Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2012 #1 Skrevet 16. oktober 2012 Kjøpte en pakke med fiskeboller idag. Til tross for at jeg oftere sjekker utløpsdato fordi jeg ofte brenner meg på å kjøpe mat som utgår iløpet av et par dager, gjrode jeg ikke det nå. Jeg leste prisen på hyllekanten. Når jeg kommer hjem ser jeg at det er påsatt en orange prisetikett med 50% nedsatt pris. Jeg begynner å lete etter utløpsdatoen, og må pirke av klistremerket for å se at bollene gikk ut på dato igår. Hva med et varsel om at man kjøper mat utgått på dato? ARG! Kan jeg fryse de idag og tine dem opp senere? Jeg kaster ALLTID mat utgått på dato, men nå er vi på stramt budsjett..
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2012 #2 Skrevet 16. oktober 2012 det nytter ikke å fryse de i dag HVIS de er utgått. Det er jo bare å åpne opp pakken og lukte, lukter det dårlig eller ikke som vanlig er det bare å kaste det. MEN utgått mat BETYR IKKE at maten er ødelagt. Det er lov å bruke sansene for å bedømme om maten er spisbar/god.
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2012 #3 Skrevet 16. oktober 2012 De er nok helt fine i dag, men jeg ville ikke ventet lenge med å bruke dem.
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2012 #4 Skrevet 16. oktober 2012 Står det best før, kan du bruke de så lenge de lukter greit Står det siste forbruksdag, så er det litt verre (men bruk nesa da også).
Gjest peacock Skrevet 16. oktober 2012 #5 Skrevet 16. oktober 2012 Forskjell på "minst holdbar til" (kan spises etter datoen dersom produktet ikke har blitt dårlig) og "best før" (bør ikke spises etter). Anbefaler også å åpne pakken og lukte til innholdet siden holdbarhetsdatoen er avhengig av hvordan produktet har blitt oppbevart. Om det har ligget kjølig i butikken går det nok helt fint :-)
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2012 #6 Skrevet 16. oktober 2012 ok takk. jeg får snuse meg fram til en avgjørelse:)
soleia Skrevet 16. oktober 2012 #7 Skrevet 16. oktober 2012 Du må lære deg å bruke nasen, og ikkje ukritisk kaste mat som har gått ut på dato, med mindre det har gått langt over. Fiskemat er ikkje noko ein vil lagre lenge etter utløpsdato, så eg hadde nok laga dei til middag i dag om dei verka ok, noko dei heilt sikkert er om dei er lagra ok.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå