Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2012 #1 Skrevet 14. oktober 2012 Er begynt i ny jobb, og har desverre hatt spysyken nå i 2 dager og blir hjemme i morgen pga de 48 timene. Er sykepleier og jobber med eldre så vil ikke smitte folk som allerede er syke. Nå har de ringt ifra jobben hver dag når jeg har vært syk. Har ikke tatt tlf for de har som regel ringt når jeg har akkurat klart å sove litt og da blir jeg bare så utrolig oppgitt. Er det virkelig normalt å ringe fra jobben når folk er syke?
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2012 #2 Skrevet 14. oktober 2012 Har du gitt beskjed om at du er syk? Forøvrig er arbeidstaker pålagt å ringe den syke- følger av arbeidsm. Loven
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2012 #3 Skrevet 14. oktober 2012 jeg har hatt flere arb.plasser, men kun når jeg jobbet i hj.spl dreiv de slik. særlig i helgene. vet ikke hvordan det er der du jobber, men der jeg var sleit de voldsomt med sykefravær i helgene,så de var alltid desperate etter å få tak i folk. men jeg tok alltid tlf, følte jeg var forpliktet til å holde dem informert.
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2012 #4 Skrevet 14. oktober 2012 Har gitt beskjed om at jeg er syk alle 3 dagene ja, og jeg ser at de har registrert det når jeg logger meg inn på arbeidsportalen vår. Så synes det er veldig unødvendig å ringe meg kl 11 hver morgen når jeg er syk.. HI
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2012 #5 Skrevet 14. oktober 2012 Har du heller ikke ringt tilbake? Hvorfor ikke ta telefonen og bli ferdig med det, så kan du heller sove etterpå uten å ligge og irritere deg eller ha dårlige følelser fordi du ikke svarte? Du skriver at du er ny i jobben og da kjenner jo ikke arbeidsgiver deg veldig godt enda, vet ikke hvilken arbeidsmoral du har osv. Arbeidsgiver er forpliktet til å følge opp ansatte. Du er ny og blir syk i/rundt helg.... det kan jo være at arbeidsgiver tidligere har dårlig erfaring med folk som bare later som om de er syk, og derfor prøver å følge bedre opp. Kanskje er de så desperat etter folk at de ringer i håp om at du kanskje er frisk nok likevel. Og kanskje ringer de fordi de faktisk bryr seg om deg
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2012 #6 Skrevet 14. oktober 2012 De har vel ringt deg hver dag fordi du ikke tok telefonen første gang de ringte. Og klokken 11 kan da ikke kalles morgen? Synes ikke akkurat det er et frekt tidspunkt, og de er jo ikke synske slik at de vet når du sover heller. Arbeidsgiver har plikt til å ringe.
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2012 #7 Skrevet 14. oktober 2012 Det er jo ikke arbeidsgiver som ringer, det er folk som jobber der. De ringte for å si at 48-timerregelen ikke gjaldt på sykehjemmet ang. spysyken. Er litt i sjokk ang. det da...
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2012 #8 Skrevet 14. oktober 2012 Ok, men du kunne jo opplyst i starten at det var folk på jobben og ikke arbeidsgiver som ringer, så slipper folk å gi god dag mann økseskaft svar. Det er vel forøvrig avdelingsleder e.l som skal informere om hvilke regler som gjelder og ikke, så jeg synes det er rart hvis dette kom fra den jevne kollega.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå