Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2012 #1 Skrevet 15. oktober 2012 Noen som hørte innlegget på radio norge i dag? Foreldre svir av tusenlapper for å få den perfekte barnebursag. Psykolog oppfordret til å stå imot trenden. Hva tenker foreldre med som legger all sin prestisje i at temaet skal følges i alt fra invitasjoner til bordkort? Et ekstremt behov for å fremtilles som den perfekte familie og få anerkjennelse fra andre mødre? Ungene driter i alle fall 10-0 i det, så lenge det er gøye farger og plenty søtsaker
Mamma til go'jentene Skrevet 15. oktober 2012 #2 Skrevet 15. oktober 2012 Her i huset har vi slike barnebursdager. Kjører ett fargetema, med pynt, cakepops og cupcakes i samme nyanser. Syns Nille-prinsessebursdager er tacky, passer ikke inn i mitt hus. Folk får gjøre som de vil, jeg gjør det på min måte! Mine døtre er superfornøyde uansett om jeg kjører den ene eller andre stilen, så lenge det er roooosa!
Serepta Skrevet 15. oktober 2012 #3 Skrevet 15. oktober 2012 Jeg hørte ikke på, men tenker at dette må jo foreldrene få lov å bestemme selv. Hvis det er viktig for noen å legge sjela si i at alt matcher, så er det ok. Her kjøper vi invitasjoner til minsten og tallerker på Nille, og ungene koser seg. Eldste feirer med klassen på lekeland, og ungene koser seg da også. Mange her inne er kritiske til lekeland og pengesluk. Men for oss er det genialt å slippe at huset blir revet ned. Klassen har også feiret i en lånt kantine eller gymsal (=gratis) Like gøy.der. Ser ikke problemet.
Gjest Kira bjeffer! Skrevet 15. oktober 2012 #4 Skrevet 15. oktober 2012 Min erfaring er at de fleste barn ikke bryr seg så mye om slikt, så lenge de får noe godt å spise og leke sammen Men når det er sagt, så får folk gjøre akkurat som de vil. Det eneste jeg er negativ til er hvis man legger "press" på gjestene til å f.eks kle seg ut som noe spesielt. Det er det ikke alle som har muligheten til, og det er synd hvis barn går glipp av bursdager på grunn av dette.
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2012 #5 Skrevet 15. oktober 2012 Så da gjør du det for din egen del? Eller for å kunne ta bilder og legge ut på FB for vise hvilken perfekt mor du er? Bare spør :-)
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2012 #6 Skrevet 15. oktober 2012 Det gjør meg glad for å bo i et område der så mange har penger og utdanning nok til at de ikke trenger å hevde seg på den måten. Her har så godt som alle hjemmebursdager (eventuelt utebursdag eller de låner en barnepark i nærheten) med hjemmelagd kake og pølser, invitasjoner på vanlig mail ingen press på kjøpte kostymer ol. Jeg har to barn på skolen nå og til nå har de vært i til sammen 2 bursdager alla lekeland eller bowling. Det er ikke vanlig her selv om de fleste tjener godt over gjennomsnittet i landet.
Mandalas Skrevet 15. oktober 2012 #7 Skrevet 15. oktober 2012 Vi har heldigvis heller ikke vært borti det der. Dvs, det vet jeg egentlig ikke da, siden jeg bare leverer i døra og går igjen. Derimot er det vanlig her at mange har bursdager utenfor hjemmet - på lekeland, klatrepark, bowling. Det tror jeg derimot er fordi det er så utrolig deilig å komme hjem til det normalt ryddige huset igjen etter endt feiring Slippe alt kaoset som følger med en hjemmebursdag. Hvordan kan det være "tacky" å ha servietter og papptallerkener med prinsesse etc? Eller fra Nille da, for den saks skyld? Hva betyr tacky i denne sammenhengen?
Mandalas Skrevet 15. oktober 2012 #8 Skrevet 15. oktober 2012 Jeg har to barn på skolen nå og til nå har de vært i til sammen 2 bursdager alla lekeland eller bowling. Det er ikke vanlig her selv om de fleste tjener godt over gjennomsnittet i landet. Det er vel som du sier nettopp det som er grunnen til at hjemmebursdager er vanlige i deres område. Siden de fleste tjener mye, og faktisk har plass til å ha det hjemme? For helt ærlig - 10 sprelske 9-åringer er ikke fristende å ha klemt inn på 80 kvm.
Teline Skrevet 15. oktober 2012 #9 Skrevet 15. oktober 2012 Har aldri barnebursdager hjemme. Vi bor veldig trangt og har ingen mulighet til å ha 16 gutter her. Derfor leies lokale eller det blir lekeland. Alternativet er ikke å ha bursdag med klassekamerater. Et år hadde vi til og med en klovn med gassballonger.
Rampegutt08+Bøllefrø12 Skrevet 15. oktober 2012 #10 Skrevet 15. oktober 2012 De får styre det selv etter lommeboka. Her har vi ihvertfall begrensninger på budsjett til slikt Fant tøffe tallerkner, servietter og kopper til en latterlig billig penge som gutten vår syntes var helt topp - og ja-det var på Europris av alle steder uten at jeg sjemmes... Pølser, kaker, godteposer og muffins for å gjøre det enkelt på matfronten. Om det bare kostet oss 5-600 så er det nok synes jeg. Det kommer jo familieselskaper også så til sammen blir det jo latterlig dyrt. Vi legger heller litt penger i gaven.
Rampegutt08+Bøllefrø12 Skrevet 15. oktober 2012 #11 Skrevet 15. oktober 2012 Og bursdagen fant sted i barnehagen som vi hadde leid, masse plass til å boltre seg på.
lille sprelle Skrevet 15. oktober 2012 #12 Skrevet 15. oktober 2012 Har ikke opplevd noe av det som beskrives (hørte ikke innslaget, men er kjent med temaet). Jeg ser på slikt som penger rett ut vinduet. Ungene har det like bra og minst like morsomt i en lavvo, i hagen eller noe annet! Vi har aldri brukt penger på annet enn litt pølser med tilbehør, kaker og noe godteposeaktig. MEN vi får tilbakemelding fra ungene (og deres foreldre) om at det var KJEMPEGøY! Nå et halvt år etter fikk jeg nylig en kommentar fra en unge i barnehagen som viser at hun husket bursdagen. Det har nemlig med de tingene vi gjør (og de kan være gratis) og ikke pengene vi bruker!
Gjest sug lut Skrevet 15. oktober 2012 #13 Skrevet 15. oktober 2012 Her i huset har vi slike barnebursdager. Kjører ett fargetema, med pynt, cakepops og cupcakes i samme nyanser. Syns Nille-prinsessebursdager er tacky, passer ikke inn i mitt hus. Folk får gjøre som de vil, jeg gjør det på min måte! Mine døtre er superfornøyde uansett om jeg kjører den ene eller andre stilen, så lenge det er roooosa! Jesus Maria, og du kødder ikke engang? Uæh.
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2012 #14 Skrevet 15. oktober 2012 Heldigvis begynner man her og slå sammen bursdager, slik at to-tre barn feirer sammen. Er kun 28 barn i klassen til eldste, og i slutten av fjoråret begynte noen og be HELE klassen (ikke bare jenter eller bare gutter)..Så med gru frem mot noen år med 28 bursdager, som skal holdes i ukene det er skole,- noe som vil si, bursdag hver uke, nesten....... Men altså, nå slår man sammen. to, gjerne tre bursdager og leier svømmehall, bowlinghall, eller annet lokale. Blir ikke mange kroner pr forelder. Også når man i tillegg spleiser på mat og drikke til 28 barn mot og betale mat og drikke for 28 barn som EN forelder/foreldrepar, så blir det lønnsomt for de aller fleste og gjøre det sånn... Tema? Nei, det har vi egentlig aldri hatt...Noen hadde pysjamasfest, eller det har vært utefeiring i lavvo med ditto påkledning Men har vært forskånet for og måtte kjøpe utkeldning eller klær i "rett farge":.Sykt at "the Beck's" "Black &white" party skal smitte over til småbarn, bare at fargetemaene er litt "sprekere":...DET er tacky og white-trash for meg...Wannabe-perfect/famous,- liksom...
