Gå til innhold

Har en liten utfordring...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi vet alle at det tiggere overalt nå.. tenk en liten stund..Se bort fra det å gi penger. Vi sitter alle på varme klær, sko etc vi enten har glemt vi har, eller som støver ned i skap/boder eler loft og kjeller. Tenk deg så at disse klærne kan redde liv i vinter. Vil det da være lettere å hjelpe?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dæven, sånn har jeg aldri tenkt på det! Jeg skal jaggu meg ta med meg noe til de to sigøynerne(?) som ofte sitter i sentrum av byen her. Er ikke så glad i å gi de penger, men hilser alltid på de. Nå ga du meg en tankevekker gitt!

Skrevet

Ågi penger anbefales ikke, da vi ikke vet om de fÅr ha dem selv, eller mÅ gi dem fra seg. Ikke vil det de eventuelt kan skrape i hop være nok til varme eller tak over hodet heller. De slipper ikke inn pÅ for eksempel varmestuer eller legevakt, og varmestuene er da til for de som har behov?

Skrevet

Nevnte det samme til mannen min, men han sier at de ville bare blitt sinte, for det de vil ha for å betale "eierene" sine og for å sende til familien i hjemlandet og for å overleve var penger..

Jeg har hatt lyst å gi de en kopp kaffe/te når jeg ser de sitter der i kulden.

Skrevet

Det finnes hjelpesentraler rundt om, de tar imot varme klær, telt, soveposer etc. Det er ikke alle som har eiere, noen har syke barn, ektefeller etc i hjemlandet. Men med tanke på at der vinter snart, kan man jo levere tøy til sentralene :)

Skrevet

Gi dem kaffe eller te, det varmer!

Gjest Juliea - kukløsklan
Skrevet

Vi vet alle at det tiggere overalt nå.. tenk en liten stund..Se bort fra det å gi penger. Vi sitter alle på varme klær, sko etc vi enten har glemt vi har, eller som støver ned i skap/boder eler loft og kjeller. Tenk deg så at disse klærne kan redde liv i vinter. Vil det da være lettere å hjelpe?

Slik organisasjon som samler inn og deler ut klær finnes i Oslo iallefal sikker andre byen også:)

God tanke da! Kan søke på fb. Husker ikke navnet med varme jakker eller noe slikt:)

De blir ofte veldig glad for en kopp varm kaffe også så bak noen boller og gi det og ta med kaffe på termos og pappkrus:) det er noe alle kan gjøre innimellom:)

Super initiativ hi:)

Skrevet

Jeg har også tenkt at det må jo være mye lurere å gi dem mat eller noe og ikke penger, for da støtter du de eventuelle bakmennene som tjener på dette. Det skal jeg faktisk gjøre neste gang jeg ser noen av dem :)

Skrevet

søk på hjelp oss å hjelpe, de har filialer både i Oslo, Trondheim, etc. Trondheim har vel inntaksstopp på vanlige klær, nå trengs det telt, liggeunderlag, soveposer, vintertøy-og sko. Ull og raggsokker er også gull verdt

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Ga bort en vinterkåpe og noe varme klær til ei tiggerske i fjor vinter, var pene klær, som er blitt for store for meg, de lå jo bare der, så jeg ga de til henne, og ei venninne av meg ga henne et par vintersko hun hadde, da de brukte samme str på skoene.. Dama ble glad, vi kunne ikke snakke så stort sammen, da hun ikkekunne stort engelsk.. Men man så at det gjorde henne godt å få de

Gjest Sommerfuggel i vinterland
Skrevet (endret)

Åhh!! Jeg blir sÅ glad nÅr jeg leser innlegg som dette :D

I skrivende stund sitter jeg og pakker ned 5 pappesker. Den ene med barnepledd og dyner, to med barneklær, en med leker og bamser og den siste med yttertøy, luer, votter osv til barn. Dette skal sendes med den lokale Ten-sing gjengen ned til et land i Asia!

Jeg er sÅ utrolig glad det finnes flotte mennesker der ute som ønsker Å hjelpe! Og selv om vi samler inn til forskjellige "formÅl" sÅ er det livsviktig hjelp dere gir ved Å kvitte dere med klær dere ikke bruker lenger. Som det skrives i hovedinnlegget: dette redder liv! Og det forslaget med Å bake boller og ta med kaffe/kakao; SUPERT!!

Tusen takk fra dypet av hjertet mitt til dere som hjelper :)

Endret av Sommerfuggel i vinterland
Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet

Jeg har prøvd å gi bort både mat, varm drikke og klær, men de fleste blir bare sinte. Det er penger de vil ha.

Så jeg gir bort klær og leker til krisesenter, bruktbutikker og asylmottak

Skrevet

Det pleier å sitte ei utenfor kjøpesentret her, med et skilt det står "jeg er sulten" . Så jeg tenkte hun kunne få noen boxer med hermetikk av meg. Kjøpte med 4 boxer å noen bananer som jeg lot henne få. Og kan med hånden på hjerte si at da mye kjeft har jeg aldri fått! Hermetikkboxer og bananer flagra rundt øra på meg.. så jeg har gitt opp å gi...

Skrevet

Det pleier å sitte ei utenfor kjøpesentret her, med et skilt det står "jeg er sulten" . Så jeg tenkte hun kunne få noen boxer med hermetikk av meg. Kjøpte med 4 boxer å noen bananer som jeg lot henne få. Og kan med hånden på hjerte si at da mye kjeft har jeg aldri fått! Hermetikkboxer og bananer flagra rundt øra på meg.. så jeg har gitt opp å gi...

ha ha sorry;) men det ser jeg for meg:D
Skrevet

Det samme gjelder helt sikkert ikke alle som tigger rundt, men veldig mange av de i Oslo har penger så det holder. De later som de er her for å tigge, men det de egentlig tjener penger på er å stjele. Jeg så en gjeng stå med en åpen koffert full av smykker, klokker osv midt på nationalteateret stasjon i Oslo en morgen mens mange var på vei på jobb. De forsøkte ikke engang å skjule hva de sto med, men sto og tydelig vurderte hva som var verdt noe og hva som var "søppel".

Hvor mange av dem politiet har arrestert fordi de blir funnet med tyvgods bare bekrefter det hele.

Tanken om og heller gi dem mat og klær er god, men det er dessverre ikke derfor de tigger, så det vil ikke hjelpe i det hele tatt.

Skrevet

Ikke dra alle over samme kammen, i Trondheim vet jeg det hjelper mange!

Skrevet

Drar ikke alle over samme kam, noen trenger helt sikkert hjelp, men når de sitter å skrangler med koppen sin, samtidig som de snakker i iphone'n din, så blir givergleden min borte gitt:)

Skrevet

Ser den, og det skal ikke skjules at det er noen som ikke har rent mel i posen. de jeg snakker om er de som tigger for å sende penger hjem, og som går en rimelig uviss vinter i møte..disse er det som trenger varme vinterklær, sko, telt, liggeunderlag etc. uten dette vil endel faktisk risikere å fryse i hjel i løpet av vinteren.

Skrevet

Jeg har tenkt mye på å samle inn pledd og varme klær, ta med kakao, kaffe og noe å spise for å dele ut til byens løse fugler. Men det blir aldri noe av for folk flest syns visst de har nok å gjøre før jul... Og jeg har desverre ikke lappen så kan ikke kjøre :(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...