Gå til innhold

Bære frem min svigerinnes barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min bror og hans kone kan ikke få barn pga. at hennes livmor er defekt (kjenner ikke detaljene). De har altså egg og sæd, men hun kan ikke bære frem barn.

Jeg har så fryktelig vondt av dem. Selv har jeg hatt lette svangerskap og lette fødsler og er ferdig med å få barn.

Leker med tanken å tilby meg å bære frem et barn for dem, men skjønner jo at dette eventuelt må tenkes grundig gjennom og dikuteres med min mann.

Kunne dere gjort dette? Innspill tas imot med takk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, jeg kunne ikke gjort det.

Jeg hadde ikke klart å se på et barn jeg hadde båret under mitt hjerte i 9 mnd som noe annet enn mitt uansett hvem sin sæd eller egg det var laget av... Jeg hadde ikke klart å levere det fra meg.

Skrevet (endret)

Surrogati er ikke lov i Norge.

Men jeg ville ha gjort det, dersom det var lov.

Endret av MamaLadyBug
Skrevet

Oj oj, inseminert med brors sperm + svigerinnes egg, føde barn som ikke er ditt.. Du er et større menneske enn meg :-) Ville nok tatt en prat med fagfolk! Snille deg.

Skrevet

Tror jeg hadde gjort det for min bror ja. Nå er jeg blitt alene da og innser at jeg antagelig ikke får flere barn som jeg egentlig virkelig ønsker. Så jeg måtte tenkt meg grundig om i forhold til det. Bortsett fra det er jeg nær min bror og ønsker at han også skal få oppleve det å få barn.

Trodde først din bror var død siden du skrev det var din svigerinnes barn hehe;)

Skrevet

Jeg kunne gjort det, elsker å føde <3 (Men hater virkelig å være gravid, så sånn sett kunne jeg ikke gjort det allikevel).

Dere må vel regne med en del timer hos psykolog og advokat for at alle sikrer seg sine rettigheter. Man hører jo om de som angrer seg veldig og vil beholde barnet selv, også hører man om de som er fantastisk fornøyde med opplegget...

Skrevet

Jeg hadde ikkje klart det. Hadde aldri klart og leverte det ifra meg når det er komment ut. Tanken er at det er mitt som er i min kropp.

Skrevet

som en annen under her skriver, er det lov? Da måtte du jo isåfall gjort dette ulovlig, og det nærmeste dere da kommer dems barn, er om du har deg med bror til din mann? Men flott tanke, det hadde uten tvil blitt verdens beste gave=)

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Det er jo ikke lovelig her i landet.. Men hadde det vert det, så hadde jeg nok troppet opp om noen av mine søstre ikke kunne få barn.

Skrevet

Nei, jeg kunne ikke gjort det. Jeg har tenkt Peder. Ettersom søsteren min strever med å få barn, og sannsynligvis ikke klarer. Men jeg hadde ikke klart å gi det barnet fra meg. Nå hadde det blitt mine egg da, men tror ikke det hadde endret valget. Donere egg kunne jeg gjort, men er for gammel.

Skrevet

Ja, jeg hadde kunne klart å gjort det for min bror.

Skrevet

Har ingen bror men ville gjort det for min søster.

Det er pr. definisjon ikke ulovlig å være surrogat i norge men det er ikke lov for det norske helsevesen (off. eller priv.) å ha innsetting av surrogat. All oppfølging kan skje lovlig i norge.

Iflg. norsk lov vil fødemor få rettigheter til barnet + den som er registrert som far (ektefelle automatisk om en er gift).

I vårt tilfelle ville jeg måtte ha gitt beskjed om at min ektemann ikke var far til barnet og så gitt fra meg rettighetene. Min søster måtte så ha søkt om stebarnsadopsjon. (har lest litt om dette på en nettside men finner ikke den nå...)

Usikker på hvordan det hadde vært med dere, når du skulle oppgi din bror som far til barnet ditt -tror kanskje det kunne blitt litt styr i papirene :)

Skrevet

Det er pr. definisjon ikke ulovlig å være surrogat i norge men det er ikke lov for det norske helsevesen (off. eller priv.) å ha innsetting av surrogat. All oppfølging kan skje lovlig i norge.

Iflg. norsk lov vil fødemor få rettigheter til barnet + den som er registrert som far (ektefelle automatisk om en er gift).

I vårt tilfelle ville jeg måtte ha gitt beskjed om at min ektemann ikke var far til barnet og så gitt fra meg rettighetene. Min søster måtte så ha søkt om stebarnsadopsjon. (har lest litt om dette på en nettside men finner ikke den nå...)

Usikker på hvordan det hadde vært med dere, når du skulle oppgi din bror som far til barnet ditt -tror kanskje det kunne blitt litt styr i papirene :)

En ting jeg ikke tenkte på. kan man sette inn sin brors sæd i sin kropp, selv om man ikke bruker sitt eget egg, med tanke på inavl?:P
Skrevet

Ja,det kunne jeg ha gjort og jeg skulle gjøre det også,for søsteren min. Men så ble jeg gravid med nr 2 og da ble det for lenge for de og vente i 2 år pga alder og div.

