Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2012 #1 Skrevet 16. oktober 2012 Sjefen kom til meg i dag og sier at hun har en litt dårlig nyhet. Det viser seg at jeg har fått for mye kveldstillegg, i hvertfall i tre mnd. Mest sannsynlig vil jeg måtte betale tilbake det jeg har fått for mye. Jeg har jobbet veldig mye mer kveldsvakter de siste mnd, og har helt ærlig ikke lagt merke til det / trodd det var pga. de ekstra kveldsvaktene. Det står ikke anntall timer kveldsvakter, kun kveldstilegg. Litt vanskelig å følge med da, når det ikke står anntall timer.. Men hva gjør de da, om det viser seg at jeg må betale tilbake mye? De kan vel ikke ta alt fra en lønning og sette meg i en økonomisk krise? Dette er jo i bunn og grunn ikke min skyld, men sjefen min. Hun har bekrefta kveldsvaktene mine dobbel, hver gang. Noe som gir meg dobbelt tillegg..? æsj asså!
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2012 #2 Skrevet 16. oktober 2012 Hvorfor spurte du ikke sjefen om det?
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2012 #3 Skrevet 16. oktober 2012 Fordi det kom noen å avbrøyt hele samtalen, så vi må fortsette en annen dag. Derfor spurte jeg ikke.. Og hun kommer ikke tilbake på jobb før fredag.. hl
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 16. oktober 2012 #4 Skrevet 16. oktober 2012 de trekker deg i lønn, så du bør jo snakke med dem om det dreier seg om et betydelig beløp. Da kan dere bli enige om hvor mye de skal trekke hver mnd, og hvor lenge. Dere kan jo også bli enige om at du ikke skal trekkes, men jobbe det inn.
Lisjtuppa Skrevet 16. oktober 2012 #5 Skrevet 16. oktober 2012 Jeg ville ha spurt om å få kopi av timelistene mine, hørt om hvor stort beløp det gjelder og Evt. Bedt om å få det trekt over flere lønninger.
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2012 #6 Skrevet 16. oktober 2012 Det jeg syns er veldig rart er at jeg ikke finner ut hvor det er gjort feil. Når jeg ser på lønnslippen min vs turnusen min, så stemmer det jo med anntall timer.. Hmm.. Nei må ta å snakke med henne en gang til på fredag, for dette stemmer jo ikke! hl
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 16. oktober 2012 #7 Skrevet 16. oktober 2012 Om antallet stemmer så kan jo ikke det være feil. Men det kan jo være at det er satsen som er feil, altså at antallet er riktig, men du har fått mer pr. time enn det du skal?
snuppo Skrevet 16. oktober 2012 #8 Skrevet 16. oktober 2012 om ikke timene dine står på timelista så skal du ikke betale tilbake
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2012 #9 Skrevet 16. oktober 2012 Jeg hadde ikke gått med på tilbakebetaling sånn uten videre. Du må se gjennom timer og lønn, hvis du får det til å stemme, er det muligens arb.giver som har feil Kommer dere ikke til enighet, er det forbundet som må ordne opp i første omgang.
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2012 #10 Skrevet 16. oktober 2012 Hvilken bransje er det dette gjelder??? Om hun har gitt dobbelt opp med ub tillegg må jo dette betales tilbake.
hol(L)y COW Skrevet 16. oktober 2012 #11 Skrevet 16. oktober 2012 du skal ikke automatisk bli trekt i lønn. Det har de ikke lov til. Juridisk kommer det an på en del faktorer om du må betale tilbake: forenklet: -hvor stort er beløpet: for deg vs for jobben -hvem har skylda for feilen -vil det gå hardt utover din privatøkonomi å betale tilbake -vil det være hardt for bedriften om de ikke får pengene igjen osv..... Poenget er hvem som står nærmest til å bære tapet. Ta kontakt med jussbuss eller jussformidlingen så kan de hjelpe deg å skrive ett brev til arb.giver gratis. (jeg er jurist)
hol(L)y COW Skrevet 16. oktober 2012 #12 Skrevet 16. oktober 2012 andre faktorer: -visste du om feilen -burde du merket det -er pengene oppbrukt. Har ikke lest noe om dette siden studiene men detter ned litt i hodet bare jeg får tenkt meg om........;-)
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2012 #13 Skrevet 16. oktober 2012 du skal ikke automatisk bli trekt i lønn. Det har de ikke lov til. Juridisk kommer det an på en del faktorer om du må betale tilbake: forenklet: -hvor stort er beløpet: for deg vs for jobben -hvem har skylda for feilen -vil det gå hardt utover din privatøkonomi å betale tilbake -vil det være hardt for bedriften om de ikke får pengene igjen osv..... Poenget er hvem som står nærmest til å bære tapet. Ta kontakt med jussbuss eller jussformidlingen så kan de hjelpe deg å skrive ett brev til arb.giver gratis. (jeg er jurist) Dette Må da være feil! Saken er ikke foreldet, og selv om det er arbeidsgivers feil så har arbeidstaker også ansvar å ha kontroll på lønnen sin. Her er det nok ikke snakk om flere titalls-tusen ( for da går jeg sterkt utifra at arbeidstaker ville merket dette selv meget kjapt). Saken er at arbeidstaker har fått for mye lønn, ergo må dette betales tilbake! Mest sannsynlig kan sikkert dette spres over flere lønnsutbetalinger.
hol(L)y COW Skrevet 16. oktober 2012 #14 Skrevet 16. oktober 2012 Det er ulovfestet rett og har ingenting med foreldelse å gjøre. les mer her feks http://www.arbeidsrettsadvokaten.no/lonn-og-feriepenger/artikler/feilutbetaling-tilbakebetale-lonn-lonnstrekk-condictio-indebiti/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå