Gå til innhold

Jeg trenger råd.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min 5 åring er en jente. Klarer seg godt i bhg. Er som regel alltid blid og fantasifull. Har mange rundt seg som gir henne oppmerksomhet - mange som er glad i henne. ( familien ) Men hun er så sta. Idar ba jeg henne om å ta på seg klær fordi vi skulle ut og huske. Hun nektet, det ville hun at jeg skulle gjøre. jeg sa med en rolig stemme at dette måtte hun klare selv. Da ble hun sur og begynte å kaste på ting. jeg sier tydelig ifra at dette er ikke en oppførsel som jeg godtar. Må til slutt kle på henne mens jeg viser jeg er irritert over at hun ikkje lyder. så får jeg dårlig samvittighet.. så drar vi på besøk til besteforeldre. plutselig vil jenta hjem. jeg sier at hun skal vente litt , jeg Skal bare se i et album først. da ble hun så sur at hun bet meg to ganger. jeg sier med en sint stemme ( vet det ikke hjelper å bli sint menn..) at hun må gi seg med en gang. Hun gråter og sier at hun ville dra men eg gang og bla bla bla. Bestefaren sier hun må gå og at han ikke tolerere At hun er sånn med mammaen sin.

Forklarer rolig i bilen hvorfor vi reagerte som vi gjorde. jenta gråter. Tror hun er lei seg, men vil ikke si unnskyld..

Hva hadde dere gjort? Er dette trassalderen? Er dette helt unormalt tro?? Vi har en fin tone nå. Har hjelp mammaen sin i Hagen og virker som hun kanskje har dårlig samvittighet..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har selv ei jente på 5 år, og kjenner meg igjen i en del av det du skriver. Det handler mye om å teste grenser tror jeg. jenta mi tester grenser hele tida! hun prøver seg støtt og stadig og kan nekte å kle på seg, nekte å legge på plass ting etc. jeg tror det er viktig så langt det lar seg gjøre å ikke gi seg, så viser man hvem som er bestemmer. Jeg mener ikke at man skal "herske" og vise hvem som er sjefen, men at man rolig og bestemt. Ikke lett dette her, men jeg har erfart at dette hjelper hvis man gjør dette over tid.

Å bite noen når man er 5 år vil jeg ikke si er helt normalt. Det handler kanskje om et ønske om oppmerksomhet?! (Dette kan være helt feil. Jeg er jo ingen "fagperson" innen oppdragelse... ) Uansett så tror jeg det er superviktig å gi barn positiv oppmerksomhet, feks å gi ros når de gjør noe bra (alt fra å tegne en fin tegning, til å hjelpe til i hagen eller at de viser omsorg for andre, etc.)

Skrevet

For det første... Det er lov å bli sint når de biter. Du behøver ikke unnskylde deg.

Så til saken.

På meg virker det som om du gir litt fort etter. Tenker på dette med påkledningen og at du hjalp henne til slutt. Hadde min fem åring oppført seg slik så hadde jeg ganske enkelt sagt at da blir det ingen tur ut. Jeg hadde i hvert fall ikke hatt dårlig samvittighet.

Du er den som bestemmer her, ikke barnet. Hun er stor nok til å kle på seg selv. Hun er også stor nok til å vite at hun kan tvinne deg rundt lillefingen. Du må være bestemt med henne. Ikke vær redd for å irettesette for dårlig oppførsel, spesielt når det gjelder fysisk utagering.

Det er faktisk mulig å være -for- snill. Lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...