Det er ikke noe problem og gjøre det selv om det ikke er lov i Norge. Man må dra til utlandet og gjøre det. Nå er jeg ikke helt sikker på hvordan det blir når det er din bror som er faren, men i mitt tilfelle så hadde det vært sånn at når jeg hadde født det barnet,så hadde jeg sagt fra meg alle foreldrerettigheter og latt min svigerbror fått hovedomsorgen også måtte min søster ha stebarnsadoptert barnet.

Jeg og min svigerbror er jo ikke i blods slekt så ingen kunne sagt noe på det.

Og jeg hadde ikke hatt noe problemer med å gi fra meg barnet, det er jo ikke mitt barn siden vi hadde brukt min søsters egg og svigerbrors sæd. Og jeg ville jo hatt god kontakt med barnet siden jeg hadde blitt tante til barnet.

Gå inn på surrugatforeningens sider der vil du finne mer info :)

Skrevet

Takk for svar alle sammen!

Jeg ville ikke klart å donere bort egg, for da hadde jo det vært mitt biologiske barn. Når det ikke er hverken mitt egg elle rmin manns sperm, så "tilhører" jo ikke barnet oss. Dessuten ønsker jeg meg virkelig ikke flere barn, så tror ikke jeg hadde hatt problem med å levere det fra meg.

Det jeg tenker mest på er påkjenningene et svangerskap er for kroppen, og om jeg virkelig vil utsette meg for dette.

Men jeg unner dem virkelig et barn, og tenker at dette er den beste gaven jeg kan gi dem. Dessuten tenker jeg at barnet jeg eventuelt bærer frem er mitt tantebarn og følgelig et barn det er naturlig at jeg har et nært forhold til.

Hi

Skrevet

Tror nok jeg kunne gjort det, hvis jeg hadde syntes det hadde vært greit å være gravid. Men jeg hatet det. Kunne kanskje gjort det likevel, det hadde jo sikkert vært verdt det, men vanskelig å svare på når det er så hypotetisk. Forutsetter i allefall at jeg hadde vært overbevist om at de kom til å bli gode foreldre.

Skrevet

Det tror jeg ikke jeg kunne gjort, nei..

Skrevet

Nope, det kunne jeg ikke.

Skrevet

En ting jeg ikke tenkte på. kan man sette inn sin brors sæd i sin kropp, selv om man ikke bruker sitt eget egg, med tanke på inavl? :P

Ja, selvfølgelig.

Det er eggets og sædens sammensmeltning som lager barnet.

Mors kropp er bare en "bakerovn"

Skrevet

Nei, men det er fordi jeg ikke blir lett gravid selv.

Tenker en del på dette med at det "ikke er ditt" fordi egg og sæd ikke er ditt, men hva med de som må ha egg og sæd donor for å få barn? Er det ikke deres barn da?

Skrevet

Ja, det kunne jeg gjort.

Jeg elsker å gå gravid og føde, så jeg synes det er trist at jeg mest sannsynlig ikke kommer til å oppleve det igjen.

Jeg tror jeg hadde klart å skille litt mellom følelsene siden egget ikke er mitt. Jeg hadde sett på magen min som en bolig i 9 måneder. Men samtidig fått kost meg med både spark og det å vite at det vokser et liv inni meg.

Dessuten blir det jo da ditt tantebarn, og en du sikkert kommer til å ha et nært forhold til resten av livet uansett.

Tror jeg hadde hatt vanskeligheter med og vært surrogatmor for hvem som helst. Men nær familie hadde jeg nok gjort det, ja.

Skrevet

Takk for svar alle sammen!

Jeg ville ikke klart å donere bort egg, for da hadde jo det vært mitt biologiske barn. Når det ikke er hverken mitt egg elle rmin manns sperm, så "tilhører" jo ikke barnet oss. Dessuten ønsker jeg meg virkelig ikke flere barn, så tror ikke jeg hadde hatt problem med å levere det fra meg.

Det jeg tenker mest på er påkjenningene et svangerskap er for kroppen, og om jeg virkelig vil utsette meg for dette.

Men jeg unner dem virkelig et barn, og tenker at dette er den beste gaven jeg kan gi dem. Dessuten tenker jeg at barnet jeg eventuelt bærer frem er mitt tantebarn og følgelig et barn det er naturlig at jeg har et nært forhold til.

Hi

Kunne ikke gjort det. Mitt tredje svangerskap endte med at jeg fikk hjerneskade og lå lange tider i koma, og derfor har jeg lært hvor dramatisk et svangerskap kan ende. En vet aldri, uansett hvor friske en var tidligere. Det er ikke en risiko jeg ville tatt om ikke jeg hadde endt opp som mamma selv etterpå.

Skrevet

En ting jeg ikke tenkte på. kan man sette inn sin brors sæd i sin kropp, selv om man ikke bruker sitt eget egg, med tanke på inavl? :P

Ja, selvfølgelig.

Det er eggets og sædens sammensmeltning som lager barnet.

Mors kropp er bare en "bakerovn"

Var kansje litt dumt spm:)
Skrevet

Søster og hennes mann har problemer med å få barn, så jeg/vi var inne på tanken og i gang med å sjekke prosessen. De bor i USA så lovgivning/adopsjon osv er ikke noe problem.

Dessverre ble det ikke til noe da jeg fikk påvist brystkreft og som konsekvens må gå på hormoner i 5 år

Skrevet

Jeg tror ikke jeg hadde orket, rett og slett, men det er fordi jeg ikke har spesielt lette svangerskap og fødsler... Hadde jeg hatt det, kunne jeg kanskje.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...