Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2012 #1 Skrevet 14. oktober 2012 Gått til behandling i to år. Ferdig behandlet for ca. et år siden. Fikk aldri noen diagnose. Burde jeg ikke fått det? Spiller vel ingen rolle egentlig, er frisk nå. Men er nysgerrig.
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2012 #2 Skrevet 14. oktober 2012 Hva fikk du behandling for? Det kan ta mange år å sette en riktig diagnose.
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2012 #4 Skrevet 14. oktober 2012 Det spørs hva du ble behandlet for. Det er ikke alle sykdomsbilder som nødvendigvis gir en diagnose. Ofte er det slik at en diagnose utløser flere rettigheter vedrørende ting man kan ha krav på og folk har ofte større forståelse dersom man kan vise til en diagnose.
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2012 #5 Skrevet 14. oktober 2012 Ble bahandlet for angst,(på et dps) men vet ikke om jeg har/hadde generell angst, panikkangst eller PTSD. hi
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2012 #6 Skrevet 14. oktober 2012 Ble bahandlet for angst,(på et dps) men vet ikke om jeg har/hadde generell angst, panikkangst eller PTSD. hi Er ikke sikkert at du oppfyller kriteriene som skal til for å få en diagnose. Din rettighet er: "Dersom du er henvist til spesialisthelsetjenesten har du rett til å få helsetilstanden din vurdert innen 30 virkedager. Ditt behov for helsehjelp skal vurderes og du skal få en diagnose hvis denne er mulig å stille før behandlingen er avsluttet, du skal også få vite om sykdommen er alvorlig og om når eventuell behandling kan bli gitt. Dersom det er mistanke om alvorlig eller livstruende sykdom har du rett til en raskere vurdering."
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2012 #7 Skrevet 14. oktober 2012 Ble bahandlet for angst,(på et dps) men vet ikke om jeg har/hadde generell angst, panikkangst eller PTSD. hi Er ikke sikkert at du oppfyller kriteriene som skal til for å få en diagnose. Din rettighet er: "Dersom du er henvist til spesialisthelsetjenesten har du rett til å få helsetilstanden din vurdert innen 30 virkedager. Ditt behov for helsehjelp skal vurderes og du skal få en diagnose hvis denne er mulig å stille før behandlingen er avsluttet, du skal også få vite om sykdommen er alvorlig og om når eventuell behandling kan bli gitt. Dersom det er mistanke om alvorlig eller livstruende sykdom har du rett til en raskere vurdering." Men jeg ville vel ikke blitt behandlet i to år dersom jeg ikke hadde oppfylt kriteriene til diagnose? Ble behandlet både med medisiner samt terap en gang i uken, samt en innleggelse. hi
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2012 #8 Skrevet 14. oktober 2012 Ble bahandlet for angst,(på et dps) men vet ikke om jeg har/hadde generell angst, panikkangst eller PTSD. hi Er ikke sikkert at du oppfyller kriteriene som skal til for å få en diagnose. Din rettighet er: "Dersom du er henvist til spesialisthelsetjenesten har du rett til å få helsetilstanden din vurdert innen 30 virkedager. Ditt behov for helsehjelp skal vurderes og du skal få en diagnose hvis denne er mulig å stille før behandlingen er avsluttet, du skal også få vite om sykdommen er alvorlig og om når eventuell behandling kan bli gitt. Dersom det er mistanke om alvorlig eller livstruende sykdom har du rett til en raskere vurdering." Men jeg ville vel ikke blitt behandlet i to år dersom jeg ikke hadde oppfylt kriteriene til diagnose? Ble behandlet både med medisiner samt terap en gang i uken, samt en innleggelse. hi Man kan behandle for å finne ut om man kan sette en diagnose OG for å hjelpe vedkomende til å bli frisk. Feks. Min pappa har ryggplager. Han går til behandling hver 14.dag og har gjort det i snart 4 år, men legene finner ikke ut eksakt hva som feiler ham og kan derfor ikke sette en diagnose. Han utredes en gang i året, men fortsatt ingen diagnose. Slik er det med mange tilfeller.
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2012 #9 Skrevet 14. oktober 2012 Ble bahandlet for angst,(på et dps) men vet ikke om jeg har/hadde generell angst, panikkangst eller PTSD. hi Er ikke sikkert at du oppfyller kriteriene som skal til for å få en diagnose. Din rettighet er: "Dersom du er henvist til spesialisthelsetjenesten har du rett til å få helsetilstanden din vurdert innen 30 virkedager. Ditt behov for helsehjelp skal vurderes og du skal få en diagnose hvis denne er mulig å stille før behandlingen er avsluttet, du skal også få vite om sykdommen er alvorlig og om når eventuell behandling kan bli gitt. Dersom det er mistanke om alvorlig eller livstruende sykdom har du rett til en raskere vurdering." Men jeg ville vel ikke blitt behandlet i to år dersom jeg ikke hadde oppfylt kriteriene til diagnose? Ble behandlet både med medisiner samt terap en gang i uken, samt en innleggelse. hi Man kan behandle for å finne ut om man kan sette en diagnose OG for å hjelpe vedkomende til å bli frisk. Feks. Min pappa har ryggplager. Han går til behandling hver 14.dag og har gjort det i snart 4 år, men legene finner ikke ut eksakt hva som feiler ham og kan derfor ikke sette en diagnose. Han utredes en gang i året, men fortsatt ingen diagnose. Slik er det med mange tilfeller. Aha, takk:) Jeg får bare leve med nysgjerrigheten.
solstråle- g09 og ?12 Skrevet 15. oktober 2012 #10 Skrevet 15. oktober 2012 Jeg er i praksis på et dps nå. Vi har flere brukere med udiagnostisert angst, grunnen til dette er fordi det ofte for behandler er vanskelig og se forskjell på nettopp det du sa, generalisere, sosial, og panikk angst. Dette fordi de kan oppstå i samme situasjonene, under samme kriteriene. I tillegg er det ikke alltid en behandler vil oppleve at brukeren får anfall hos h*n, men de tar brukerens ord på at det stemmer, nettopp fordi det også er veldig få som klarer og vil lyve på seg så sterk angst at det trengs behandling for det
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå