Gå til innhold

Astmamedisinen hennes fungerer ikke :(

Anbefalte innlegg

Gjest Mrs. Careface
Skrevet

Jentungen på 1 år hoster igjen nå. Det er stygg slimhoste og det surkler i brystet hennes konstant.

Det piper også veldig og man hører det er tett. Har gitt ho Ventoline 2 ganger idag uten at det hjelper.

Er bare noen uker siden vi var gjennom det samme, men da var det ikke like tett

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da hadde jeg nok ringt legvakta og spurt om råd. Ikke godt når de små sliter sånn og man ikke får til å hjelpe. Lykke til.

Gjest Mrs. Careface
Skrevet (endret)

Har gjort det tidligere, men får ikke noe hjelp siden allmenntilstanden er god og hun ikke har høy CRP. Fikk bare beskjed om å se det an.

Hun sover nå og sover omtrent hele natta, men det piper fælt

Endret av Mrs. Careface
Skrevet

Er det Ventoline inhalator hun har? Kanskje det hjelper bedre med flytende, for eks Bricanyl?

Skrevet

Inhalator skal ha bedre virkning enn flytende medisin.

Gjest Mrs. Careface
Skrevet

Har både inhalator i sånn babyhaler. Det er Ventoline.

Har også flytende Bricanyl som ho fikk 2,5 ml av når det var på det verste ikveld. Den fikk hun sist hun hosta så fælt, men har hørt at den ikke er bra for så små så vil ikke gi henne mer enn det står på doseringslappen

Skrevet (endret)

Gi ventoline mye oftere enn to ganger om dagen når hun er tett. Hver tredje til fjrrde time el så. Hun burde få i løpet av natten og. Har hun bare fått ventoline av lege??? Tenker siden det er bare to uker siden forrige tette episode burde hun nok hatt forebyggende medisiner i tillegg. Flutide eller pulmicort 1-2 ganger/ døgn.

Lykke til :)

Endret av Mmbaby
Skrevet

Min eldste brukte forresten Ventoline og Flutide da han var mindre, og da han var tett fikk vi beskjed om å gi Ventoline hver 2. til hver 3. time.

Skrevet

Det er forresten Flutide som har hjulpet han til å bli fortere bra, så mulig hun kanskje trenger det i tillegg. Den er jo forebyggende, men vi fikk etterhvert beskjed om å kun starte med den ved tegn på hoste/tetthet, og da var han bedre etter et par dager.

Skrevet

Å kun bruke ventoline hjalp ikke datteren min, men da hun begynte med flutide ble hun raskt bedre. Flutide virker forebyggende slik at det ikke dannes sÅ mye slim i luftveiene.

Ville bestilt en legetime hvis jeg var deg og tatt opp at ventoline alene ikke hjelper tilstrekkelig. Ved ekstra tetthet kan det gis opp til 8 doser ventoline pr dag. To doser kan gis samtidig, men sÅ bør det gÅ 4 -6 timer før nest dose gis. Jeg ville gitt en henne en dose til nÅ og sÅ sett det an utover kvelden. Puster hun dÅrlig sÅ fÅr du ta en tur pÅ legevakta. Jeg har selv ligget vÅken mange netter og lyttet til pusten til datteren min.. NÅ er hun 5 År og nesten medisinfri :)

Skrevet

Flutide er ikke bare forebyggende, den hjelper også til med å bekjempe infeksjoner.

Guttungen går fast på Flutide, og får Ventoline etter behov. Ventline skal gis maks 4 ganger om dagen her hjemme ifølge vår lege.

Det virker som om fastlegen ikke tar dere på alvor, så jeg ville tatt en tur innom legevakta...

Skrevet

Min datter gikk også på både ventoline og Flutide. Da hun var på det verste hadde vi også et forstøver-apparat som hun måtte bruke daglig.

Skrevet

Unngå mat som virker slimdannende i tillegg!

Alle melkeprodukter, sukker og banan virker slimdannende. For noen virker også kornprodukter slimdannende (dessverre).

Gjest April barn <3
Skrevet (endret)

Rart at dere ikke har fått flutide til daglig bruk.

Jeg ville bestilt legetime kjapt.

Håper du gir mer en to puff ventoline når hun er dårlig?

Er jo ikke mirakelkur akkurat.

Når de har astma trenger de noe forebyggende hver dag, som flutide.

Ventoline er bare akuttmedisin og må da gis litt mer en to doser.

Her har vi fått beskjed om to puff hvert 20minutt til han blir bedre, men ikke mer en 8doser om gangen.

Dersom det er dårlig periode med langvarig hoste gir vi en dose ventoline ,venter ti minutter før vi avslutter med to doser flutide. (morgen og kveld)

Hjelper ikke dette får vi cosylan av lege.

Endret av April barn <3
Skrevet

Mine tre yngste har/hatt barneastma. Går fast på ventolin/flutide forebyggende i vinterhalvåret. Gutten min var endel plaget da han var liten. Da måtte vi inn å få forstøvning for å løse opp.

Få henvisning til en barnelege. Er mangen leger som rett og slett ikke har peiling på små barn!

Skrevet

Du har fått mange bra svar her. Hiver meg bare rett og slett på at barnet bør få forebyggende medisiner i tillegg om det har behov for medisiner så ofte. Du bør be om en time til legen og høre hvilke medisiner du kan få. Jeg har vært flere ganger med lillebror for å øke medisinene da han hoster mer enn jeg synes er greit.

Ev. må du be om en henvisning til en barnelege om deres lege ikke har greie på slike ting.

Lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...