Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2012 #1 Skrevet 14. oktober 2012 Så har det seg slik at jeg kommer fra en veldig stor familie, og vi er veldig sammensveiset. Jeg er den nest eldste av alle søskenbarna i familien, så det er en som har fått barn før meg. Da de hadde barnedåp inviterte de hele familien, tanter, onkler og søskenbarn av foreldrene på begge sidene. Dette ble jo en ganske stor barnedåp, noe jeg ikke vet helt om jeg ønsker. Jeg føler jo at jeg må invitere dem, siden de inviterte oss i barnedåpen. Det som da skjer er at jeg må jo invitere hele familien, og ikke bare noen. Så har jeg skrevet en liste over alle som kommer om vi skal invitere begge familiene, og da blir vi nærmere 70 stk Om vi inviterer kun de som blir å ha mest med barnet å gjøre, blir vi nesten 35 stk. Jeg synes det er stort nok med kun de nærmeste, men vil jo ikke "melde meg ut" av familien på en måte. Synes jo det er kjempekoselig at vi ble invitert til søskenbarnet mitt, for det hadde jeg ikke forventet. Jeg føler det blir stygt å velge noen. Hva ville dere gjort, evt hvem inviterte dere i dåpen til barna deres? Var dere mange?
Februargullet2013 Skrevet 14. oktober 2012 #2 Skrevet 14. oktober 2012 Jeg skal bare ta kun de nærmeste vi blir ca 20
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2012 #3 Skrevet 14. oktober 2012 Vi har også invitert ca 40 stk i dåpen, og da er det en del familiemedlemmer som er utelatt. Vi har valgt nærmeste familie og venner. To av mine kusiner er også svært gode venner og hun ene skal være fadder så da er det naturlig å invitere dem. Har mange søskenbarn, men kun de to som er invitert. Jeg har invitert ut i fra hvem jeg har kontakt med og som jeg vet vil være en del av barnets liv fremover.
marsgutt 2013 Skrevet 14. oktober 2012 #4 Skrevet 14. oktober 2012 vi tok kun våre foreldre, søsken tanter, onkler og besteforeldre. til kffen ble noen venner bed og søsken brn som vi hr mest kontkt med, vi vr ca 30 t maten. innviter di du ønsker, ikke di andre forventer at du skal be.
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2012 #5 Skrevet 14. oktober 2012 Du er ikke forpliktet til å invitere dem selv om de inviterte dere altså, selv om de ønsker et stort selskap er det greit at dere ønsker et lite. Du melder deg jo ikke ut av familien heller, selv om du ikke leier et stort lokale og feirer dåp som om det skulle vært et bryllup... Vi inviterte bare helt nærmeste familie, altså våre foreldre, besteforeldre og våre søsken med barn. Da ble vil rundt 25 stykker og det er stor nok dåp i massevis synes jeg.
Gjest Hercule Poirot Skrevet 14. oktober 2012 #6 Skrevet 14. oktober 2012 For å avgrense dette på en enkel måte, så inviterer du barnets besteforeldre (evt. oldeforeldre), tanter, onkler og søskenbarn. Da er det ingen som har noen som helst grunn til å klage eller føle seg oversett. Veldig vanlig å avgrense på denne måten, i alle fall i min familie og omgangskrets.
Frenzia Skrevet 14. oktober 2012 #7 Skrevet 14. oktober 2012 Hos oss er det helt naturlig å avgrense til barnets besteforeldre, tanter, onkler og søskenbarn, og det holder i massevis. (Jeg som synes det var et styr å lage en kake for å ha med i dåpen til mitt eget barn som vi skulle feire med 12 stk mennesker i en annen sin stue enn min egen, klarer ikke helt å la det synke inn at det skal kunne gå an å invitere 70 personer i en barnedåp.)
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2012 #8 Skrevet 14. oktober 2012 I min omgangskrets er det vanlig å gjøre som oss, kun be: besteforeldre, faddere m/barn og onkler /tanter m/barn. Dette blir sjelden mer enn 20 personer.
katha90 Skrevet 14. oktober 2012 #9 Skrevet 14. oktober 2012 har det akkurat slik som du HI, men vi har bestemt oss for å ha det hjemme, så det blir litt mer koselig (og billigere..) Vi kommer til å be Barnets; besteforeldre, tanter/onkler, faddere og oldeforeldre. Hos oss blir det rundt 17-20stk, og syns det blir mer enn nok
PintSizedDictator Skrevet 14. oktober 2012 #10 Skrevet 14. oktober 2012 Det som er vanlig er vel å invitere beste- oldeforeldre, tanter og onkler og fadderene.
*KlaraKu* Skrevet 14. oktober 2012 #11 Skrevet 14. oktober 2012 Vi inviterte barnet sine oldeforeldre, besteforeldre, tanter/onkler, kusiner/fettere. Pluss to av mine kusiner med følge siden det er noen jeg ønsker skal ta del imitt barn og jeg vet dem setter pris på. Vi inviterte også min nærmeste vennine + barn og mannens bestekamerat med følge da detet også er noen som kommer til å ha en del med barnt våres å gjøre. Vi var ca 35 stk. Vi valgte å ikke invitere våre onkler/tanter fettere/kusiner da vi hadde blitt mange, noe jeg tror og håper de forstår. Vi ser hverandre jo igejn til div bursdager osv. Men i ditt tilfelle så tror jeg at jeg hadde latt vær å invitere de som dere var i dåp til og gitt dem forklaringen på hvorfor, eller så hadde jeg invitert dem og forklart resten av familien grunnen til at kun de var invitert. det er veldig mange med 70 stk mat /drikke/kaker skal dem ha også, å det er ikke gratis akuratt hehe
Lille♥mitt Skrevet 14. oktober 2012 #12 Skrevet 14. oktober 2012 Begrenset det til barnets familie, ikke min. Altså hennes oldeforeldre, besteforeldre, tanter og onkler, søskenbarn, faddere. Hadde under 20 stk. Hadde jeg tatt med hele slekta mi, altså mine tanter, onkler og søskenbarn, hadde det blitt aalt for mange.
