Gå til innhold

Vet jeg oppfører meg som en drittunge..

Anbefalte innlegg

Skrevet

..men jeg er så lei av å dra hit og dit i julen!

For meg er julen hellig og både jeg og samboer trives best med å feire julaften hos pappa. Han er bare father christmas, og har sterke juletradisjoner. Likevel så må det være så fair hele tiden, og vi må tilbringe annenhvert år sammen med hans familie. Etter krav fra svigermor selvfølgelig..

I år trodde jeg at jeg var smart. Ble enige om å feire sammen med svigermor og min mor. Søstra mi og samboer bor også der, så det le en trøst at hverfall det ene søskenet mitt også var der. Men nei. Nå viser det seg at hun ditcher meg og drar til faren min. Der er også begge mine brødre og min nærmeste søster kommer tilreisende med sin familie.

Vet jeg er barnslig, men jeg er så lei meg for at alle søsken med barn skal være hos pappa, mens min lille familie (et barn) skal sitte hos min mor (og svigermor). Min mor er ikke spesielt opptatt av tradisjoner, synes det er pes å lage til mat, pynter minst mulig osv. Kun for å please svigermor. Er så lei av å gjøre alle til lags når alle andre tydeligvis bare gjør det som de har mest lyst til.

Når er det greit å droppe den annenhvert år-greia og bare gjøre det man føler for? Vi har dessverre ikke hus, bare ei lita leilighet. Likevel vurderer jeg å bare starte egne tradisjoner neste år, så får man i allefall gjøre det slik man har lyst til. Hvordan gjør dere det?

Videoannonse
Annonse
Gjest Mine ♥ ♥ ♥
Skrevet (endret)

Først og fremst, hva med moren din da om alle skal feire hos faren din? Greit at hun ikke er så inni julen, men julen handler jo mer om samhold enn om det er skikkelig pyntet til jul.

Når det er sagt, hadde det ikke vært for moren din, så er det jo helt opp til dere selv å lage deres juletradisjoner uten at andre skal blande seg i det. Det er ikke noe regel for når dette skal skje, det er jo opp til dere :)

Vi feirer bare hos foreldra mine da vi ikke orker å dra 9 timer en vei for å feire jul hos svigers. Mannens ønske ;)

Endret av Mine ♥ ♥ ♥
Skrevet

kan ikke alle være hos dere da? Jeg er for annenhverfeiring, iallefall passe på at ingen blir sittende alene på julaften.

Skrevet

Først og fremst, hva med moren din da om alle skal feire hos faren din? Greit at hun ikke er så inni julen, men julen handler jo mer om samhold enn om det er skikkelig pyntet til jul.

Når det er sagt, hadde det ikke vært for moren din, så er det jo helt opp til dere selv å lage deres juletradisjoner uten at andre skal blande seg i det. Det er ikke noe regel for når dette skal skje, det er jo opp til dere :)

Takk for svar. Ja er helt enig med deg, derfor tenkte jeg å slå to fluer i en smekk. Mamma sier selv at julen ikke er viktig for henne, hun kan godt ta vakter på jobb og tjene gode penger. Likevel synes jeg det er vondt at alle de andre alltid velger pappa. Blir også litt lei meg for at det kun er jeg som er opptatt av å ta vare på alles følelser, når de andre kun gjør det de har lyst til.

Blir også litt provosert ettersom jeg hadde jobbet hardt med å finne en løsning på julene fremover, som inkluderte alle. Planen var at vi dette året skulle være hos pappa fordi jeg ville komme samme år som søsteren min, og så skulle svigerbror ha svigermor i år. Da reiste de plutselig heller til syden i jula, og svigermor tok det for gitt at vi skulle slippe alle planer og ta oss av henne. Vil jo ikke at hun skal sitte alene heller, men det er bittert at alle andre bare gjør sin egen greie sånn at vi alltid må droppe våre planer.

Må også nevne at svigermor langt ifra er den enkleste å omgås med. Hun lider av seperasjonsangst, er veldig masete og invaderende og trykker på knappene til alle rundt seg. Så det var nok ikke tilfeldig at svigerbror og familien heller dro til syden for å si det sånn......

HI

Skrevet

Perfekte mor: Tja jo, men da måtte vi nok stablet i høyden, vi bor på 51 kvm... ;)

Skrevet

Jeg er glad for at vi har egne juletradisjoner! Det er supert!

Når vi hadde liten plass hadde vi og egne tradisjoner. Spiseborde kunne bare skvises til seks, men vi inviterte alle okke som. Da var det ingen som kom, men nå når vi har plass til alle kommer de som vil. Plass er ingenting i veien for egne tradiskoner, liten leilighet tross alt, dere har sikkert plass til to romper ekstra, (mor og svigermor)?

Skrevet

ja, men det kunne da blir riktig koselig ;)

Skrevet

Hehe joda. Skal vurdere det. Er tross alt litt styr å ta med seg alle dikkedarier, unge og bagasje og flakse hit og dit på overnatting.

Er fullt klar over at det jeg syter over er et luksusproblem. Er bare så rart å feire jul sammen med hans familie som er liten, når jeg er vokst opp med mange mennesker rundt meg. Er litt sårt å vite at alle mine søsken skåler og koser seg uten meg. Ville at ungen min skulle få feire jul sammen med sine jevnaldrende søskenbarn som han kun ser 2 ganger i året.

For noen år siden feiret vi hos broren til samboer. Jeg er vant med dempet belysning, snacks på bordet, julestrømpe, barne TV, levede lys, julemusikk, lesing av juleevangelie før julemiddagen osv. Der var det flombelysning, stress, uhøytidelighet, kaos og ingen tradisjoner. Så jeg ble så skuffa. Fordi julen for meg er hellig og skal liksom være "same procedure (?) as every year". Men men slik er det vel å være voksen. Og til dere som lurer, jeg er ikke 19 år, men faktisk 30. Selv om det i denne sammenhengen ikke høres sånn ut ;)

HI

Skrevet

Er så lei julemas, presangstyr, forventninger og skuffelser at jeg har bestemt at heretter drar vi (jeg, mannen og barna) utenlands (sol & sommer) til jul. Det er vår nye familietradisjon. Gleder meg :)

Skrevet

HI, jeg synes ikke du oppfører deg som en drittunge....

Selv kommer jeg fra et skillsmissehjem - og nye partnere på den ene og den andre siden - mer enn 1 gang....

Jeg var også drittlei av at juleaften skulle være et ork - førjulen var kjempekjekk, men selve julaften alltid pes ifht forventingene om at jeg skulle være her eller der. Alttid noen som ble skuffet; og mest av alt jeg, som alltid følte jeg måtte bytte på hvor jeg skulle være.

Noen år feiret jeg alene. (Ja, vet det høres drama/sørgelig ut - men jeg var faktisk lykkelig) - så noen år hvor jeg var halve dagen her - og halve dagen der.... ingen god løsning det heller....

Nå venter vi eget barn - og neste jul skal jeg feire i eget hjem - så får de som vil komme til oss. (I år blir det deling....)

De må også innrette seg etter mine ønsker ifht jul - jeg orker ikke en uhøytidlig pakkeorgie hvor alt er stress og kav.

De som kommer får ta meg seg gaver til de som er tilstede - resten av gavene får de åpne hjemme hos seg selv.

Skrevet

Det er ingen som kan kreve å feire jul sammen med dere, dere er voksne mennesker og bestemmer selv.

Vi er annethvert år hos svigerfar og familien og svigermor og familien, har helt kuttet ut å feire med min familie.

Skrevet

skjønner deg veldig godt jeg, vi har feiret annen vært år siste 5 åree til svigermor, så sviger far. nå begynner søskene og feire hos kjeresten sin familie, så bli bare oss. kunnet gjerne samlet alle og feiret jeg, desto flere desto bedre:) neste år starter vi nok egene tradisjoner og feirer hjemme til oss.

kan ikke moren din og svigermor bli med hjem til far da?

Skrevet

April: Hahaha.. Tviler på stemor ville hatt mamma der for å si d sånn.. Nei det får bare bli sånn, så får vi kjøre eget løp neste år ;)

Skrevet

Huff. Sliter med det samme stresset. Vurderer sterkt hvert år å gå i hi rundt november, og våkne igjen litt uti januar... Baah! Og ja, vi har allerede begynt våre egne tradisjoner i eget hus, men det er like stress for det. Min mor (som jeg ikke har noe godt forhold til) har ingen andre å feire jul med, samme med to brødre (hvorav den ene er allergisk mot kattene mine), så de må liksom komme hit. Mora og faren min kan ikke være i samme rom, og jeg ønsker egentlig mest å feire med han. Så har vi svigerfamilien min hvor tilstanden er like håpløs. Svigermor ønsker sterkt at vi feirer hos dem, men de har bare ett gjesterom, og får besøk av sønnene til mannen hennes som bor flere timer unna. Da må vi i så fall reise hjem kl 7-8 for å legge poden. Men de vil at vi skal holde han oppe til langt på natt, for det gjorde de på åttitallet liksom... Herreguuud, jeg hater julestress!

Beklager, rotete innlegg. Forventer ikke at noen skal gidde å sette seg inn i det. Hehe :)

Skrevet

Vi feirer hjemme alene og nyter det. Så tar vi heller å besøker/inviterer folk i romjulen. Pappa syns dette er helt greit og jeg har aldri hørt noe negativt fra svigersene heller :)

Det er fult lovlig å si at man ønsker å være hjemme i julen. Så kan dere f.eks da til din mor første juledag og til din får på andre juledag. Da slipper de også alt styret med å lage julemat til enda fler gjester osv. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...