Gå til innhold

D-vitmanin mangel?? Noen som kan hjelpe?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei.

Fikk beskjed om at det var lavt, 25, men stod i en situsjon der jeg ikke kunne spørre å grave da de ringte.,

Noen som vet hva som er normalt? Holder det med å starte med tran?

Hvor "alvorlig" er det egentlig?

Er det litt som jern-mangel - man spiser seg opp på pille rinnimellom?

Takk for hjelpen ;)

Endret av wirre;o)
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bor i Bergen og her har "alle" d-vit mangel om vinteren. Tror jeg kjøpte noe piller på apoteket. Ikke så alvorlig.

Skrevet

Ja det er lavt og du må komme igang med behandling så fort som mulig. Tran holder ikke. Du må ha mye høyere doser hver dag. Kjøp høyeste dose med d-vitamin på apoteket eller bestill feks via iherb.com

D-vitaminmangel er ikke til å spøke med, så pass på at du tar pillene dine hver dag og gjerne også får litt ekstra sol hvis det er mulig.

http://www.furst.no/analyse-og-klinikk/analyser/vitamin-d/

Skrevet

Kjøp d-vitaminer ja. Jeg tok tilskudd i fjor da jeg fikk påvist for lave verdier - husker ikke hva de var på 30? Jeg fikk infeksjon på infeksjon hele høsten, følte meg elendig. Men med en hestekur med d-vitamin ble det fort mye bedre.

For min del tok det ikke så lang tid å få opp nivået, jeg merket raskt bedring og tok en sjekk hos legen noen måneder senere, da var verdiene et sted mellom 50 og 100, altså helt fine.

Om det er sånn at man er "disponert" for d-vitaminmangel når man først har hatt det en gang, vet jeg ikke. Men jeg føler for å ta en sjekk igjen, nå som lyset ikke monner lenger, og trettheten siger på.

Skrevet (endret)

Ikke bestill høydose D-vit fra iherb, stor sjanse for at de blir stoppet i tollen. Veeeldig mange har D-vitmangel i Norge, og inntaket helsemyndighetene anbefaler er mye lavere enn hva som blir anbefalt i andre land, til tross for at vi får lite sol her. Det enkleste for deg er nok å dra på helsekosten og kjøpe noe som heter D-pearls. Koster deg ca en hundrelapp. 1 liten perle inneholder 20 microgram, du kan fint ta 4 sånne om dagen.

Jeg har fine D-vitverdier, men tar allikevel tilskudd.

Endret av L-8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...