våken_om_natta Skrevet 15. oktober 2012 #1 Skrevet 15. oktober 2012 Vil gjerne høre erfaringer. Etter to haste-ks skal jeg nå ha planlagt, og håper det blir en koselig opplevelse....
snart3barnsmor:) Skrevet 15. oktober 2012 #2 Skrevet 15. oktober 2012 Har hatt begge deler, haste-ks med første og derfor planlagt med andre. Synes det var mye bedre med planlagt. Hadde ikke i nærheten så vondt etterpå, mulig det er fordi de tok seg god tid når de skulle ta ut ungen i stedet for å rive ting til siden som det ofte blir på haste ks. Var også i bedre form fordi jeg var uthvilt før inngrepet, mens med første var kroppen utslitt etter å ha prøvd å føde først. Er på vei med nr tre nå, og ser absolutt ikke mørkt på et nytt ks:-)
AO3 Skrevet 15. oktober 2012 #3 Skrevet 15. oktober 2012 Jeg har også prøvd begge deler. Det er himmel og helvete, i alle fall i forhold til det at man får forberedt seg mentalt. Mitt hastesnitt var traumatisk, og jeg slet lenge med det etterpå. pga traumene fra første gang var ikke det planlagte snittet noen kjempeopplevelse, men alt gikk greit, jeg var mentalt forberedt, og satt igjen med følelsen av at dette kunne jeg gjort igjen.. Jeg syntes det var like vondt etterpå i såret, og rett etter det planlagte snittet var jeg faktisk MER sliten enn jeg var etter det jeg hadde vært etter hastesnittet, som ble tatt på et veldig sent stadium i fødselen... Så redd hadde jeg altså vært. Jeg kom meg raskere etter det planlagte snittet, selv om sårsmertene altså var de samme, men jeg fikk komplikasjoner etter hastesnittet, så de kan vel ikke sammenlignes direkte.
AO3 Skrevet 15. oktober 2012 #4 Skrevet 15. oktober 2012 Jeg syntes ikke det planlagte snittet var en "koselig opplevelse", tvert imot følte jeg meg som et stykke kjøtt, virket som om de fleste ikke brydde seg om at jeg var våken, om jeg skal være helt ærlig. Følte meg veldig oversett av alle andre enn anestesilegen. Jeg lå bare og gråt og skalv av skrekk, uten at noe så mye som snakket med meg. Men det kommer vel an på hvem man møter... Gynekologen og ass.legen snakket ikke et eneste ord med meg, sa ikke engang hei. Det eneste jeg hørte, var at gyn kjeftet på ass.legen sin, veldig betryggende... NOT...
Nikamo Skrevet 16. oktober 2012 #5 Skrevet 16. oktober 2012 Jeg har hatt ett hastesnitt og to planlagte snitt (Skal ha mitt fjerde ks i mai en gang ) Jeg synes de planlagte snittene har vært fantastiske! Alt skjedde i rolige former, jeg ble dullet og stelt med som en prinsesse, og følte meg virkelig godt ivaretatt Etter hastesnittet slet jeg VELDIG med luftsmerter, men etter de planlagte, hadde jeg ingen problemer med det. Sårsmertene var vel nogenlunde de samme, men det er jo ikke så merkelig - en blir jo kuttet opp okke som Gruer med på ingen måte til å gjennomgå et KS til! (Ok, gruer meg bittelitt til spinalen... Selv om jeg ikke har kjent NOE til den de andre gangene )
våken_om_natta Skrevet 16. oktober 2012 Forfatter #6 Skrevet 16. oktober 2012 Takk for svar! Jeg håper at denne tredje og siste gangen skal bli en litt hyggeligere opplevelse enn de to første. Da holdt jeg på i et døgn første gang, var veldig svekket etterpå og måtte ha blodoverføring. Andre gang prøvde de vakuum først, noe som førte til et stort klipp som grodde veldig sent. Ble på en måte dobbelt opp da. Det slipper jeg i alle fall nå :-) Luftsmertene var noe av det verste, de varte i mange dager. Men de forsvinner kanskje raskere om man er i bedre form og kommer seg raskere på bena? Det jeg gruer meg til er spinalen, kateter osv, ting jeg ikke registrerte de forrige gangene fordi alt var så kaotisk. Ser for meg at jeg kommer til å være mer oppmerksom på småting denne gangen...
Nikamo Skrevet 16. oktober 2012 #7 Skrevet 16. oktober 2012 Ang luftsmerter, så tror jeg du vil få mye mindre av det uansett ved et planlagt snitt. Jeg har ikke hatt NOEN luftsmerter what so ever de to siste gangene! (Mens første gang var det helt jævlig. Jeg gikk og gikk for å prøve å få det ut, men ingenting hjalp. Det var faktisk verre enn smertene i selve såret...) Spinalen er jeg alltid litt engstelig for - bare fordi jeg VET at det er en diger nål Men jeg har seriøst ikke merket noe til den! Jeg har fått tilbud om en bedøvelsessprøyte først, og trooor jeg fikk det... Var i hvert fall ikke vondt! I tillegg har jeg en irrasjonell frykt for at spinalen ikke skal virke. Så jeg maser alltid om det Men det tester jo først at du ikke kjenner noe - og du er jo våken, så skulle det være noe, kan du jo bare si ifra! Kateteret er det verste med alt sammen synes jeg da... Så jeg ber alltid om at det settes etter at spinalen virker. Helt supert Jeg skalv over hele kroppen sist husker jeg - fra jeg ble trillet inn på operasjonssalen og til spinalen hadde begynt å fungere. Men jeg er redd for sykehus, og hater å miste kontrollen. Kommer sikkert til å reagere på samme måte denne gangen også, men gruer meg overhodet ikke likevel; det er are en reaksjon som "må" komme der og da. Underveis følte jeg meg som sagt utrolig godt tatt vare på. Det satt en sykepleier ved hodet mitt hele tiden (hun sa at hun var der kun for å passe på at jeg hadde det bra ), pappa'n satt på andre sida og fikk tatt masse bilder, og jordmor svinset rundt og var nesten mer ivrig enn oss! Jeg hadde et blodtrykksfall sist og kastet opp, og da var de på pletten med en gang; ga meg pussbekken og ett eller annet for å stille kvalmen. Bare service hele veien Beklager lang avhandling, men det hjertet er fyllt av osv...
våken_om_natta Skrevet 17. oktober 2012 Forfatter #8 Skrevet 17. oktober 2012 Du må ikke beklage det lange svaret, herlig lesning for meg som bare har to uker igjen til jeg skal gjennom det. Håper det blir en like fin opplevelse for meg, men skjønner at nervene alltid vil ligge på lur. Det er jo så utrolig spennende! :-)
Castho Skrevet 17. oktober 2012 #9 Skrevet 17. oktober 2012 Jeg lurer også på noe til dere som har hatt flere keisersnitt. Skjærer de på samme sted? Jeg har hatt ett hastekeisersnitt.
snart3barnsmor:) Skrevet 17. oktober 2012 #10 Skrevet 17. oktober 2012 Ja, de skjærer på samme sted. Og jeg ble også dullet skikkelig med, alle hilste på meg, forklarte hva som foregikk, og beroliget. Det som var verst var kateteret. Jeg opplevde også at babyen slet med pusten, og de tok henne med på nyfødt intensiv mens jeg ble sydd. Det var veldig skremmende, for ingen hadde fortalt meg at det kan skje ved ks fordi de ikke får klemt ut vannet fra lungene. Er visst ganske vanlig, og jeg fikk inn til henne så mye jeg ville det døgnet hun lå der:-)
Nikamo Skrevet 19. oktober 2012 #11 Skrevet 19. oktober 2012 Du må ikke beklage det lange svaret, herlig lesning for meg som bare har to uker igjen til jeg skal gjennom det. Håper det blir en like fin opplevelse for meg, men skjønner at nervene alltid vil ligge på lur. Det er jo så utrolig spennende! :-) Ja, det er veldig spennende! Så litt nerver vil det nok være, men det er det jo til en vanlig fødsel også! Håper virkelig at du får en fantastisk opplevelse av KS Husk å mase på at du vil ha baby opp på brystet (i den grad det går da, med venefloner og duppeditter overalt); det fikk nemlig ikke jeg de to første gangene, men denne gangen fikk jeg ha henne der en god stund før de begynte å sy meg sammen igjen <3 Masse lykke til! Gleder meg til det er min tur igjen
frøken alexandra Skrevet 23. oktober 2012 #12 Skrevet 23. oktober 2012 Skal ha planlagt KS, og er naturlig nok veldig spent på hele opplegget Dere som har veldig gode opplevelser fra KS, ved hvilket sykehus ble dere behandlet/operert? jeg skal inn på St.Olavs i trondheim rett på nyåret, har hørt mye bra, men er spent allikevel
Nikamo Skrevet 24. oktober 2012 #13 Skrevet 24. oktober 2012 Skal ha planlagt KS, og er naturlig nok veldig spent på hele opplegget Dere som har veldig gode opplevelser fra KS, ved hvilket sykehus ble dere behandlet/operert? jeg skal inn på St.Olavs i trondheim rett på nyåret, har hørt mye bra, men er spent allikevel Jeg har fått alle mine på SiV (Tønsberg) Har dessverre ingen erfaring fra St.Olavs...
snart3barnsmor:) Skrevet 24. oktober 2012 #14 Skrevet 24. oktober 2012 Jeg har hatt begge mine på st.olavs:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå