Gå til innhold

Stemme en fiolin

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren vår har begynt å spille fiolin. Nå tror jeg noe må ha skjedd med den ene strengen. Det lyder hele grusomt. De tre andre strengene lyder normalt. Jeg tror strengen er alt for løs, men har ikke peiling. Er det fare for å gjøre noe direkte galt om vi strammer for hardt? Det er over en uke til neste spilletime og så lenge har jeg ikke lyst til å leve med kombinasjonen av grusomme ulyder og rasende jentunge ;)

Det er store "skruer" på halsen og små i den andre enden. Hvilke forsøker vi å gjøre noe med? Hjelp!

Videoannonse
Annonse
Gjest Sekretøsa
Skrevet

Ta den med på verksted i morra og få hjelp der:)

Gjest Mrs. Careface
Skrevet

Hvor bor dere? Om dere bor i nærheten kan jeg stemme den opp for dere :)

Skrevet

Uff da! Det er lite som er verre en enn ustemt fiolin! skru på skruen på halsen.

men det er lite som skal til.

det verste som kan skje er at strengen ryker om du skrur for mye.

Skrevet

Hvis den er veldig løs kan du grov-stramme på de store stemmeskruene, og finstemme på de små.

Fiolinstrengene skal ha tonene g-d-a-e (fra den tykkeste strengen)

Skrevet

Jeg er heldig vis så godt som tonedøv og totalt umusikals. Det plager meg ikke om jenta spiller falsk, men her er det ikke snakk om en falsk tone. Det er ikke noen tone men mer som negler over en tavle, hakket værre enn isopor på vinduet.

Jeg har ingen mulighet til å høre om tonene er rene, men bedre enn dette må være mulig. En røket streng ville i hvertfal være stooor fremgang! Jeg får gjøre et forsøk.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...