Gjest sug lut Skrevet 15. oktober 2012 #1 Skrevet 15. oktober 2012 Rent prinsipielt og juridisk spørsmål: Man kan ikke sparke en ordfører, uansett hva vedkommende er dømt for. Men andre kommunestyremedlemmer må da av samvittighetsgrunner kunne nekte å samarbeide med vedkommende? Vet det ble gjort på et av universitetene i forbindelse med at en ansatt ble dømt og sonet fengselsstraff for en rekke overgrep mot barn ned til femårsalder - kollegene boikottet med utgangspunkt i egen samvittighet og integritet, og med henvisning til at det hjalp ikke å ha sonet, fordi det han var dømt for ikke var forenlig med det han skulle forelese om. Den var nok juridisk tvilsom, men hva om man dømmes for særdeles krenkende handlinger i et embede fullstendig basert på tillit?
Frenzia Skrevet 15. oktober 2012 #2 Skrevet 15. oktober 2012 Per definisjon, så er vel ikke en ordfører "ansatt", men valgt. ? Og dermed er vedkommende utenfor rekkevidde av mulighet til å kunne bli sparket? Men hvordan skal et kommunestyret kunne nekte å sammarbeidet med en person som eventuelt nekter å gå av på oppfordring av partiet sitt? Må man da ha et kommunevalg hvor man ber velgerne om tillatelse til å drive med kommunestyreting uten ordførers ledelse, eller be om velgernes tillatelse til å misskjøtte sine verv? Eller er innbyggere i en kommune automatisk underlagt den uskrevne loven om å ikke sammarbeide med en ordfører som har mistet tillit pga usedeligheter? Opplys gjerne meg også.
Gjest sug lut Skrevet 15. oktober 2012 #3 Skrevet 15. oktober 2012 Jeg spørger kun, mitt kall er ei at svare. Men hva med andre tillitsverv, som dette jo i bunn og grunn er, bare med god lønn og mye makt - enhver organisasjon vil kvitte seg med en leder som ikke lenger har tillit, du vil ikke finne en leder i fotballklubben som er pedo-dømt, også fordi at det går på vedkommendes vandel og det kreves vandelsattest for det meste. Er det da en mulighet for at en ordfører som ikke har vett på å gå etter dom vil finne seg alene i kommunestyret, kan alle andre trekke seg?
Frenzia Skrevet 15. oktober 2012 #4 Skrevet 15. oktober 2012 Minner meg om en situasjon jeg hørte om i utdanningsforbundet for noen år siden. Ett stykk kvinnemenneske terroristerte hele tillitsvervgruppa og nektet å verken oppføre seg eller å samarbeide. Etter mye om og men trakk hele gruppa seg utenom henne. Ble litt oppvask og utskiftning etter hva jeg forsto. Så jeg svarer etter evne, selv om jeg helst sikker bør la vær pga manglende evne, at jeg tror faktisk at en ordfører plutselig kan befinne seg helt alene om denne nekter å trekke seg.
Iiiiik Skrevet 15. oktober 2012 #5 Skrevet 15. oktober 2012 Jeg håper en ordfører plutselig befinner seg helt alene dersom han fortsetter å insistere på at han ikke skal noe annet sted. Jeg tror han blir frifunnet for det han er siktet for, men han har jo helt klart gjort en del annet han burde holdt seg for god for. Han gjør dessuten en svært dårlig figur i retten. Sjarmerende å fortsette å skylde på tenåringen? Ikke i det hele tatt!
Iiiiik Skrevet 15. oktober 2012 #6 Skrevet 15. oktober 2012 Dessuten - hvis man kan stille mistillit til regjeringen eller gitte statsråder, kan man ikke det til en ordfører?
Gjest Juliea - kukløsklan Skrevet 15. oktober 2012 #8 Skrevet 15. oktober 2012 Skjønner ikke bæret av disse reglene. og kan ikke fatte og begripe hvorfor han nekter å gå når han er så uønsket. Dumme mennesker som ikke eier innsikt og selv spiller offer er forkastelig!
Studine mevik Skrevet 15. oktober 2012 #9 Skrevet 15. oktober 2012 Om ordføreren blir dømt er det sannsynlig at han blir sendt på en institusjon. Mannen har jo helt klart en psykisk forstyrrelse som noen kan "fikse" og hadde jeg sittet som folkevalgt hadde jeg valgt å trekke meg fra mitt verv så lenge ordføreren ikke gjør det. Jeg både håper og tror at han blir dømt. Jeg har selv sittet som meddommer i tingretten og folk blir dømt for mye mindre enn dette
Studine mevik Skrevet 15. oktober 2012 #10 Skrevet 15. oktober 2012 Kanskje et mer direkte svar på spørsmålet, han kan tvinges til å trekke seg, på et vis
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå