Gå til innhold

Angående etternavn på babyen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen her som bruker 2 etternavn med mors etternavn sist? Kjenner ikke mange som gjør det sånn men hvis vi skal bruke begge foreldrenes etternavn så syns jeg det klinger best med mitt etternavn sist :P Kanskje litt utradisjonelt. Flere som har gjort det sånn, og noen spesiell grunn til det?

Videoannonse
Annonse
Gjest I See You, Shakin That Ass....
Skrevet

Syns absolutt du skal gjøre det da :-) guttene våre fikk far sitt etternavn kun pga av at han har et sjelden etternavn og jeg et typisk -sen navn.

Skrevet

Vi har mitt i midten da mitt sitt førte til mye mobbing på skolen, han får bytte senere om han vil.

Skrevet

Jeg kunne godt tenkt meg at mine barn og vi hadde mitt etternavn til slutt, men jeg har to stavelser i etternavnet og mannen min har 3 stavelser, så automatisk blir det mye finere med hans til slutt, selv om vi kunne tenkt oss mitt der... :(

Skrevet

Jeg kunne godt tenkt meg at mine barn og vi hadde mitt etternavn til slutt, men jeg har to stavelser i etternavnet og mannen min har 3 stavelser, så automatisk blir det mye finere med hans til slutt, selv om vi kunne tenkt oss mitt der... :(

Eks. Harlem og Stoltenberg

Harlem-Stoltenberg i dag, fordi Stoltenberg-Harlem høres merkelig ut, ikke sant?

Skrevet

Barna mine har mitt etternavn sist. Hørtes bedre ut slik.

Skrevet

Her er mitt etternavn tilslutt, da deg er mere sjeldent :-)

Skrevet

Ja, min har pappaens som mellomnavn og mitt som etternavn. Fordi pappaen er død valgte jeg å la han få det som et mellomnavn. da kan han velge å ta det bort hvis han vil uten å måtte endre etternavnet sitt.

Skrevet

Ja, hos oss har ungen hans navn som mellomnavn og mitt som etternavn, fordi mitt er så sjeldent at det bare er vår slekt som har det navnet. Dessuten betyr det veldig mye for meg, og jeg er den eneste på denne siden av slekta som kan føre det videre.

Mannen min bryr seg ikke, og hans navn er ikke så spesielt, derfor skal han også ta mitt navn som etternavn- for han vil hete det samme som ungene sine. :)

Skrevet

Våre barn har"to" etternavn som er satt sammen til ett med bindestrek.

mitt etternavn-hans etternavn.

Typisk Olsen-olsen.

Jeg synes det er helt merkelig at barna skal ha fars etternavn og mors som mellomnavn - det er jo vi som føder, og om det skjer noe, blir jo barna vanligvis mest hos mor - og om mor da får ny mann og et barn til så ender barna opp med forskjellige etternavn....

Nei - de barna jeg føder skal ha mitt navn.

Mannen min vil jo også ha sitt navn på de, dermed kjører vi bindestrek - og vips har barna begge vårt - men som ett navn, ikke to.

Det har kun vært tradisjon de siste hundre år med å ta mannens navn eksempelvis. Navn har egentlig tradisjonelt vist hvor man kom ifra, ikke hvem man er gifte med. Men barn har typisk hett pappaens navn med -sen-endingen. Ole - olsen petter - pettersen.

Skrevet

Han har egentlig to etternavn, men ettersom mitt står sist blir det brukt mest.

Skrevet

Min har mine to etternavn. Mannen min har et sen-navn og mine er mer spesielle og betydningsfulle, om man kan si det slik.

Skrevet

Vi har familie navnet fra min mors side og hans etternavn sist, det er tradisjonen i familien min sånn sett ;) Stebarna har hans mellomnavn og etternavn, men det er ikke noe vi ønsket for minsten :P Tror nok stebarna ønsker både mor og fars etternavn, slik lillebror har det. Synes det er helt greit med familienavn som går videre, uansett om det er mor eller fars-navn som er sist.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...