Gå til innhold

snakke med lege om taushetsbelagte ting?

Anbefalte innlegg

Gjest Sekretøsa
Skrevet

I regi av jobb har jeg fått greie på en ting jeg virkelig trenger å prate med noen om. Kan jeg gjøre det, eller er det brudd på taushetsplikt? Legen vil kun vite relasjonen vedkommende har til noen i min familie, ikke navn og slikt...

Videoannonse
Annonse
Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet

Enten så må du be de det gjelder om tillatelse til å snakke om det eller så må du anonymisere dem så godt at legen ikke skjønner hvem det er snakk om

Skrevet

Tror ikke det er noe lurt,men hvis vedkommende er enig at du sier det vidre,er det jo greit.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Ja, det går jo ikke...å be om tillatelse altså. Men om det feks gjaldt bestemoren til en unge i familien da, for å ta et eksempel. Så vet jo ikke legen hvem denne bestemoren er...? Og detaljene blir jo utelatt, bare hovedproblemet . Uff, vanskelig å forklare når man ikke kan si hva det er...

Gjest peacock
Skrevet

Ja, det er brudd på taushetsplikten å si videre det du har fått vite i en taushetsbelagt setting. Enten må du ha samtykke fra personen ellers må vedkommende ikke kunne kjennes igjen som person i det du sier. Å fortelle relasjonen til deg og din familie er ikke smart - ganske enkelt å spore opp...

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Ok, takk for svar. Vanskelig dette...

Skrevet

Vet ikke om det er lov, men ingen vil uansett finne det ut, da legen har taushetsplink...

eller, kanskje legens lege da, om legen trenger å diskutere det med egen lege...ehhh

Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet

Det beste er kanskje å snakke med sjefen din om dette og hvor grensen går i denne saken. Eventuelt lese forvaltningsloven, dersom du jobber i det offentlige.

Skrevet

Kan du ikke prate med noen på jobben da, som er underlagt den samme taushetsplikten som deg? Leder eller noe?

Skrevet

Du kan prate om det så lenge vedkommende er helt anonymisert. Ta det opp son en hypotetisk hendelse f.eks.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Det beste er kanskje å snakke med sjefen din om dette og hvor grensen går i denne saken. Eventuelt lese forvaltningsloven, dersom du jobber i det offentlige.

Har snakket med sjefen min om det, og de tok det videre. Alikevel er jeg ikke trygg nok på at det hjalp på noe vis. Og jeg får ikke gjort noe med det... jeg mister jobben om jeg gjør det jeg egentlig ønsker, samtidig som det ikke er så alvorlig som det kunne vært. Sukk, ikke lett.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Kan du ikke prate med noen på jobben da, som er underlagt den samme taushetsplikten som deg? Leder eller noe?

Joda. Men dette handler om noe som kan potensielt gå utover noen i nær familie, uten at jeg vet hvor stort omfanget er. Derfor ønsker jeg ikke å risikere jobben ved å gjøre noe med det, men heller snakke med noen som kjenner historien, nemlig legen min...

Skrevet

Joda. Men dette handler om noe som kan potensielt gå utover noen i nær familie, uten at jeg vet hvor stort omfanget er. Derfor ønsker jeg ikke å risikere jobben ved å gjøre noe med det, men heller snakke med noen som kjenner historien, nemlig legen min...

Da tror jeg at jeg ville snakket med legen min om det og anonymisere så langt det lar seg gjøre, eventuelt ta det som en hypotese som Miip sier :)

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Ja...kan jo spørre sjefen om det er greit kanskje... Takk for svar

Skrevet

Både leger, advokater og psykologer har taushetsplikt selv, og du kan ta opp det du måtte ønske med dem uten å nevne navn, uten å være redd for at du bryter taushetsplikten din.

Jeg ville ha vært åpen og direkte, og ikke forsøkt å hypotetisere historien, siden dette kan hindre god kommunikasjon og legen kanskje ville ha rådgitt deg som han kjenner godt på en annen måte enn en han ville ha rådgitt en annen som ikke hadde din bakgrunn og stilling.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...