Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2012 #1 Skrevet 14. oktober 2012 Hvor mye hjelper de til hjemme? Har de faste plikter? Tror min slipper unna rimellig lett.... Interressant å høre hvor mye andre hjelper til.
magica fra tryll Skrevet 14. oktober 2012 #2 Skrevet 14. oktober 2012 Har ei jente på 15. Hun har 3 småsøsken, og hjelper til med mye når det trengs.Vi har dyr og et stort hus også. Det må hennes venner som er her også. Dette er et familiekollektiv, ikke et hotell. Barn liker å være til nytte,tror jeg. At vi virkelig trenger det de kan bidra med. Og så får hun selvfølgelig masse kjærlighet,goodwill og frihet i den andre enden. Jeg har 2 på snart 21 som har flyttet hjemmefra. De måtte det samme, og klager ikke på det idag. De klarer seg utmerket på egenhånd, både praktisk og økonomisk.
Gjest sug lut Skrevet 14. oktober 2012 #3 Skrevet 14. oktober 2012 Faste plikter til faste tider er bundet opp i ukepenger, og jeg behandler ungen som en ansatt - så vil han ha lommepenger i det hele tatt må han jobbe. I tillegg må han gjør det alle må som har tenkt å delta i prosjekt "bo her", nemlig sin del av daglige kjedsomheter som å ta ut eller sette inn i oppvaskmaskinen, dekke eller rydde av bordet, etc. Klesvask gjør jeg, men kun for dem som selv sorterer og legger fram det som skal vaskes, ellers får de gå møkkete, det er ikke mitt problem (jeg har store nok unger til at de innser det).
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2012 #4 Skrevet 14. oktober 2012 Han har en 15 åring som bor her, som ikke bidrar. For meg er det greit nok, det er ikke mitt problem. Våre unger som er yngre må bidra. Ulik oppdrager stil, ikke noe annet å si enn det. Han og eksrn synest det er greit slik, og jeg legger meg ikke opp i det. Jeg har sagt at våre må bidra, det er greit for mannen min, og han støtter meg på det. Vi gir ikke uke lønn, eller betaler for bidrag i hjemmet. Våre må bidra som en del av fellesskapet og en del av oppdragelsen, akkurat som jeg måtte. Gevinsten vil nok høstes på et eller annet tidspunkt senere i livet.
Gjest Heartbroken Skrevet 14. oktober 2012 #5 Skrevet 14. oktober 2012 Hun bidrar når vi spør og sier aldri nei, men er fullstendig og totalt blind for å se hva som skal gjøres selv. Jeg har testa med å sette f.eks søppelposen rett forran døren - hun tråkker elegant over gang på gang. Når jeg spør hvorfor hun ikke tar den med, så sier hun oppriktig at hun ikke har sett den. Fascinerende! Hun får penger til det hun trenger, men ikke fast beløp pr utførte oppgave. Jeg er litt for at man skal bidra og hjelpe til uten å forvente direkte lønn.
Gjest sug lut Skrevet 14. oktober 2012 #6 Skrevet 14. oktober 2012 (endret) Hun bidrar når vi spør og sier aldri nei, men er fullstendig og totalt blind for å se hva som skal gjøres selv. Jeg har testa med å sette f.eks søppelposen rett forran døren - hun tråkker elegant over gang på gang. Når jeg spør hvorfor hun ikke tar den med, så sier hun oppriktig at hun ikke har sett den. Fascinerende! Hun får penger til det hun trenger, men ikke fast beløp pr utførte oppgave. Jeg er litt for at man skal bidra og hjelpe til uten å forvente direkte lønn. Ja, den der er kjent. De er steike blinde! Derfor må det bes, på de tingene som ikke betales, det som bare er å bidra til driften av heimen. Det er definitivt noe man må kunne forvente, som du sier, men når noen helt elegant klatrer over en stor Ikea-pose med returpapir for å komme ut døra og ikke tenker to ganger på at den kanskje skal ut så får man bare be dem eksplisitt.Full husvask ukentlig er imidlertid en jobb jeg def er villig til å betale for, men jeg vil ikke ha andre i huset - å ansette tenåringen til det er da en vinn-vinn-situasjon, siden det er vanskelig å få seg annen jobb for tenåringer. Men da er arbeidstida fastsatt, oppgavene klart beskrevet, lønna forhandlet og man kan også få sparken. Hadde jeg orka å adme det hadde jeg trukket "skatt" av lønna også, satt på konto og gitt tilbake når ungen var tjue, man trenger å lære hvordan verden fungerer Endret 14. oktober 2012 av sug lut
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå