Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2012 #1 Skrevet 15. oktober 2012 Det ser ut som snuppa mi på 8 mndr reagerer både på melk og gluten. Hun får pr. i dag hypoallergen mme og sinlac grøt uten laktose og gluten. I tillegg får hun litt moste grønnsaker og slikt, men hun er ikke så glad i det... Det er jo et tidsspørsmål før jeg må ta meg ordentlig sammen og sette meg inn i hvordan jeg kan lage mat til henne. Må vel bake brød osv.. Men, jeg er bare helt tapt på kjøkkenet, så jeg vet ikke hvor jeg skal begynne engang... Bare å lage vanlig mat er en utfordring for meg.. Det jeg egentlig lurer på er hva en baby på 8-9-10 mndr trenger rent ernæringsmessig.. Hun får jo smake på litt forskjellige smaker, særlig da frukt og grønnsaker, men får jo ikke noe middagsmat enda, og ikke noe brødmat så langt.. Kan jeg bruke et par måneder på å sette meg inn i matlaging uten gluten og melk eller haster det ift ernæring for henne? Noen som vet?
It's all about me Skrevet 15. oktober 2012 #2 Skrevet 15. oktober 2012 Har du funnet ut dette på egenhånd eller i samarbeide med lege og da de rette tester? For er det på egenhånd må du slutte med en gang, en skal ved misstanke om allergi ALDRI kutte ut gluten uten å ha test seg først. Da gjør du bare vondt verre. Og skal du kutte ut gluten må du gjøre det 100%, selv et fnugg er skadelig for den som ikke tåler det. En annen ting er at den som har cøliaki ofte reagerer på melk også inntil dietten er godt igang og tykktarmen er helet.
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2012 #3 Skrevet 15. oktober 2012 Har du funnet ut dette på egenhånd eller i samarbeide med lege og da de rette tester? For er det på egenhånd må du slutte med en gang, en skal ved misstanke om allergi ALDRI kutte ut gluten uten å ha test seg først. Da gjør du bare vondt verre. Og skal du kutte ut gluten må du gjøre det 100%, selv et fnugg er skadelig for den som ikke tåler det. En annen ting er at den som har cøliaki ofte reagerer på melk også inntil dietten er godt igang og tykktarmen er helet. Lege og hs sier at det ikke er hensiktsmessig å ta tester før hun er over et år. Hun er nok i alle tilfeller ikke så voldsomt hardt rammet, så hun går fint opp i vekt. Hun reagerer primært med eksem, men også noe økt hyppighet på bæsjebleier - uten at det på noen måte "går rett gjennom". Hun har ikke diare, og det virker ikke som hun har mye smerter, men hun har altså 4-5 bleier i døgnet når hun får gluten, mot 1 når hun ikke får det... og, oppblussing av eksem.. Problemet er vel at jeg synes det er vanskelig å vite hvordan jeg skal gjøre det, fordi lege og hs sier jeg bare må prøve meg fram.. Bare gi gluten sier de, men jeg ser jo at hun blir dårligere av det :-/ For et par uker siden kuttet jeg middagmat til henne, og da gikk hun fra å være så sår i stumpen at hun blødde (4-5 bæsjebleier i døgnet og endel smått her og der i tillegg) og endel eksem, til iløpet av en uke etter middagskutt, å være mye bedre i huden, og 1 bæsjebleie i døgnet.. Vanlig mme kuttet vi for mange måneder siden, da hun hadde så mye eksem at hun var helt hoven i ansiktet, og det rant gult puss ut av betente utslett rundt omkring i ansiktet. Huden var fortykket og ru.. og hun bare hylte.. Magevondt da også, men ikke noe spesielt utslag på avføringen. Jeg synes nok jeg får dårlig veiledning fra HS, og har liksom tenkt at da må jeg sette meg inn i dette på egenhånd. Men, er det altså skadelig å kutte gluten selv? Ah, jeg gir opp!! HI
It's all about me Skrevet 15. oktober 2012 #4 Skrevet 15. oktober 2012 Det første du da skal gjøre er å slutte å høre på denne legen og iallfall hs. Skulle det være at hun ikke tåler gluten/har cøliaki vil tykktarmen heles ved glutenfri diett (det er tarmtottene i den som ødelegges av glutenen hos de med cøliaki. Ytterst på disse tarmtottene sitter enzymet som bryter ned laktose, derfor reagerer mange i starten på melk også). Da er det for sent å ta tester da de ikke viser noe skade og en med sykdommen får negativ test. En må også i tillegg ta gastroskopi for å se ødeleggelsene....som da ikke er der lenger. En får ikke diagnose uten disse testene og da heller ikke den livslange støtten fra NAV. For å da få riktige tester må gluteninnføres igjen i flere uker, og har kroppen først levd helt glutenfritt blir plagene ofte mye mye verre etterpå. Så kommer en til den delen ved å gjøre det på egenhånd og blaffen i diagnose: Hvis en cøliakiker ikke lever 100% glutenfritt økes risikoen for benskjørhet, underernæring og tarmkreft betraktelig. Bare et lite melkorn nå og da er nok for disse langtidsskadene. Det er derfor viktig å vite om en har diagnosen eller ikke, og gjøre arbeidet fult ut. Så det er ikke skadelig i seg selv kutte ut ting fra maten på egenhånd, men det er skadelig om en ikke gjør det rett, samt at dere taper masse penger, det kan tenkes dere kutter ut noe som ikke trengs kuttes ut og du risikerer at hun må gå igjennom værre plager ved å innføre gluten senere. At hun ikke kan ta testen før hun er over et år er tull. Min var 13 mnd når han tok testen, men hadde vi vist før hadde vi tatt den før. Skal du vente som legen sier bør du fortsette å gi små mengder gluten. Men jeg hadde heller oppsøkt en annen lege, ev. oppsøkt barnepoliklinikken på Haukeland som har åpen dropp inn på kveldstid. I mellomtiden kan du ta en egen test som du får kjøpt på apoteket, men det er bare hvis du ikke har kuttet ut gluten fullstendig enda. Disse testene kan slå ut feil på barn, men viser den positiv er den positiv, det er bare andre veien den kan vise feil.
<3 mine søte små<3 Skrevet 15. oktober 2012 #5 Skrevet 15. oktober 2012 det er ikke vits i å kutte ut guten/melk uten i samråd me ernærlingfysiolig elller evt barnelege, før en evt diagnose skal setter, så tas det blodprøver, og en veldig streng diet. for å kartlegge hviken type allegi barnet har. har selv vert igjennom dette med eldstemann. han er nå 4 år fikk diagnose cøliaki/glutenallergi da han var 3 år. så lenge barnet legger på seg og ikke flater ut i vekt å høyde. så er det ok. vår gutt er 2.5 perc under gjennomsnitt i vekt og høyde.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå