Gå til innhold

Legevakta for alle, men ikke for alt ...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes ikke de overholder det slagordet sitt :P

En gang stod jeg med babyen i kø for å komme til skranken. Mannen som stod i skranken hadde litt vondt i benet. Sitat: "det gjør litt vondt når jeg bøyer kneet".

Babyen min var da 6 mnd. gammel, hadde høy feber, hosta og var veldig dårlig.

Mannen med kneet kom rett inn, jeg satt med en syk baby på fanget i 2 timer!!

Istad oppdaga vi et hissig utslett i underlivet hennes. Jeg ringte legevakta og sa at hun hadde fått et skikkelig utslett og lurte kun på hva jeg kunne smøre på som funka bra siden jeg ikke fant noe på nettet. Da fikk jeg beskjed om å komme opp. Det er da ikke nødvendig?

Er ikke rart det er laaaaange køer på legevakta når man virkelig må dit når de tar inn alt på vonde knær og utslett ...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så du føler virkelig det er betimelig å bruke energi på å *klage* når du får muligheten til å komme inn? Det har ikke falt deg inn at det er vanskelig, for ikke å si uforsvarlig, for helsepersonell å diagnostisere barnet per telefon, og deretter anbefale behandling?

Skrevet

Med så små babyer og undelivsutslett så er det helt på sin plass med et legebesøk før man begynner å "selvmedisinere"

Skrevet

Jeg har såå mange negative opplevelser med legevakt. Utelukkende SURE folk som jobber på de 3 forskjellige legevaktene jeg har vært ved, og en gang samboeren min ringte klokken seks om morgenen, fordi jeg nesten ikke fikk puste (Har kraftig mat allergi), fikk vi beskjed om å vente til fastlegen åpner kl. halv ni, og se om vi fikk time der... Kort sagt, det gjorde vi IKKE, dro til legevakta, og jeg ble lagt rett inn på sykehuset etterpå.

Skrevet

For alt du vet hadde denne mannen en langt mer alvorlig tilstand enn bare et vondt kne. Dette kneet kan ha vært et symptom på noe, en forværring etc.

Jeg har en lang sykdomshistorie med magen og har hatt en del operasjoner for bla. Tarmslyng. Jeg blir innlagt ved de minste tegn til magesmerter. Trodde ikke jeg måtte meddele min situasjon til de i køen bak meg så de slapp å bli så sinna for at jeg kommer raskt inn.

Forøvrig vil jeg anbefale å heller dra direkte på kveldspoliklinikk på barneklinikken så sant det lar seg gjøre. De har bredere erfaring med syke barn og ikke så lav terskel for å sende hjem.

Skrevet

Ja er enig med at legevakta er veldig varierende, har møtt både sure, sinna og veldig hyggelige og imøtekommende folk der..

Jeg hadde veldig god kontakt med min gamle fastlege (måtte inn å ta prøver hver 3 dag og måtte vente en time på svar før jeg kunne gå så ble mye snakking, og han sa at alle leger i kommunen har et visst antall dager i året de må ha legevakt tjeneste (det og stort sett uten lønn, i hvertfall på de små sykehusene) Og som lege da å først feks ha en veldig slitsom/stressende uke er det veldig lett å virke sur og lei når man da har kveld/natt på legevakta i tillegg. Selv om det ikke er en unnskyldning er det i hvertfall nogen lunde en forklaring.

Det er og forresten bare de kommunale legene som må ha disse vaktene på levevakten.

Rart ja, men sånn er det..

Skrevet

Men HI du vet vel at det et forskjellige avdelinger på legevakten sant? Som f.eks medisinsk avdeling, almennlegevakten, kirurgisk avsnitt, tannlegevakten osv. Hvis han hadde problemer med kneet kan det jo være at han kom inn på en av de andre avdelingene. Min datter hadde vondt i armen etter hun falt i bhg og vi kom inn med engang på røntgen og bruddskade avdelingen, hadde hun vært syk med feber ol hadde hun ikke kommet inn der..

Skrevet

Legevakten er for ØYEBLIKKELIG hjelp!!!! Er det så vanskelig å skjØnne??

Og regner med at babyn din ikke ble akutt syk etter kl 16.00, når legevakten åpner?

Skrevet

Men HI du vet vel at det et forskjellige avdelinger på legevakten sant? Som f.eks medisinsk avdeling, almennlegevakten, kirurgisk avsnitt, tannlegevakten osv. Hvis han hadde problemer med kneet kan det jo være at han kom inn på en av de andre avdelingene. Min datter hadde vondt i armen etter hun falt i bhg og vi kom inn med engang på røntgen og bruddskade avdelingen, hadde hun vært syk med feber ol hadde hun ikke kommet inn der..

Legevakten hos oss er ikke oppdelt slik. Kommer nok veldig an på hvor stort sted legevakten tilhører tror jeg.....

Skrevet

Har til dags dato aldri møt på en nekativ legevakt, selv om jeg kanskje bare har ringt om små ting. Jeg ringer også forklarer jeg om hva det gjelder, er det syke unger så sier jeg som det og ved høy feber at det ikke er greit lenger eller noe slikt og har altid fått tid til lege. De gangene det har vært nødvendig, men jeg har ringt om råd så har jeg fått hyggelig svar, enten at de vil ha oss inn eller at det kan vente eller bare gå til apoteket og kjøp det man trenger.

Skrevet

Legevakten hos oss er ikke oppdelt slik. Kommer nok veldig an på hvor stort sted legevakten tilhører tror jeg.....

Ok, trodde det var slik på alle legevaktene jeg:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...