TPK Skrevet 14. oktober 2012 #13 Skrevet 14. oktober 2012 Vi hadde kun barnets besteforeldre, tanter, onkler og oldeforeldre. + en kompis av mannen som er fadder. Var 20 stk.
Gjest Guttemamma :) Skrevet 14. oktober 2012 #14 Skrevet 14. oktober 2012 70 personer? Var det dåp eller bryllup?
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2012 #15 Skrevet 14. oktober 2012 [quote name=Guttemamma ' timestamp='1350222068' post='144634994] 70 personer? Var det dåp eller bryllup? Hehe, kanskje vi skulle kjørt på med bryllup i samme slengen HI
Jaffs Skrevet 14. oktober 2012 #16 Skrevet 14. oktober 2012 Dere kan jo kun har barnets nærmeste slekt (tanter, onkler,søsken besteforeldre, faddere evt olderforeldre) til mat og så ha "åpent hus" etterpå hvor de som ønsker av familie kan komme senere på kaffe og kaker og muligens dele opp visit tiden en smule siden dere er så himmla mange
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2012 #17 Skrevet 14. oktober 2012 Skulle jeg invitert sånn du forespeiler i hovedinnlegget, så hadde vi veldig fort nærma oss 150 personer... Uten å ha invitert en eneste venn... Bare slekt. Så nei, vi avgrensa oss til nærmeste familie, og silte litt der også, gitt. Endte opp med 23 personer, inkl oss selv.
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2012 #18 Skrevet 15. oktober 2012 Hvis dere har god kontakt ville jeg snakjet med de og forklart hvorfor dere ber de dere gjør. Garantert at de forstår!!!
IHHE Skrevet 15. oktober 2012 #19 Skrevet 15. oktober 2012 Jeg har som deg en veeeldig stor familie hvor alle er veldig sammenspleiset. Jeg har gitt beskjed om at vi ikke har mulighet til og invitere alle, pga plassmangel i huset, da vi skal ha det hjemme. Vi skal invitere barnets besteforeldre, oldeforeldre, tanter, onkler og søskenbarn + de som blir faddere av våre venner. Mine og samboers onkler og tanter og søskenbarn utelater vi. Har bare blitt møtt med forståelse, alle skjønner at vi ikke kan ha over 60 stk i en barnedåp =)
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2012 #20 Skrevet 15. oktober 2012 Så heldig du er! Skikkelig luksusproblem! MEN det er jo ikke noe lettere å løse av den grunn. Jeg tenker imidlertid at det er greit å være åpen om den løsningen du velger til alle, så blir det ikke noe snakk. Dine søskenbarn mener jeg blir litt for langt ut i leksa. (det ville ihvertfall aldri falt meg inn å invitere). Vi hadde barnets besteforeldre, tanter, onkler, søskenbarn, faddere med fam og da havnet vi oppi..... 16 gjester. Men det var bare fordi den ene fadderen hadde en fam på 4.
Mrs. Bouquet Skrevet 15. oktober 2012 #21 Skrevet 15. oktober 2012 Dine søskenbarn og babyens tremenninger er sikkert bare glad for å slippe unna. De færresten ønsker å gå i dåp/bryllup/konfirmasjon med mindre de har et veldig nært forhold til jubilanten.
Mami_ Skrevet 15. oktober 2012 #22 Skrevet 15. oktober 2012 Vi er også en sammensveiset familie, og jeg ville invitere onklene og tantene mine som jeg er så glad i. Mange av dem har barn under 18 år (mine søskenbarn), så vi gjorde det slik at vi inviterte de av søskenbarna våre som ikke var gamle nok til å være alene hjemme da de fleste måtte reise med overnatting for å komme i dåpen. En annen ting å tenke på er hvor sannsynlig det er at alle kommer? Her inviterte vi familie fra Sverige, Danmark og USA og fra rundt om i hele Norge. Tror vi inviterte 58 stk, og vi var 33 stk i dåpen. Vi regnet med på forhånd at det var en del som ikke ble å komme, så derfor inviterte vi så mange (med risiko om at alle hadde sagt ja, da hadde vi fått et plassproblem ) Vi inviterte hvertfall våre (foreldrenes) søsken, foreldre, besteforeldre, onkler, tanter og søskenbarn under 18 år. Pluss et par venner med følge (noen av dem var faddere).
Gjest April barn <3 Skrevet 15. oktober 2012 #23 Skrevet 15. oktober 2012 Jeg ville nok vært ærlig om at vi ikke ønsket stor dåp. Samtidig synes jeg ikke man skal føle seg forpliktet til å invitere de som hadde lyst på svær dåp. Seriøst 70 stk!? Det hadde ikke vi i bryllupet vårt en gang. Når vår eldste ble døpt inviterte vi bare barnets besteforeldre, tanter,onkler,søskenbarn og faddere. Ble ca tyve stk. Til vår yngste ble det invitert barnets oldeforeldre,besteforeldre,tanter,onkler,søskenbarn og faddere. Da ble vi rundt tredve stykker.. Det var mer enn nok. Er vell ikke meningen at man skal invitere mamma og pappas familie i dåp? Det er jo barnets dag.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå