Gå til innhold

Penger, regninger, sparing??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan gjør dere det med lønning, regninger, lån, sparing, mat etc?

Jeg og mannen min holder nå på i flytte inn i vårt nye hus. Det er første bolig vi eier sammen. Vi giftet oss i mai.

Leiligheten vi har bodd i har jeg eid, og da har jeg betalt på lånet mens vi har delt alt annet.

Jeg tar med egenkapitalen jeg får fra salget av leiligheten inn i huset.

Han kommer til å skyte inn samme sum den dagen han arver.

I dag har han lønningsdag og jeg spurte om han skulle overføre fra lønningskontoen sin til vår felles regningskonto, men da sa han at han trengte de pengene.. sikkert til noe i forbindelse med flytting og garasje fiksing. Men vi skulle se over regningene i kveld og snakke om det da.

Men jeg merker at jeg syns det er ubehagelig å snakke om og å ta opp penger. Penger er det eneste vi har krangla ordentlig om tidligere.

Han har en stor mc interesse, og har en mc som han har lån på - det går 2000 kr på det lånet alene. Den er ikke jeg med å betaler på.

Jeg er nok flinkere økonomisk enn det han er og da mer forsitkig med å bruke penger.

Har dere faste trekk hver måned så det bare går av seg selv?

Hvor mye går til regninger, sparing, mat etc?

Har dere felles økonomi?

Jeg vil så gjerne få til en økonomisk hverdag som går av seg selv hvor vi har felles økonomi og "jobber mot felles mål".

Nå høres mannen min ut som den store stygge ulven, noe han ikke er.

Hvordan løse penger best mulig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når dere er gift har dere vanligvis felleseie, hvis ikke særeie er avtalt på forhånd. Jeg tror, understreker tror, at pengene du har skutt inn i felles bolig er begges, slik som boligen er. Hvis ikke dette kontraktfestet på noen måte. Vi gjør det slik at vi ser på alle faste utgifter vi har, og så har vi delt dem mellom oss prosentvis slik at vi hver betaler det vi kan ift inntekt på faste ting. Mannen tjener mye mer enn meg, og han har nesten alle faste utgifter, jeg har noen, og betaler stort sett all mat og klær til ungene f.eks. Bolig og bil står på oss begge, ved et brudd blir alt delt i to uansett. Hvis MC lånet står på han, er det hans personlige lån og utgift, akkurat som studielån eller hvis du inngikk et abonnement på noe i din interesse, jeg ville tenkt det er noe man kan bruke overskuddspengene til.

Hos oss er ikke penger et stort tema. Vi snakker sammen om større innkjøp, investeringer, og jeg ber om penger hvis jeg har tomt. :-P

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Vi lagde budsjett. Satt opp alt vi betaler, også de utgiftene som ikke kommer hver mnd (Deler på 12 og setter inn et beløp på budsjettkontoen)

Jeg setter inn 7500 på matkonto (har vært vårt kort) og noe på regningskonto, også har jeg igjen 5000 på brukskonto, og han har igjen 2000.

vi deler med andre ord på alt. Jeg fører over til matkonto fordi jeg får lønn et par dager før han, og han fører over på regningskonto da vi har de faste trekka på datoen han får lønn

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...