Gå til innhold

Supermat og raw-food i svangerskapet.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mange stiller seg jo spørrende til supermat og raw food i svangerskapet, nettopp fordi det er noe svært få har hørt noe særlig om, å trekker da uante konklusjoner mot at dette er farlig.

Urter,tang og andre gode stoffer er med på en rekke helsefremmende effekter i kroppen. Hvorfor skal det da være farlig for fosteret?

Sunnere og mer rett forhold til hva vi er laget for å spise finner du vel ikke?

Hva er deres meninger om supermat og raw food i svangerskapet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg brukte en del supermat før jeg ble gravid, men var forsiktig i svangerskapet. Tok det i begynnelsen, og det hjalp mot kvalmen (ja, kvalmen forsvant helt), men så leste jeg at superdamene skrev at man skulle være forsiktig.. Er jo en del stoffer som viker veldig rensende.. Man skal i alle fall ikke ta aloe vera og chlorella. Jeg trodde spirulina og hvetegress/byggress var ok, men tror man skal være litt forsiktig..

Skrevet (endret)

Raw food er jo bare rå mat, så det er det jo bare å spise ;-) jeg fråtset i grønnsaker og smoothies osv.. Man trenger ikke lage raw lasagne eller raw brownies for å spise raw food, liksom ;)

Endret av chocolate
Skrevet

Chlorella går helt fint å ta faktisk. den er anbefalt både til gravide og til ammende. Men jeg ville ha tatt mye mindre doser enn vanlig. Jeg torde ikke å ta mere enn en knapp teskje av hver produkt.

På superdamenes side der dei selger produktene står det et artikkel om hva som er anbefalt til gravide. Det er mange gode produkter som man kan ta uten å være så redd for.

Og spirulina den som ikke anbefalles til gravide. Den går gjennom lymfene og det vil jo si at at gjennom navlestrengen også da. Chlorella derimot går gjennom tarmen.

http://www.super-nature.no/

så finner du ofte stilte spørsmål på høgre side og skrøller ned, der står det om hva gravide kan ta

Skrevet

Jeg brukte en del supermat før jeg ble gravid, men var forsiktig i svangerskapet. Tok det i begynnelsen, og det hjalp mot kvalmen (ja, kvalmen forsvant helt), men så leste jeg at superdamene skrev at man skulle være forsiktig.. Er jo en del stoffer som viker veldig rensende.. Man skal i alle fall ikke ta aloe vera og chlorella. Jeg trodde spirulina og hvetegress/byggress var ok, men tror man skal være litt forsiktig..

Hvorfor ikke ta chlorella under svangerskap? De mødrene som har gått på chlorella før og under svangerskapet og etterpå har mange ganger mindre giftstoffer i morsmelken enn det man vanligvis har...

Ikke misforstå, jeg mener ikke at man skal kaste seg over alle typer supermat hvis man er gravid. Men mye av det er jo bare naturlig næring. En del kvinner er så dårlig i begynnelsen av svangerskapet at de går ned i vekt, og da frigjøres jo flere uheldigestoffer som er lagret i fettvevet - da bør det jo faktisk være en fordel å ta f.eks. chlorella som kan fange opp disse og føre dem ut av kroppen?!

Det som er viktig å huske er at vi er alle forkskjellige. Det som er bra for en trenger ikke være bra for en annen. Med visse typer tilskudd skal man vite hva man gjør.

Men det som generelt er bra med den såkalte "supermaten" er at kroppen ser på det som mat, det er i naturlig form og kroppen tar da lettere opp næringen enn stoffer som er kjemisk fremstilt og presset inn i en tablett.

For meg ville det vært uansvarlig å slutte med det jeg tar om jeg blir gravid, for det er faktisk det som holder meg frisk. Hvis jeg slutter å ta tang, chlorella og "supermat" så får jeg bl.a. lavt stoffskifte. Så lenge jeg spiser dette holder stoffskiftet mitt seg normalt! Mitt fordøyelsessystem trenger også enzymene i supermaten for å greie å ta opp alle næringsstoffer - til tross for at jeg har et sunt og variert kosthold ellers.

Men man skal som sagt ikke kaste seg over alt av supermat uten å vite hva man gjør. Det kan bli for mye av det også... for enkelte. Hovedårsaken til at det ofte skrives om en del tilskudd at man skal være forsiktig med det ift svangerskap er fordi det ikke er forsket spesifikt på det. Det vil si at de "må" si at man skal være forsiktig. Det betyr ikke at det nødvendigvis er hverken farlig eller uheldig. Men det er godt å få råd fra folk som er dyktige slik at man kan føle seg trygg på det man gjør.

Skrevet

Helt enig i mye av det du skriver :) Jeg brukte mye annen supermat, men ikke så mye greens rett og slett fordi jeg stoler på superdamene.. Og jeg orket ikke sette meg inn i så mye mer om det :)

Jeg brukte hampfrø, chia, yaconsirup, kokosfett, osv, og jeg tror faktisk at kostholdet var grunnen til at jeg ikke ble kvalm.. Var kjempekvalm forrige svangerskap (med vanlig kosthold).

Har STOR tro på supermat, for jeg merket effekten kjempebra på kroppen! Jeg gir det også til barna mine. Elsker supermat ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...