Gå til innhold

Hvordan blir barna til?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hatt den så langt mest detaljerte samtalen om hvordan barn blir til med 7-åringen. Når og hvordan forteller dere den (grufulle) sannheten?

Må si jeg ikke er helt komfortabel med det samtaleemnet :-P

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hehe...uff, jeg gikk på en blemme der. Her har ikke ungene vært så veldig nysgjerrig egentlig, selv ikke da jeg gikk med nr 4 og de to eldste var 6,5 og 4,5 år og sånn sett gamle nok til å undre seg. Men så kom det noen spørsmål for ca 1,5 år siden. Jeg satt med dataen på fordi vi hadde sett på noen musikkvideoer, så da tenkte jeg "google" og googlet forklare hvordan barn blir til for barn, eller noe i den duren. Det dukket opp en rekke klipp fra youtube, bl.a noe danske greier som virket fornuftig, så jeg satt den på.

 

Og joda, den var informativ den. VELDIG informativ, ikke usmakelig altså (var tegnefilm som i all hovedsak fokuserte på eggcelle møter sædcelle og hvordan fosteret vokser), men barna var ikke lenger i tvil om hvordan barn blir til og kommer ut for å si det slik. Etterpå var de helt stille litt før eldstemann (da 8,5 år) snudde seg mot meg og sier med lett avsmak i stemmen: "Har du og pappa måtte gjøre det der FIRE ganger?!!?"

 

Etter det har de aldri spurt om noe slikt igjen :P

Skrevet

Pappa fortalte meg hvordan det skjedde. Glemmer jeg aldri. Skjønte jo ingenting.

Skrevet

Har hatt den så langt mest detaljerte samtalen om hvordan barn blir til med 7-åringen. Når og hvordan forteller dere den (grufulle) sannheten?

Må si jeg ikke er helt komfortabel med det samtaleemnet :-P

 

Forteller det vel når de spør tenker jeg. Våre har blitt til ved hjelp av IVF, så jeg er veldig usikker på hvordan jeg skal formulere det... Men det er nok en stund til enda. :)

Skrevet

De visste den fulle sannheten når de var 5 år begge de eldste.

Skrevet

De visste den fulle sannheten når de var 5 år begge de eldste.

 

Blitt litt fersket? :P

 

Elsker bildet ditt forresten :D

Skrevet

Hehe...uff, jeg gikk på en blemme der. Her har ikke ungene vært så veldig nysgjerrig egentlig, selv ikke da jeg gikk med nr 4 og de to eldste var 6,5 og 4,5 år og sånn sett gamle nok til å undre seg. Men så kom det noen spørsmål for ca 1,5 år siden. Jeg satt med dataen på fordi vi hadde sett på noen musikkvideoer, så da tenkte jeg "google" og googlet forklare hvordan barn blir til for barn, eller noe i den duren. Det dukket opp en rekke klipp fra youtube, bl.a noe danske greier som virket fornuftig, så jeg satt den på.

 

Og joda, den var informativ den. VELDIG informativ, ikke usmakelig altså (var tegnefilm som i all hovedsak fokuserte på eggcelle møter sædcelle og hvordan fosteret vokser), men barna var ikke lenger i tvil om hvordan barn blir til og kommer ut for å si det slik. Etterpå var de helt stille litt før eldstemann (da 8,5 år) snudde seg mot meg og sier med lett avsmak i stemmen: "Har du og pappa måtte gjøre det der FIRE ganger?!!?"

 

Etter det har de aldri spurt om noe slikt igjen :P

 

Du har ikke link til den videoen?! :)

Skrevet

Fant linken!

 

Skrevet

De visste den fulle sannheten når de var 5 år begge de eldste.

 

Blitt litt fersket? :P

 

Elsker bildet ditt forresten :D

Hehe, nei heldigvis ikke. Men, de har jo vært så veldig interessert. Spesielt eldste. Nesten litt for interessert :-p Nå er han snart 9 år og snakker IKKE om slikt lenger ;-)

 

Yoda er kuuul!

Skrevet

Jeg forteller når barna spør. Eldste var vel ikke mer enn fire-fem år første gang han spurte, og fikk da vite at mammaene har et frø, og pappene har et frø, og når de smelter sammen blir det en baby. Han spurte ikke mer før noen år senere, og da måtte jeg utvide, for han lurte på hvordan frøet kom inn i magen.

 

Jeg er ikke for å lyve for barna, men det er ingen vits å bruke begreper barna ikke forstår. Du trenger heller ikke fortelle mer enn det de spør om.

Skrevet

Jeg forteller når barna spør. Eldste var vel ikke mer enn fire-fem år første gang han spurte, og fikk da vite at mammaene har et frø, og pappene har et frø, og når de smelter sammen blir det en baby. Han spurte ikke mer før noen år senere, og da måtte jeg utvide, for han lurte på hvordan frøet kom inn i magen.

 

Jeg er ikke for å lyve for barna, men det er ingen vits å bruke begreper barna ikke forstår. Du trenger heller ikke fortelle mer enn det de spør om.

Gjør også som du, så har jo forklart litt før, men denne gangen lurte han altså på hvordan det rent fysisk gikk for seg. Jeg forklarte da at mannen putter tissen sin inni dama sin tiss. Det var noen som hadde snakket om det på skolen. Det ble ganske stille ved bordet etterpå....

Glad for at han tørr å spørre da :-)

Skrevet

akkurat det så jeg også. Så han avgjorde at han skulle iallefall aldri har unger ;)

Skrevet

Jentungen lånte boka "Da Emma ble Emma" eller noe sånt på skolen. Kom hjem i vilt fnisemodus og utbrøt: "Sånn som står her (hihihi), er det SANT, mamma? (Hihihihi). På denne siden her (hihihi), har dere gjort SÅNN for å få Emil? OG meg?? (Hihihi)"...

 

Så sa jeg "ja, sånn er der bare". Også var vi ferdig med den saken :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...