Goomba84 Skrevet 14. oktober 2012 #1 Skrevet 14. oktober 2012 Vet ikke om noen har lagt det ut, men gjør det likevel: http://www.dagbladet.no/a/23848965/ Kjenner jeg blir kjempeprovosert blant annet ang det med at man må arrangere bursdag "i regi av skolen" fordi det ikke skal bli urettferdig for de andre barna..syns det er en fin måte å vise barna at livet er ikke rettferdig.. syns ikke skolen skal blande seg så mye, tenk om familien til det enkelte barn har råd til å ha alle ungene i bursdag da..tenk om det er 20 barn i klassen! Og om barna har iphone.. vet ikke helt hva jeg syns om det men det bør være opp til hver enkelt, og en fin måte å lære barna om økonomi og at alle er forskjellig på det punktet, urettferdig eller ikke. Samme gjelder merkeklær, og hvis de forsvinner, så er jo det egentlig barnets ansvar. Få de til å forstå at hvis de får merkeklær, så får de ta vare på dem selv, og hvis de blir borte, så får de ikke noe nye osv... Mulig noen blir opprørt av dette, men ikke meningen at man skal fly i tottene på hverandre for dette..bare vil høre deres synspunkter.. Og: Jeg signerer MED nick, fordi jeg står for det her...
Blåttkryss Skrevet 14. oktober 2012 #2 Skrevet 14. oktober 2012 Man kan ikke forvente at skolene skal klare målet om null mobbing, når ikke familien hjelper til og drar lasset sammen med skolen. Du ser på dette helt feil. Det er ikke for at rektor skolen har en trang til å organisere barneselskaper... Det er for at barna våre skal vokse opp i en verden der de lærer at det er riktig å inkludere alle! Og at du står for dette med nick imponerer vel ikke så stort. Er ikke akkurat det samme som navn og adresse..
November-spire-79 Skrevet 14. oktober 2012 #3 Skrevet 14. oktober 2012 Når man deler ut innbydelser på skolen eller i barnehagen og utelukkker 1 eller 2 barn så er ikke dette bra i det hele tatt. Det er mange andre måter å lære at livet er urettferdig på....... Dessuten har vi som voksne et ansvar for å lære barna våre å inkludere alle.
Wollafruen Skrevet 15. oktober 2012 #4 Skrevet 15. oktober 2012 Syns det er helt naturlig at man inkluderer alle. Er vokst opp med samme tankegang - enten bes alle eller ingen. Klassen er det viktigste og nærmeste nettverket barna våre har, de tilbringer tross alt hele "arbeidsdagen" sin der. Det finnes ting barna kan være med å bestemme, men mye (mye mer enn mange foreldre tydeligvis tror) som faktisk er opp til de voksne å bestemme. Jeg mener en som forelder og som voksen må tåle å være "upopulær" i egne barns øyne. Vi skal være rollemodeller og gode eksempler, ikke bestevenn og alltid stryke medhårs. Det med iPhone var vel mer at det ikke var lov med mobil på skolen, ikke spesifikt iPhone, og det syns jeg også skal respekteres. Skolen lager sine reglementet for en grunn, og da må både voksne og barn forholde seg til det, slik som vi også må senere i livet. Ingen tar skade av helt normale rammer og regler.
Jentene mine og jeg:) Skrevet 15. oktober 2012 #5 Skrevet 15. oktober 2012 Dette med bursdagene: jeg synes det er helt greit å bare invitere jentene eller bare guttene i klassen. Da blir det ikke så mange. Men opplevde da jeg vokste opp at man skulle invitere bare de man var mest sammen med. Det var da noen få i klassen som ikke var i en eneste bursdag i løpet av året, fordi de hadde ingen å være sammen med. Jeg ble invitert i en, fordi jeg hadde en venninne. Selv opplevde jeg at kun en jente dukket opp i bursdagen min, fordi de andre ikke gadd. Vi var tross alt ikke noe sammen i hverdagen, så det fikk de velge selv. Tror de som har sosiale unger som ikke har problemer med å få venner, glemmer at ikke alle er som dem. Og om invitasjonene bare leveres på fritiden - de barna som ikke får komme i bursdagen, må fremdeles høre om det dagen etter, og det er veldig lite hyggelig når man kanskje bare er noen få som ikke fikk komme. Dette med mobiltelefon - her praktiseres det at telefonen må ligge avslått nederst i sekken i løpet av dagen, ellers blir den inndratt til skoledagen er over. Også på arbeidsplassen min er telefon i arbeidstiden ikke lov, vi får ta den fram når vi har pause, ellers må den ligge i skapet. Jeg synes det er en helt grei regel, for det er forstyrrende med folk som blir avbrutt pga private samtaler hele tiden. På skolen her er grunnen at det har vært mobbing (sende stygge sms), at barn har tatt bilder av andre og nektet å slette dem, og at de har hørt på høy musikk og spilt spill som forstyrret andre. Det har ikke noe med merke på telefonen.
Goomba84 Skrevet 15. oktober 2012 Forfatter #6 Skrevet 15. oktober 2012 Mente ikke at man skulle utelate 1 eller 2.. Uansett, det er vel ikke feil måte å se på dette på? Alle har sin mening og folk må respektere at andre har et annet syn på oppdragelse enn andre..
Goomba84 Skrevet 15. oktober 2012 Forfatter #7 Skrevet 15. oktober 2012 Når man deler ut innbydelser på skolen eller i barnehagen og utelukkker 1 eller 2 barn så er ikke dette bra i det hele tatt. Det er mange andre måter å lære at livet er urettferdig på....... Dessuten har vi som voksne et ansvar for å lære barna våre å inkludere alle.
November-spire-79 Skrevet 15. oktober 2012 #8 Skrevet 15. oktober 2012 Mente ikke at man skulle utelate 1 eller 2.. Uansett, det er vel ikke feil måte å se på dette på? Alle har sin mening og folk må respektere at andre har et annet syn på oppdragelse enn andre.. Nei jeg fikk ikke inntrykk av at du mente det, jeg bare henviser til det jeg ser i praksis (har jobbet 13 år i barnehage ) og opplevd mange vonde episoder om akkurat dette med bursdager. Synes det er så trist.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå