Gå til innhold

Tanker, ang jobbe 80% eller 100%?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Huff, hodet mitt er bare kaos om dagen.

Har en periode jobbet 80% (2 timer kortere dag hver dag), for å ha mulighet til å hente lille i barnehagen litt tidligere, og for å bruke tid på hus og handling og alt som må gjøres. Dette har fungert utmerket, MEN det blir litt mindre penger hver mnd å rutte med. Dette resulterer i at vi får spart mindre penger pr mnd, at vi ikke har råd til utenlandsferier hvert år, pluss at jeg og mannen sjelden har penger vi kan bruke på oss selv/noe til oss sammen. Vi har absolutt så vi klarer oss, men ikke noe ekstra da med andre ord.

Nå har jeg jobbet fullt et par mnd da vi har bestemt oss for å prøve på barn nr 2. Vil gjerne få mest mulig tid/ytbetalt i permisjon. Men akkurat dette kan jo ta lang tid før det klaffer. Allerede hatt en SA :(

Skal sies at jeg misliker jobben min STERKT!! Har null motivasjon for å dra hit hver eneste dag, Og det å holde ut 8 timer her hver dag gnager meg i sjela... Har til og med skulka noen timer ved et par anledninger... HUFF... er håpløs, vet det...

Dette resulterer i at jeg er mye sur og gretten. Og sliten.

Mannen jobber mye om dagen, både på kveldstid og helger så alt med huset faller på meg, og mesteparten av arbeidet med lille.

Jeg er SLITEN allerede, etter kun 3 mnd med 100% stilling.

Har så gjerne lyst til å ha tid til å gå turer og gjøre ting jeg har lyst til når lille er i seng, men har så mye å gjøre hele tiden.

HJELP!!

Hva ville du gjort?

Eller evt hjelp/tanker til en lettere hverdag?

Takk for at du leste min lille utblåsning, skammer meg litt faktisk...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis mannen din jobber så mye, ville jeg først forsøkt å få ham til å redusere jobbinga slik at dere kan dele på arbeidet hjemme.

Har hørt om flere par der mannfolka jobber døgnet rundt, mens konene jobber redusert. Ikke lurt i lengden. Hvem tjener da penger og pensjonspoeng og kan dermed ta med seg mer hvis forholdet ryker...

Men du må selvsagt ikke slite deg ut! Punkt nummer en er en mer lik fordeling av jobben hjemme!

Gjest peacock
Skrevet

Jeg ville satt ned forbruket i noen år, tatt en utdanning slik at jeg kunne jobbet med noe jeg likte resten av livet. Banken er gjerne positiv i forhold til avdragsfrihet når man studerer. Du får dessuten e mer fleksibel hverdag.

Barn tar ikke skade av å ikke komme på sydenferie hvert år, men de tar skade av å ha en sliten og gretten mamma som ikke trives i alle år fremover.

Skrevet

Ville byttet jobb, greit nok at man jobber først og fremst for å tjene penger - men det er jo greit og trives med det man jobber med :)

Skrevet

Takk for tanker.

Jobbytte er selvfølgelig aktuelt etterhvert. Bare tenkte å "holde ut" til jeg evt er ferdig med graviditet og permisjon osv... Selvom man vet jo aldri når det vil klaffe da...

HI

Skrevet

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Den-beste-karriren-jeg-kunne-tenke-meg-7018328.html

Først og fremst må du begynne å se deg om etter ny jobb, ikke rart du er sliten når du attpåtil ikke trives i jobben. Og så må mannen din bidra mer, noen må vel fortelle ham det.

Jeg jobber 80 %, har også jobbet 60 % en periode. Kan ikke tenke meg å jobbe 100 % på lenge enda, uansett hvor mye vi trenger pengene. Vi har to små barn. Mannen min jobber også veldig mye, i alle fall i perioder. Og det er mye husarbeid, men jeg er lat...Gjør altfor lite. I tillegg har jeg et par fritidsaktiviteter, men vurderer å trappe ned på det.

Vi bruker lite penger på luksus, husker ikke sist jeg handlet nye klær til meg selv, var på kino eller restaurant. Reiser ikke på lange ferier, men bruker en del penger på flyreiser for å besøke besteforeldre. Kjøper klær på salg til barna, men er ikke fanatisk, de får det de trenger og mer til. Vi har to gamle biler, men klart det koster jo å ha dem. Hadde det vært nødvendig økonomisk er det flere grep vi kunne tatt, se deg litt rundt så er det sikkert mulig for dere også.

Skjønner at det kan være litt vanskelig å finne ny jobb og at det kanskje passer dårlig akkurat når dere planlegger ny baby, men gjør et forsøk! Jeg startet i ny jobb 6 uker før jeg fikk førstemann, og etterpå har jeg kun jobbet redusert, arbeidsgiver velger å tenke langsiktig :)

Lykke til!

Skrevet

Du kunne kanskje ha ventet en stund med å gå opp til 100% stilling igjen? Sist jeg var gravid, gikk jeg i 80% stilling helt frem til den siste måneden før permisjon, da jeg gikk opp i full stilling. Datoen for overgangen var planlagt lenge før jeg ble gravid, så det var ikke noe jeg spekulerte i, men permisjonspengene ble iallefall regnet ut fra den siste lønnslippen!

Skrevet

Du kunne kanskje ha ventet en stund med å gå opp til 100% stilling igjen? Sist jeg var gravid, gikk jeg i 80% stilling helt frem til den siste måneden før permisjon, da jeg gikk opp i full stilling. Datoen for overgangen var planlagt lenge før jeg ble gravid, så det var ikke noe jeg spekulerte i, men permisjonspengene ble iallefall regnet ut fra den siste lønnslippen!

Ja det er sant. Men hvis jeg nå begynner i 80% igjen og så blir gravid, så er det vel litt "mistenksomt" at jeg plutselig går opp i stilling igjen rett før permisjonen? veldig opplagt og planlagt... Og man vet jo aldri hvordan formen er i et svangerskap heller....

Takker igjen for erfaringer/tanker :)

HI

Skrevet

mannen har forresten ikke mulighet til å jobbe nor mindre kvelder og helger foreløpig fordi det er på eget hus... Og det må jo bli ferdig.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...