Musemorbr / Skrevet 15. oktober 2012 #15 Skrevet 15. oktober 2012 Jeg gleder meg faktisk til å få holde barnebursdager. Tema blir det sikkert også, men på budsjett og ikke så overdrevet. Man kan for eksempel holde piratbursdag der eneste utkledning er øyelapper man selv deler ut, hjemmelaget skattekart og skatt med smågodt istedet for fisking av godteposer. Det trenger ikke koste, eller være avansert. Noen her så at barn ikke bryr seg med tema, men det mener jeg de gjør. Med lillesøster som er 8 år yngre, har jeg litt erfaring, og jeg husker veldig godt at (spesielt guttene) kunne ta helt av om det var fritt frem og ikke noen bestemte aktiviteter. Det å ha et enkelt tema og noen få planlagte aktiviteter var alltid en fordel, og kostet ikke noe ekstra.
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2012 #16 Skrevet 15. oktober 2012 De fleste mødre gjør det nok for sin egen del, ikke for barnas del. Barn er like fornøyde hvis ikke alt matcher, og hvis det er vanlig sjokoladekake isteden for kakepops Har tatt litt av det der, konkurranse mellom foreldre. Glad jeg vokste opp på 80-90 tallet jeg!
PintSizedDictator Skrevet 15. oktober 2012 #17 Skrevet 15. oktober 2012 Her leier vi lokale og serverer hotdog, brus, kake og snop. Sp har vi musikk vis pc så ungene kan danse. De storkoser seg uten alt unødvendig dilldall.
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2012 #18 Skrevet 15. oktober 2012 Jeg bryr meg ikke om hvordan andre foreldre feirer bursdagene til sine små. Men jeg tror det er foreldrene som vil hevde seg selv ved å vise seg frem for de andre foreldrene "Se hvor flink jeg er jeg som lager så flott bursdag for avkommet mitt" Sier ikke at alle gjør det, men vet om at det går litt prestisje i å ha den flotteste bursdagen. Jeg kan heller ikke se hva som er tacky med å kjøpe sjørøvertallerken og servietter fra Nille. Er det fordi disse er billigere enn sjørøvertallerkner o.l fra andre dyrere butikker???? Jeg ser virkelig fram til første barnebursdagen til poden. Da den er på sommeren håper jeg på utebursdag med grilling av pølser, servering av boller og sjokoladekake. Så skal barna få lov til å feire slik de ofte ønsker. Nemlig med å leke og kose seg sammen med venner. Og jeg kommer sannsyneligvis til åkjøpe papptallerkner med Lynet eller sjørøvermotiv fra Nille, TACKYsom jeg er:P
Mamma til go'jentene Skrevet 15. oktober 2012 #19 Skrevet 15. oktober 2012 Her i huset har vi slike barnebursdager. Kjører ett fargetema, med pynt, cakepops og cupcakes i samme nyanser. Syns Nille-prinsessebursdager er tacky, passer ikke inn i mitt hus. Folk får gjøre som de vil, jeg gjør det på min måte! Mine døtre er superfornøyde uansett om jeg kjører den ene eller andre stilen, så lenge det er roooosa! Jesus Maria, og du kødder ikke engang? Uæh. Nei, jeg kødder ikke. Jeg er opptatt av slikt, tror ikke jeg er en bedre mor av den grunn, men jeg liker ikke engangsgreier fra Nille eller lignende. Bursdager behøver da virkelig ikke å være dyre bare fordi jeg bruker tid, planlegger og koser meg med forberedelsene? Jeg syns det er unødvendig å kaste, vi har serviser som barna bruker, jeg liker ikke plastduk, da stryker jeg heller en hvit damask. Og så da? Bursdager våre er mer miljøvennlige, de er planlagte, vi har kost oss med forberedelser, lager masse pynt selv. Vi baker, pynter, har et tema. Ungene får en vanlig invitasjon, og våre bursdager oppleves nok ikke annerledes for barna. Jeg gjør det på min måte, uten masse søppel, dere gjør det på deres måte. Hvordan kan noen bli provosert over det? Kanskje jeg ikke fikk frem poenget med å si at prinsessegreier fra Nille var tacky, spiller ingen rolle om det er fra en interiørbutikk, jeg liker ikke sånt. Og så da??? Og sånn for ordens skyld, siden det er viktig her inne, jeg er høyt utdannet, og har en "god" jobb!
Teline Skrevet 15. oktober 2012 #20 Skrevet 15. oktober 2012 Her i huset har vi slike barnebursdager. Kjører ett fargetema, med pynt, cakepops og cupcakes i samme nyanser. Syns Nille-prinsessebursdager er tacky, passer ikke inn i mitt hus. Folk får gjøre som de vil, jeg gjør det på min måte! Mine døtre er superfornøyde uansett om jeg kjører den ene eller andre stilen, så lenge det er roooosa! Jesus Maria, og du kødder ikke engang? Uæh. Nei, jeg kødder ikke. Jeg er opptatt av slikt, tror ikke jeg er en bedre mor av den grunn, men jeg liker ikke engangsgreier fra Nille eller lignende. Bursdager behøver da virkelig ikke å være dyre bare fordi jeg bruker tid, planlegger og koser meg med forberedelsene? Jeg syns det er unødvendig å kaste, vi har serviser som barna bruker, jeg liker ikke plastduk, da stryker jeg heller en hvit damask. Og så da? Bursdager våre er mer miljøvennlige, de er planlagte, vi har kost oss med forberedelser, lager masse pynt selv. Vi baker, pynter, har et tema. Ungene får en vanlig invitasjon, og våre bursdager oppleves nok ikke annerledes for barna. Jeg gjør det på min måte, uten masse søppel, dere gjør det på deres måte. Hvordan kan noen bli provosert over det? Kanskje jeg ikke fikk frem poenget med å si at prinsessegreier fra Nille var tacky, spiller ingen rolle om det er fra en interiørbutikk, jeg liker ikke sånt. Og så da??? Og sånn for ordens skyld, siden det er viktig her inne, jeg er høyt utdannet, og har en "god" jobb! Problemet er at at du bruker ordet tacky og fremstiller deg selv som en snobb som er bedre enn andre. Det er problemet. Den lange forsvarstalen bare understreket det.
Gjest sug lut Skrevet 15. oktober 2012 #21 Skrevet 15. oktober 2012 Her i huset har vi slike barnebursdager. Kjører ett fargetema, med pynt, cakepops og cupcakes i samme nyanser. Syns Nille-prinsessebursdager er tacky, passer ikke inn i mitt hus. Folk får gjøre som de vil, jeg gjør det på min måte! Mine døtre er superfornøyde uansett om jeg kjører den ene eller andre stilen, så lenge det er roooosa! Jesus Maria, og du kødder ikke engang? Uæh. Nei, jeg kødder ikke. Jeg er opptatt av slikt, tror ikke jeg er en bedre mor av den grunn, men jeg liker ikke engangsgreier fra Nille eller lignende. Bursdager behøver da virkelig ikke å være dyre bare fordi jeg bruker tid, planlegger og koser meg med forberedelsene? Jeg syns det er unødvendig å kaste, vi har serviser som barna bruker, jeg liker ikke plastduk, da stryker jeg heller en hvit damask. Og så da? Bursdager våre er mer miljøvennlige, de er planlagte, vi har kost oss med forberedelser, lager masse pynt selv. Vi baker, pynter, har et tema. Ungene får en vanlig invitasjon, og våre bursdager oppleves nok ikke annerledes for barna. Jeg gjør det på min måte, uten masse søppel, dere gjør det på deres måte. Hvordan kan noen bli provosert over det? Kanskje jeg ikke fikk frem poenget med å si at prinsessegreier fra Nille var tacky, spiller ingen rolle om det er fra en interiørbutikk, jeg liker ikke sånt. Og så da??? Og sånn for ordens skyld, siden det er viktig her inne, jeg er høyt utdannet, og har en "god" jobb! Det var en viktig presisering og en uheldig formulering. Det er jo ikke snakk om hvorvidt vi andre gidder stryke duk og ha tøyservietter, men hvem sin bursdag er det egentlig? Det er jo ungens, ikke din. Vi har hatt bursdager der ungen har ønsket å bruke "den mest rosa duken du har, mamma", prinsesseplastkrus og de fine gamle asjettene som har roser på, vi har hatt en unge som i alle år har elsket en spesielt høylytt oransj syttitalls kunststoffduk men ellers gitt glitrende faan i dekoren, og vi har hatt bursdager der en av dem har ønsket seg duk med hester eller disney-prinsesser på over alt i verden, og hvis det også kunne gjelde krus og asjetter og servietter var lykken fullkommen. At man skal se på noe som "tacky" og interiør- og stilmessig mindreverdig i forbindelse med en barnebursdag er uforståelig, unger blir ikke født med "god smak".
MamaLadyBug Skrevet 15. oktober 2012 #22 Skrevet 15. oktober 2012 jeg synes selv det er moro med fødselsdagsforberedelser jeg da. Jeg driter, enkelt og greit, i hva andre gjør. Barna har det som regel moro uansett om glasset de drikker av er av glass eller plast, om kaken er på en pinne eller i en form eller om geleen er laget fra bunn av eller kommer fra en kartong. Men det er stor forskjell på å bruke titusener på barnas bursdager og å gjøre det slik mamma til go'jentene gjør. Man kan fint kjøre tema/farge, lake morsomme kaker, servere fra finserviset og matche bordkortene og invitasjonene uten at det koster tusenvis og man blir ansett som en av disse bursdagsekstremistene. Og uansett... det er jo ganske miljøvennlig i tillegg til lommebokvennlig å bruke det man har fra før av. Eget servise fremfor engangs, lage egne invitasjoner istedet for å kjøpe dyre kort i butikken, fylle selvlagde poser i stedet for å kjøpe de fæle, for ikke snakke om kjipe, posene på nille. Jeg er ikke så nøye på det slik som mamman til go'jentene nå, vi har funnet vår måte i feire bursdagene på og det blir like fint hver gang. Jeg bruker engangsglass som jeg pynter og setter navn på slik at jeg slipper å bruker fler enn jeg må, jeg lager alt i posjoner slik at jeg slipper asjetter(enten i oppvaska eller i søpla) og vi er ute i hagen i stedet for å sitte ved bordet. kakene er det bursdagsbarnet som bestemmer. Alt er hva man gjør det til selv og det kan være både fint og billig å gjøre alt selv og i tillegg gjøre mye ut av det. Man trenger ikke bruke hele lønna på ponnyridning og klovner men vi kan bruke mye av tiden på å forberede og gi barna våre en flott dag. Og hva som er en flott dag? Jo det er opp til alle og enhver å bestemme selv.
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2012 #23 Skrevet 15. oktober 2012 Her i huset har vi slike barnebursdager. Kjører ett fargetema, med pynt, cakepops og cupcakes i samme nyanser. Syns Nille-prinsessebursdager er tacky, passer ikke inn i mitt hus. Folk får gjøre som de vil, jeg gjør det på min måte! Mine døtre er superfornøyde uansett om jeg kjører den ene eller andre stilen, så lenge det er roooosa! Her i huset har du, DU slike barnebursdager. Tror ikke du skal dytte dette over på mann og barn altså. Dessuten høres du veldig overfladisk ut.
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2012 #24 Skrevet 15. oktober 2012 Herligland! Det må da vel være rivende likegyldig hvordan folk ønsker å pynte og dekorere til barnebursdagen vel?! Alt man skal finne på å kritisere folk for!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå