Gå til innhold

Hvordan ser en "normal" ettermiddag ut hos dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Spør spesielt dere som har litt større, mer "selvgående" barn. Hvordan ser en vanlig, hverdagsettermiddag ut hos dere, når kommer barna hjem, og hvilke rutiner har dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Største er hjemme bra bhg rundt to-tre, middagslaging, middagsspising, avslapning, kanskje vi drar ut en tur om været er bra. Om det ikke er det, så drar vi på besøk eller får besøk som regel. Om ikke det heller, så slapper vi av med spilling på iPad, film, bygging av Lego eller noe annet :-D

Gjest April barn <3
Skrevet

Min 4,5 åring blir hentet tre-halv fire i barnehagen.

Når vi kommer hjem leker vi sammen og prater om hva han har gjort i barnehage. Middag ca halv fem når pappaen kommer hjem.

Litt kos på sofa, så er det dusj/bad, litt mer lek, kveldsmat, stell og natta.

Synes ettermiddagene går fort.

Skrevet

Mine er 18 måneder, så regnes kanskje ikke som litt eldre barn men.. Henter i barnehagen i 3, halv fire tiden. Så drar vi hjem, skifter bleier, evnt klær. Så lager jeg middag mens de leker på stua. Spiser, så leker vi sammen. Så har vi koseklubb i sofaen og ser litt på tv, før vi bader og legger oss.

Skrevet

Jeg tror ikke vi har hatt en "normal" ettermidag på flere år. Det er aktiviteter og besøk de fleste dagene til ulike tider med ungene. I tillegg jobber både jeg og mannen til variable tider.

Det normale er å tilpasse seg. Middag tidlig hvis noen skal på sen trening, lekser før eller etter spilletimer og et vekslende antall barn som dukker opp etter skolen og til mat.

Skrevet (endret)

Barna kommer hjem før meg. Da spiser de litt, leker, ser på tv, spiller Wii etc. Jeg kommer hjem, lager middag. Etter middagen er det lekser, deretter mer lek eller hva de vil/ dusjing. Så er det kveldsmat, kveldsstell/ dusjing, iblant lesing og soving.

Eneste aktiviteten vi har er en dag annenhver uke. Hvordan vi gjør med lekser den dagen vet jeg ikke helt enda.

Endret av Mandalas
Skrevet

Mandag:

Kl. 13.30: 3. og 6.klassingen slutter samtidig på skolen og kommer samtidig hjem. De tar seg et lett mellommåltid som yoghurt eller frukt og setter seg med leksene.

Kl 15.30: Jeg kommer hjem med småjentene fra barnehagen og begynner på middag.

Kl 17.00: Middagen står på bordet og mannen har kommet hjem.

Kl 17.40: Jeg reiser på ballett med 5-åringen mens mannen rydder etter middagen og ser over leksene til skoleguttene. Så går gjerne guttene ut en tur.

Kl 19.15: Jeg kommer hjem fra balletten med 5-åringen, de to minste spiser en rask kveldsmat og legger seg (litt senere enn normalt).

Kl 19:30: De to eldste barna spiser kveldsmat og legger seg klokken 20.30 og 21.30.

Tirsdagen blir mye av det samme, men med en litt raskere middag siden jeg slutter senere på jobb og ikke er hjemme før 16.30. På tirsdager har 3.klassingen turn fra 18-19 og 6.klassingen turn fra 19-20. Da kjører mannen dem mens jeg har de to minste hjemme.

Skrevet

4 barn i alderen 3-10 år.

10 åringen kommer hjem rundt kl 14-14.30 og skal da gjøre lekser, men er ikke alltid han gjør det (har kommet seg i det siste). Jeg henter de to små i bhg rundt kl 15-15.30 og er hjemme 15.30-16 samtidig med 8-åringen som kommer fra SFO da. Så leker de små, evt får se litt på tv dersom de er veldis slitne, mens de store gjør ferdig leksene og jeg lager til noe middag. Alle spiser og så skal som regel minst ett av barna avgårde på noe (trening, kamp, bursdag), så da er det bare til å kjøre ut. Er mannen hjemme tar en seg av det mens den andre blir igjen hjemme, om ikke så tar jeg med de små i bilen. Hjemme er det så barne-tv og kvelds etterpå og de minste puttes i seng rundt 19.30 og de store legger seg 20.30. Det som ikke er blitt gjort av lekser, samt øving til prøver, glosetester osv må da gjøres i tiden mellom de små er i seng og de store skal legge seg.

Skrevet

Har en 4 åring og en 1.klassing.

Henter dem i 16 tiden.

Hjemme normalt senes 16.15.

Eldste gjør lekser på kjøkkene mens minste sitter ved siden og tegner. Jeg lager middag.

Etter lekser spiser vi, ca 1700.

Vi har ulike aktiviterer mandag, onsdag og torsdag.

Drar da på disse. Hjemme igjen senest 18.30.

Da spiser de kvelds og ser barne tv.

Så er det kveldsstell, lesing og soving.

Legger seg begge to mellom 1900 og 1930.

Skrevet

Ungene kommer hjem på samlebånd dra ett tiden. De som har lekser begynner med lekser før de finner på noe å gjøre. Ofte er det mange venner de har med seg så huset blir fult. Noen ganger kommer de hjem til tomt hus andre ganger ikke. Er jeg hjemme dekker jeg på med mat til alle.

Ungene styrer og leker her og der frem til vi skal noe. Ungene har forskjellige fritidsaktiviteter så noen dager er det veldig hektiskt med kjøring hit og dit. Gleder meg til sommeren når det er to som begge går på aktiviteter bare noen minutter unna, i gåavstand.

Middag har vi ikke til fast tid, men når vi alle er hjemme sammen. Den ene dagen kan det være tidlig en annen dag blir middag til kveldsmatstid. Middag vil vi helst ha sammen alle som bor i huset, og ikke en hel skokk som det ofte er i dette huset. Middagen er tiden vi setter oss ned alle sammen, prater om dagen og roer oss ned. Også jobber jeg og min mann turnus, så noen dager styrer han skuta alene mens jeg styrer alene en annen dag. Vi jobber slik for at da har vi muligheten til å være så mye som mulig sammen med ungene, det er nesten alltid noen hjemme når de kommer fra skolen og sfo trenger vi ikke. Vi syns dagene blir roligere og vi får mer ut av dagene sammen. Ikke det maset om å få gjort mest mulig på de få timene vi hadde fått sammen om vi jobbet ni til fire og ungene gikk i sfo og lange dager i barnehagen.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Som regel skal eldste på et eller annet, og minste vil hvertfall ikke på noe. Jeg er mye alene med de, så ettermiddagene er rimelig hektiske. Jeg angrer på at jeg startet å jobbe 100%.... Er hjemme 16.10 (da drar jeg et kvarter før fra jobb for å rekke gjennom byen før trafikken slår inn) og er som regel ute av døra igjen til 17. Hjemme i 19tida og da er det kveldsmat og legging. Så; Mor kollapser på sofaen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...