Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2012 #1 Skrevet 13. oktober 2012 Jeg har lært at hodelus ikke har noe med renslighet å gjøre, og at lusa til og med kan trives bedre i nyvasket hår. Selv har vi ikke hatt dette i hus, og jeg krysser fingrene for å slippe. Men en venninne sier stadig til datteren sin som hater å vaske håret at : "Vi må vaske håret ditt, eller så får du lus!" Er ikke dette skikkelig feil å lære et barn ? Greit hun går jo selvfølgelig med på å vaske håret. Men hun vil jo også automatisk tro at de som får lus i barnehagen og senere skolen, er urenslige. Har ikke sagt noe, for det er ikke min sak. Men dog.
ღTyrkiskPepperღ Skrevet 13. oktober 2012 #2 Skrevet 13. oktober 2012 Ja jenten kan jo tro senere at lus kommer fordi man ikke dusjet, hvis moren hele tiden sier dette. Husker når vi gikk på barneskolen så var det en jente i klassen som fikk lus, hun hadde det ikke godt hjemme og hadde alltid skitne og hullete klær. Hun ble ertet av de "kule" fordi hun ikke dusjet og dermed fikk lus..
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2012 #3 Skrevet 13. oktober 2012 Det ville jeg aldri sagt til mine barn, i hvert fall! For enten får ungen lus selv en gang -og blir lei seg fordi hun tror det er hennes egen feil. Eller så får venner av henne lus, og får kanskje slengt stygge kommentarer etter seg av denne jenta, bare fordi hun ikke vet bedre. Vårt barn fikk lus fordi lua til ei venninne hadde havnet i hennes hylle en dag på barnehagen. Og disse lusene overlevde flere hårvasker og en heldag i badeland før vi oppdaget dem! Så de trives visst i nyvasket hår, ja!
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2012 #4 Skrevet 13. oktober 2012 Vi hadde også ei i klassen som alltid fikk skylden når det var luseutbrudd på skolen, hun hadde det ikke godt hjemme og kom dårlig kledd og møkkete på skolen, men sannheten var at hun aldri hadde lus. Det er fortsatt mange som forbinder lus med urenslighet, også min svigermor, så her gikk det en kule varmt da datteren min fikk lus for noen år siden. Det hadde vært flere utbrudd i klassen hennes det året, en mor kunne fortelle meg at hennes datter hadde hatt det SYV ganger på et år og hun hadde tatt datteren sin med til lege. Der fikk hun vite at det var mye "gammel" lus på datteren og han spurte om det var minoritetselver i klassen, og det var det en del av. Da fortalte han at en av årsakene til at det stadig var utbrudd var at minoritetsgruppene som regel ikke behandlet barna sine 2 ganger med lusemiddel, som man skal. Kan skjønne det på en måte for jeg fikk bakoversveis av prisen på dette middelet, flere 100 kr, og det bare for en unge. En annen erfaring jeg gjorde var at lusekammen ikke var til særlig nytte, så sto og plukket lus flere timer av gangen mens det sto på. Lærer barna mine at de putter hodeplagg i ermet på jakken når de henger det opp på skole/barnehage, ikke låner hårbørster og pynt av hverandre osv, men unger er unger og glemmer fort. Og ikke er det verdens undergang heller, bare mye jobb.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå