Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2012 #1 Skrevet 15. oktober 2012 Min sønn er snart 1 år, den biologiske faren bryr seg ikke :-( Har sett sønnen sin to ganger. Min nye kjæreste ønsker å adoptere sønnen min.. Han elsker gutten som sin egen ) Hvordan gjøres det? Fordeler og ulemper??
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2012 #2 Skrevet 15. oktober 2012 Hvor lenge har dere vært sammen? vet ikke om det egentlig har noe med saken å gjøre, men min første tanke er å kanskje la det gå litt tid sånn at dere er sikre på forholdet. Og når dere er det så går det jo an å kontakte faren å høre om han er villig til å si ifra seg farskapet?
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2012 #3 Skrevet 15. oktober 2012 Her syns jeg du skal tenke deg godt om. Har dere ikke vært sammen i mange år er det kanskje best å vente litt? Fordelen er jo at babyen har en far som ønsker han. Du får også rett på barnebidrag om det en gang blir slutt. Men ulempen blir da at han bestemmer over din baby på lik linje med deg. HAn skal ha samvær, han han når det er jul, må skrive under når barnet skal ha pass o.l.
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2012 #4 Skrevet 15. oktober 2012 Den biologiske faren har ikke erkjent farskapet..... Så hvorfor skal den biologiske ha noe å si?? Har han rettigheter??? HI
LillaGorilla♥♥ Skrevet 15. oktober 2012 #6 Skrevet 15. oktober 2012 http://www.bufetat.no/adopsjon/innenlands/stebarn/ Dette er en ganske omfattende prosess. Man må være gift, den som ønsker å adoptere må ha oppfostret barnet i lengre tid, og biologisk far har uttalerett. Han har rettigheter, ja, og han kan nekte. Dette er det uansett Bufetat som avgjør, etter en lengre søknasdsprosess og vurdering.
SuperGlad Skrevet 15. oktober 2012 #7 Skrevet 15. oktober 2012 Jeg vil tro at barnet er for ungt for å bli adoptert. Tror dere må være gift, vært sammen i en årrekke og far må gi fra seg foreldreansvaret.
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2012 #8 Skrevet 15. oktober 2012 Den biologiske faren gidder ikke å ta DNA prøver en gang. TUSEN TAKK for innspill. hi
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2012 #9 Skrevet 15. oktober 2012 http://www.bufetat.n...nlands/stebarn/
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2012 #10 Skrevet 15. oktober 2012 Det er en veldig lang prosess. Jeg vet ei som har vært gjennom det, og det tok mange år, mye frustrasjon, men til slutt ble det gjort. Jeg er i samme situasjon som deg med at barnets biologiske far ikke vil ha kontakt (her måtte politiet hente han for å ta blodprøve til dna-test). Barnet er nå ni år og har hatt samme stefar siden han var nyfødt. Men jeg og stefaren giftet oss aldri, så vi begynte aldri på noen stebarnsadopsjonsprosess. Nå har vi gått fra hverandre og det naturlige for oss alle er at stefar har samvær med min sønn på lik linje som med vårt felles barn. De to vil alltid bli sett på som helsøsken, som eksens egne barn, som farfars barnebarn og som fetter og kusine til eksens nevøer og nieser. De er familie rett og slett. Så det er fullt mulig å få det stabilt og godt selv uten adopsjonsprosessen, og nå holder vi mulighetene åpne i tilfelle den biologiske faren skal ombestemme seg. For ærlig talt... Jeg ønsker at sønnen min skal få treffe sin biologiske familie, selvom han har fått en helt fantastisk erstatningsfamilie!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå