åpning fra 0645 til 0700 og stenign fra 1645 til 1630 (bare et eller ingen barn som kom så tidlig eller var så lenge. Og nesten aldri samme barn....). De har mat på barnehagen, men på turdager har de med selv, og i TILLEGG er det innført en dag til med hjemmebragt lunsj. De har sluttet og bake brød selv, forde det krever en voksen, men jeg mener det må da være billigere (barna spiser også MYE mer av kjøpebrødet de kjøper enn brødet de lager.....Det er mindre mat i det) og bake selv, og la dette være en fast aktivitet på rullering for alle barna i barnehagen! DA vil det ikke kreve ekstra voksen,- mener jeg. Tar tid og skjøre opp brødet, istedet for go få ferdigskjært er et annet argument for og KJøPE brød..Men der mener jeg det finnes masse rom for spons av brødskjærermaskin man har på butikkene, hvor hele brødet puttes oppi Hva om foreldre arrangerer basar eller noe for og samle inn til det? Var dette noen ideer? Andre tiltak til tidsbesparing,- alle barn kommer i ullundertøy (evt lag1) med klær om morgenen. Så slipper de kle AV alle klær først, også begynne innenfra for og kle de til og gå ut..De sparte inn nesten 1t!!! om morgenen på dette hos oss Og at alle hver fredag tømmer alt av hyller og skap. Slik Må foreldre gå gjennom og se over alt utstry en gang i uka, og ansatte slipper og finne ombytteklær som er blitt for små, at et barn har 15 votter liggende, men ikke et eneste par, at støvlene er blitt for små osv osv...Garderoben blir mye mer ryddig, barna har alltid ombytteklær og rene og hele uteklær osv osv og gjenglemtkurva var TOM hele året!!!!
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2012 #7 Skrevet 17. oktober 2012 Hvis dere har høyt sykefravær så må man jo sette inn vikarer. Typisk at kommunene skal spare inn, vi opplevde det også. Det ble så ille at barna måtte tegne på ark som var donert. Dette kunne være blankoregninger fra banker! Spare, spare, spare! Det er tunge dager når det er lite personell. Dere må ta det høyere opp, over leder hvis hun driter i det. Tar hun i selv? Ser hun hva som foregår ved å være sammen med dere i barnehagehverdagen? Kanskje dere må gjøre om hele driften i en periode med lite folk? Si at dere ikke har tid/overskudd til å få ut alle barn ol. Slik at foreldrene kommer på banen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå