verpe-hønå*m/4jenter Skrevet 15. oktober 2012 #1 Skrevet 15. oktober 2012 Nå er jeg drita lei. Jeg er kronisk trøtt hele tiden. Har bedt legen om å teste meg for dette. Virker ikke hva han skal gjøre....Jeg har gått slik i 4 år nå,og nå vil jeg ha svar, Hvor lang tid tok det før dere fikk diagnosen, og hvordan stiller NAV seg til denne diagnosen? Kan legen sette diagnosen`? Føler meg som en hypokondrer, ,lat osv...for en skal jo for alt i verden jobbe. Er ute i tiltak via NAV, men klarer nok ikke å gjennomføre tiltaket. Noen tips til en sliten 4 barnsnor?
Roselilly Skrevet 15. oktober 2012 #2 Skrevet 15. oktober 2012 Hvis du har en lege som ikke tar tak i det så kanskje du bør bytte lege. Før det evt settes en ME-diagnose skal alt annet utelukkes, bl.a. vitamin- og mineralmangler, hormonproblemer (diabetes, stoffskifte osv), psykiske problemer, fibromyalgi osv. En almenlege kan gjøre en del av undersøkelsene, men en spesialist må stille diagnosen (mener det er nevrolog eller indremedisiner som kan stille diagnosen, var det tidligere i hvert fall, mulig jeg ikke er helt oppdatert på akkurat det). Jeg gikk gjennom fire leger før jeg endelig fant en god fastlege. Var imidlertid "heldig" å få diagnosen av en spesialist før jeg fant min siste fastlege, men det var på det tidspunktet ikke særlig hjelp siden de andre fastlegene jeg slet meg gjennom mente at ME ikke er noen diagnose... Jeg satt med nevrolog/indremedisinsk spesialist og spesialis i reumatologi som begge satte samme diagnose, likevel ville ikke fastlegene akseptere det. Så første bud er å finne en fastlege som enten spiller på ditt lag... eller i det minste er villig til å henvise deg videre. Anbefaler deg å søke her på forumet etter tidligere tråder ang ME. Både jeg og andre har skrevet en god del om dette tidligere Jeg sier nå at jeg "har hatt" ME... selv om det er en sannhet med noen modifikasjoner. Men jeg er i hvert fall ikke sengeliggende, og jeg greier å jobbe. Har ikke mye overskudd utenom egentlig (mye pga nåværende livssituasjon), men det skal jeg få tilbake. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2012 #3 Skrevet 16. oktober 2012 Jeg har ME. Det tok noen år før jeg fikk diagnosen, man må jo gjennom den vanlige runden med prøver, undersøkelser, forskjellige leger, spesialister osv først. Jeg fikk det etter kyssesyken og er ganske mildt angrepet i forhold til mange andre, men det setter helt klart mange hindringer i livet mitt og må tas hensyn til. Jeg jobber bare 40% og selv det er litt mye, men for å beholde den mentale helsen må jeg klare det. Er en balansegang mellom fysisk og psykisk helse der og det er lett å bli deprimert med en slik diagnose. Jeg er mye bedre i høst enn jeg var i fjor høst, det går veldig veldig sent, men jeg merker en bedring og har håp om å bli frisk igjen (ihvertfall tilnærmet frisk). Du må finne en lege som tar deg på alvor, da jeg kom til en skikkelig lege viste det seg at jeg hadde både D-vitamin og B-12 vitaminmangel, og det gjorde faktisk en forskjell å få fylt opp disse lagrene. Hvor i verden bor du, om du bor på sørlandet er det virkelig verdt turen å reise til Arendal. Der holder det til en lege som heter Dr øverbye og dette er en type lege som ikke gir seg før han har fått en skikkelig forklaring på symptomene dine, om han så må sende prøver til USA for å få svar så gjør han det altså. Han snur alle steiner og stiller skikkelig opp. http://www.arendalhe...lsesenteret.htm
ellen-propellen Skrevet 16. oktober 2012 #4 Skrevet 16. oktober 2012 Samboeren min har ME og det er så mye mye mer enn å være trøtt/sliten. Det er alle de andre symptonene som virkelig er slitsomme. Du har gått trøtt i 4 år og er en sliten 4 barns mor Kanskje du bare trenger en liten husmorferie? Men for å svare på det du spør om. Fastlegen kan ikke stille diagnosen,det må en ME ekspert gjøre før NAv godtar det. Man testes for alle andre sykdommer (feks borreliose) og om man IKKE slår ut på dissa kan man ha ME. Det er en lang å slitsom vei.
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2012 #5 Skrevet 16. oktober 2012 Jeg var syk i 5 år før jeg fikk diagnosen. Diagnose som settes av spesialist, i de fleste tilfeller nevrolog. Jeg husker ikke alt jeg var gjennom, men her er noe: - masse blodprøver (på sykehus) - spinalprøve - røntgen av lunger og mage - ultralyd av nyrer og lever - diverse tester hos nevrolog - samtaletimer med psykolog for å utelukke psykisk sykdom - i tillegg lang utrdeningssamtale med nevrologen - mr av hodet - EEG Det er altså mye som man skal gjennom før diagnose stilles. I tillegg må man oppfylle visse symptomkriterier, og dette er langt mer enn og være trøtt over lang tid. Jeg ble syk i 2004 etter kyssesyke. Var sengeliggende første året, men har gradvis blitt bedre med opp og nedturer. I dag jobber jeg 50% og har 50% uførepensjon. Når det gjelder nav som er ikke nav så opptatt av diagnose, men arbeidsevne/funksjonsnivå. Jeg har vært gjennom en laaaang prosess med flere ulike ytelser og testing av arbeidsevne.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå