Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2012 #1 Skrevet 14. oktober 2012 "Hmmm, ja, vi ser jo hvordan det går i Europa. Det kan hende det kommer dårlige tider her også. Da er det de som viser at de ikke er villig til å ofre ting som bli de første til å gå" Sa sjefen da mannen min fortalte at han tenker å ta ut pappaperm (de 12 ukene) neste år... Det var helt tydelig at "ofre ting" dreide seg om å ofre permisjonen. Mannen min har jobbet der i 12 år.... Dagen etter kunne han informere om at han hadde sjekket reglene på NAV og det var "fint mulig for kona di og ta utt ulønnet permisjon de tolv ukene" Da mannen min tok ut 2 sykt barn dager i fjor (fordi jeg hadde brukt opp mine) fikk han høre fra sjefe i flere uker etterpå at "sånt tull" (dvs syke unger) var det mødrene som burde ta seg av. Og at han måtte ha litt av en udugelig kone der hjemme. Kjenner jeg blir max irritert! Kan han holde på sånn? Har da for pokker en viktig jobb jeg også. (både tjener mer og har mye mer utdanning en mannen min (ikke at det egentlig har noe med saken å gjøre, men kjenner en trang til å gni det opp i trynet på sjefen hans, som tydeligvis mener jeg(og alle andre kvinner) helst skulle holdt oss på kjøkkenet )
Blt Skrevet 14. oktober 2012 #3 Skrevet 14. oktober 2012 Æsj, for en irriterende sjef.. er han klonet fra 1920?
PintSizedDictator Skrevet 14. oktober 2012 #4 Skrevet 14. oktober 2012 Ett ord: F A G F O R E N I N G Enig! Ta kontakt med fagforeningen. Han har ikke lov å holde på slik.
marsgutt 2013 Skrevet 14. oktober 2012 #5 Skrevet 14. oktober 2012 vart litt sjokkert jeg. nei slik kan han ikke holde på. er mannen din organisert? jeg hadde byttet jobb hvis det hadde gått. slike folk har ikke noe og gjøre som arbeidsgivere.
cindy85 Skrevet 14. oktober 2012 #6 Skrevet 14. oktober 2012 Arbeidsmiljøloven... Ikke lett å si opp noen på det grunnlaget..
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2012 #7 Skrevet 14. oktober 2012 Åhhh nÅ koker det inni meg her! Ofre?? Man mÅ da ta ut pappapermen?? Mente han at dere skulle leve pÅ halv inntekt i tre mÅneder da, sÅnn ut av det blÅ??
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2012 #8 Skrevet 15. oktober 2012 Dette er jo helt uholdbart, på tide at mannen din bytter jobb kanskje ? hva med å finne seg en seriøs arbeidsgiver ? Holdningene til denne sjefen er utrolig gammeldags og helt bak mål og sjefens holdninger er vell like elendig på flere områder?
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2012 #9 Skrevet 15. oktober 2012 Det er en grunnn til at vi trenger slike ting som fedrekvoten innregulert i lovverket, ja. Ellers så har jo sjefen rett i at det kan komme vansklige tider i mange bransjer og at det er dem som ofrer mest for jobben som ofte er mest atraktive å beholde, men det er jo ikke stuesrent å si det rett ut og det er i hvertfall ikke greit å true med det i forhold til en lovlig permisjon.
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2012 #10 Skrevet 15. oktober 2012 Hva svarer mannen din da? Håper han er kvikk i replikken tilbake. Denne mannen høres jo ikke ut til å være spesielt oppdatert på lover og regler. På tide at noen opplyser ham. Tenkte forresten mannens sjef å dekke din lønn de tolv ukene med ulønnet perm han mente du skulle ta? Siden det var løsningen han foreslo... Eller regner han med at dere har en full sparekonto i bakhånd, øremerket for å skåne sjefen for slike belastninger?
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2012 #11 Skrevet 15. oktober 2012 Mannen din må få organisert seg fortere enn svint!
Tired mama Skrevet 15. oktober 2012 #12 Skrevet 15. oktober 2012 Herregud, så provoserende!!! Er det mulig??? Nei, her må ikke mannen din gi seg altså! Som flere andre sier; ta kontakt med Fagforeningen eller noen andre som kan hjelpe! Jeg er i utgangspunktet ikke for at familier skal bli påtvunget disse ukene på far og at de skal bestemme for oss. Men.... Når det gjelder situasjonen som dere nå er oppi, så er jeg såååå for at staten bestemmer at far skal ha 12 uker. Hadde han ikke blitt pålagt disse ukene, så hadde han vel mest sannsynlig ikke tatt dem heller, pga. en slik sjef... Og han er nok ikke den eneste i den situasjonen heller, kan jeg tenke meg...
LillaGorilla♥♥ Skrevet 15. oktober 2012 #13 Skrevet 15. oktober 2012 De kan true alt de vil, faktum er at dette er en rettighet som er hjemlet i lov, og det er dessuten ikke lov for en arbeidsgiver å sparke noen som skal ut i perm eller som er i perm. Mannen din må bare kontakte fagforening og true tilbake med rettsak. Den vil han vinne med glans.
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2012 #14 Skrevet 15. oktober 2012 De kan true alt de vil, faktum er at dette er en rettighet som er hjemlet i lov, og det er dessuten ikke lov for en arbeidsgiver å sparke noen som skal ut i perm eller som er i perm. Mannen din må bare kontakte fagforening og true tilbake med rettsak. Den vil han vinne med glans. Det er lov til å sparke noen som skal ut i perm eller som er i perm, men ikke på grunn av permisjonen. Hvis arbeidsgiver kag godtgjøre en annen gyldig oppsigelsesgrunn kan vedkommende sies opp. Det er akkurat som ved sykefravær. Du kan ikke sies opp pga at du er syk, men du kan sies opp av andre årsaker selv om du er sykmeldt.
LillaGorilla♥♥ Skrevet 15. oktober 2012 #15 Skrevet 15. oktober 2012 De kan true alt de vil, faktum er at dette er en rettighet som er hjemlet i lov, og det er dessuten ikke lov for en arbeidsgiver å sparke noen som skal ut i perm eller som er i perm. Mannen din må bare kontakte fagforening og true tilbake med rettsak. Den vil han vinne med glans. Det er lov til å sparke noen som skal ut i perm eller som er i perm, men ikke på grunn av permisjonen. Hvis arbeidsgiver kag godtgjøre en annen gyldig oppsigelsesgrunn kan vedkommende sies opp. Det er akkurat som ved sykefravær. Du kan ikke sies opp pga at du er syk, men du kan sies opp av andre årsaker selv om du er sykmeldt. Nei, akkurat. Og her har jo arbeidsgiver direkte sagt at han sparkes om han går ut i perm. Derfor bør alle slike samtaler "logges", dvs skrives ned når det gjelder tid og sted og hva som evt ble sagt, og fagforening kontaktes snarest, så far her har dem i ryggen. Kommer det frem på noen som helst vis at dette er en usaklig oppsigelse og er gjort på bakgrunn av fars ønske om å ta sin lovmessige permisjon, så taper arbeidsgiver så det synger.
hol(L)y COW Skrevet 15. oktober 2012 #17 Skrevet 15. oktober 2012 Dersom det blir "dårlige" tider kan han ikke sparke folk tilfeldig etter eget godtbefinnende. Høres ut som en god idiot til sjef - jeg hadde tatt det til tillitsvalgt. Og dersom mannen din virkelig ikke kan være borte fra bedriften uten at den går konkurs (ja så ille bør det være), så får du foreslå at om du tar ulønnet permisjon får jobben til mannen din betale deg din lønn+feriepenger+tapt pensjon+ekstra lommepenger i tillegg til din manns lønn. Det vet jeg om andre firma som har gjort.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå