Gå til innhold

Svangerskapskontroll ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må man bestille alle disse selv ? Jeg hare bare hatt to stk og er 21+2 legen min blei litt forskrekka idag over at jordmor ikke hadde fortalt meg om dette ? Hjelp ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her satte jordmor opp timene mine fram til jul, så fikk vi avtale nærmere jul og etter miin form etter jul. ca 1 gang i mnd fram mot jul :)

Jeg bestilte legetimen selv, den første. så går jeg til lege ved behov. Hovedsaklig går jeg til jordmor. Jeg ringte dit selv også, men som skrevet over, ble det på første time fastsatt resten av timene.

Ring jordmor og hør med hun.

Skrevet

Nei, når du er så langt på vei skal du være hos jordmora og fastlegen med 4 uker mellomsrom :)

Skrevet

Ps. Du står selvfølgelig fritt til kun å gå til jordmor eller kun fastlege. Jeg går kun til jordmor, og avtaler da time med henne fra gang til gang...

Skrevet

Jeg går hver 4.uke, annen hver gang hos jm/lege (om ikke mange kontrollene blir det vel kortere intervaller, noen som husker??), og avtaler når jeg er der neste time. (dvs, time hos legen 8 uker etter jeg var der sist, og time hos jm 8 uker etter at jeg var hos jm sist, sånn at det blir 4 uker mellom kontrollene).

Skrevet

Fra uke 24 til uke 36 går man hver 4. uke, etter det går man hver 14. dag. Man må selvsagt kontakte jm/lege selv for å gå i gang dette, det er jo hver enkelts ansvar at man får den oppfølgingen man ønsker i svangerskapet.

Skrevet

Jeg var hos jordmor i august, og fikk ikke time før 5 november igjen, men syns dere jeg burde ringe før timen og høre hva jeg skal gjøre ? Eller vente til jeg kommer dit ?:) er helt grønn på dette, så veldig takknemlig for svar :)

Skrevet

Er du i fin form? Da hadde jeg ventet. Føler du at du trenge henne å snakke med om ting eller for å sjekke om alt er ok? Da hadde jeg nok ringt. Før i tiden var det vanlig å ha kontroller hver 4. uke, frem til uke 32, så i uke 34, 36 og så ukentlig. Det ble ca 12 kontroller. Nye retningslinjer sier at 8 kontroller (inkl oul) er nok, så lenge det ikke er noen andre ting (f.eks. sykdom hos mor som må følges opp) som tilsier at det bør gjør oftere.

Skrevet

Jeg er ofte hos legen for p forlenge sykemelding og da snakker jeg jo me han, men tror jeg bare snakker me hu når jeg skal dit jeg :)

Skrevet

Jeg kontaktet selv legen for kontroll rundt uke 12 (den første). Kontaktet også helsestasjon får å registrere meg som gravid og ble fikk innkalling til infomøte der. På infomøtet ble det satt opp time til kontroll i uke 24, jeg hadde allerede avtalt time hos legen i uke 18. På kontrollen i uke 24 ble det avtalt når neste time skulle være og slik har det vært på alle kontrollene siden; de har blitt satt på slutten av hver time. Jeg har selv valgt om jeg ville ha time hos legen eller jordmor.

Altså, når jeg var 21 uker på vei hadde jeg og bare hatt 2 (en i uke 12 og en i uke 18). Man skal vel bare ha hver 4.uke frem til uke 36. Deretter er det annenhver frem til termin og hver uke rundt termin/overtid.

Skrevet

Tror de fleste setter opp time fra gang til gang. Altså når du er på en time avtaler man neste.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...