GlemMegEi Skrevet 16. oktober 2012 #1 Skrevet 16. oktober 2012 da jeg vokste opp gikk vi alltid julebukk,det var jo så koslig:-) sang julesanger og greier..er det ingen som gjør det lenger?
ellen-propellen Skrevet 16. oktober 2012 #2 Skrevet 16. oktober 2012 Mine barn går julebukk Men jeg tror halloween og "knask eller knap" nesten har drept julebukken.
Gjest amandine Skrevet 16. oktober 2012 #3 Skrevet 16. oktober 2012 Her er det julebukker på nyttårsaften, hos svigers også. Men der jeg kommer fra, i Oslo, har det aldri vært noe tema.
Gjest Kira bjeffer! Skrevet 16. oktober 2012 #5 Skrevet 16. oktober 2012 Her kommer det også julebukk. Kjempe koselig (men innimellom holder det med et vers av hver sang ). De kommer en gang i løpet av romjulen
Cat.68 Skrevet 16. oktober 2012 #6 Skrevet 16. oktober 2012 Jeg har bodd i Norge siden 1993. Og jeg har hatt besøk av Julebukk 1 gang!!! Det var for en 3-4 år siden. Det var en gutt i 7 -8 års alderen nylig hitflyttet fra Afrika og som kom i oktober, hehehe han var skjønn da, men trur Julebukken har dødd ut.
Gjest Flora med nr 3 <3 Skrevet 16. oktober 2012 #7 Skrevet 16. oktober 2012 Halloween monstere har spist opp julebukken Trist, for er mye hyggeligere å få besøk av julebukken i stedet for unger kledd sol monster,spøkelser og hekser..
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2012 #8 Skrevet 16. oktober 2012 Hehe, husker jeg og noen venninner gikk julebukk.. Kledde oss ut som nissejenter og sang når folk åpnet. En gang var det en kjekk gutt som åpnet og da tørte vi ikke synge, så vi latet som at vi lette etter noen som bodde i nærheten Tror ikke det er så fryktelig mange som går julebukk.
Musemorbr / Skrevet 16. oktober 2012 #9 Skrevet 16. oktober 2012 Vi skal gå julebukk, frem til gutten sier at han ikke vil. Husker hvor fint det var, og at folk ble oppriktig glade. Vi gikk for å glede og ikke for å få. Det er en tradisjon jeg håper kommer sterkere tilbake, for det er så koselig.
me_87 Skrevet 16. oktober 2012 #10 Skrevet 16. oktober 2012 vi var hos søsteren min på nyttårsaften som bor i blokk så vi trodde det ville komme ett renn med julebukker så vi laget 60 godteposer klare, Dette er sentralt sted så vi regnet jo med at det at det kom mange. Det endte opp med at det ikke kom en eneste! Til tross for at det omtrent bare bor folk med småbarn i blokkene. Så virker som julebukker hvertfall her er litt utgått. Vi bor i Bergen da.
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2012 #11 Skrevet 16. oktober 2012 Julebukkene kommer i fleng her. På 13 dag jul Da skal julene feies ut og julebukkene kommer for å få restene
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2012 #12 Skrevet 16. oktober 2012 Samme greia hvert år når Halloween nærmer seg! Det er faktisk IKKE så stor forskjell på Halloween og julebukk. Julebukk fra gammelt av handlet om å tigge mat/godteri fra de mer velstående som hadde mer på lager enn de fattige. Videre gikk det ut på å skremme og sjekke at julen hadde gått riktig for seg. Hadde den ikke det kunne i verste fall julebukken ta julen med seg. En bukk ble slaktet og noen brukte et falskt hode med seg, mens andre hadde det slaktede dyrets hode på en stang. Når de kom på inspeksjon måtte du gi dem noe spiselig. Julebukk tradisjonene ble endret over tid, og det samme vil nok skje med Halloween. Vi har feiret det i flere år og har aldri opplevd at noe ødelegges eller at egg kastet på vinduer. Så slutt å syt! Og heller send ungene ut på julebukk da om det er så himla viktig å beholde denne tradisjonen!
2,5barn+1engel Skrevet 16. oktober 2012 #14 Skrevet 16. oktober 2012 Vi gikk selv julebukk alle årene da vi var små.. Unga her går julebukk nå også. De går med sine søskenbarn/tremeninnger og det blir en kveld i siste del av julen.. Men vi kjører de til et stort byggefelt.. For her hvor vi bor så er ikke folk så mottakelige for unger som "tigger" etter godterier ved døra.. Seriøst, de fikk beskjed om å ikke komme og tigge av et par naboer.. Ble sjokkert jeg., og vi bor på bygda altså.. Men de naboene er ingen vi henger med akkurat el da..
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2012 #15 Skrevet 16. oktober 2012 Vi gikk selv julebukk alle årene da vi var små.. Unga her går julebukk nå også. De går med sine søskenbarn/tremeninnger og det blir en kveld i siste del av julen.. Men vi kjører de til et stort byggefelt.. For her hvor vi bor så er ikke folk så mottakelige for unger som "tigger" etter godterier ved døra.. Seriøst, de fikk beskjed om å ikke komme og tigge av et par naboer.. Ble sjokkert jeg., og vi bor på bygda altså.. Men de naboene er ingen vi henger med akkurat el da.. Ja, akkurat. Selv om det synges en sang er det like fullt tigging. På samme måte som mange anser Halloween for tigging. Hvis jeg går til naboen å tigger etter penger til husleien blir det vel ikke mer akseptert fordi jeg synger en sang først? Syns mange av dere virker helt snåle som tilogmed nekter barna gå/feire Halloween! Er dere så imot at de går på døren så lag til en fest hjemme istedet. Evt. gå sammen med dem og lær dem at de ikke skal gjøre knep.
PintSizedDictator Skrevet 16. oktober 2012 #16 Skrevet 16. oktober 2012 Mine barn går julebukk på Nyttårsaften. Det tror jeg alle andre barn i nabolaget gjør også... og det er visst mange av de Så her lever tradisjonen i beste velgående.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå