Gå til innhold

Oppskrift på blomkålsuppe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jakter på en litt annerledes blomkålsuppe. For noen år siden laget jeg en utrolig god versjon, men jeg kan ikke finne oppskriften :'( Laget suppa bare én gang, så husker ikke hva som var i den heller ... Den var uten jevning. Noen som har en god og spennende oppskrift å dele?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mannen min lager en nydelig blomkålsuppe. Ikke så spennende, kanskje, men nyyydelig! :)

Lager jevning med meierismør og hvetemel + hønsebuljong.

Sper med krafta fra blomkålen og kremfløte.

Smak til med salt ved behov.

Serveres med hvitløksbrød eller annet godt brød, og gjerne med saltbakte mandler til. Mmmmmm :)

Skrevet

Jeg jakter på en litt annerledes blomkålsuppe. For noen år siden laget jeg en utrolig god versjon, men jeg kan ikke finne oppskriften :'( Laget suppa bare én gang, så husker ikke hva som var i den heller ... Den var uten jevning. Noen som har en god og spennende oppskrift å dele?

Jeg pleier å skjære blomkålen i biter, og dampe bukettene mens stilkbitene kokes i vann/buljong under damprista, og istedet for jevning tar jeg og blender suppa med stavmikser, ca halve blomkålen inkl stilkbitene, sammen med kokevannet og passelig med kesam (proteinrikt, litt mer "mat" enn bare melk/fløte).

Smaker til med litt krydder, f.eks muskat, cumin osv, og serverer med reven parmesan til/på. Parmesan er også ganske smakssterk, så det gir god smak til suppa.

Noen ganger kjører jeg med litt kikerter eller hvite bønner i stavmikseren, og kan variere med karri, blåskimmelost, stekt chorizo osv osv. NB! Bruker ganske mye blomkål, kan fort bruke to små blomkålhoder til familien på 4. Men jeg har sjelden brød til (erfaringsmessig blir minsten bare sittende og søpise brød6smør, istedet for å få i seg grønnsaker. så på suppedager tar vi en ekstyra kveldsmatbrødskive vi andre, i stedet).

Skrevet

Jeg koker blåmkålbukettene i buljong,- brukte grønnsaksbuljong sist, gangen før tok jeg kjøttfond. Tar det jeg har:-)

Freser finhakket hvitløk (et par store fedd) i meierismør og lager jevning m mel og h-melk til massen blir tykk.

Sper ut med kokevannet fra blomkålen og en dæsj kremfløte.

Smak til med salt.

Hell i blomkålen til slutt,- ikke overkok den.

Denne er veldig god og enkel oppskrift.

Skrevet

Min blomkålsuppe er ikke jevnet, men spesiell tror jeg ikke den er. Uansett, slik er den:

Jeg deler opp et par blomkålhoder, med stilker og koker dem i litt kraft, som regel kylling. Når de er knapt møre, så tar jeg av en gjeng pene buketter og legger til side. Så koker jeg resten en stund til til blomkålen er helt myk. Da kjøre jeg suppa glatt med en stavmikser, smaker til med salt og pepper, har i en fløteskvett og legger de pene bukettene oppi igjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...