marsve Skrevet 12. oktober 2012 #2 Skrevet 12. oktober 2012 Hm.. forskere og kirurger får jeg en litt sånn wow-følelse av, overfladisk som jeg er!
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2012 #3 Skrevet 12. oktober 2012 Hm.. forskere og kirurger får jeg en litt sånn wow-følelse av, overfladisk som jeg er! Vi er vel alle litt overflatiske=) Tenkte mer i retning "grunnutdanninger" som lege, tannlege etc.
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2012 #4 Skrevet 13. oktober 2012 Eiendomsmegler syns jeg er en fin utdanning. =)
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2012 #6 Skrevet 13. oktober 2012 valg av universitet imponerer meg ofte mye mer enn selve utdannelsen.. 'alle' kan reise til øst europa og studere medisin, men på langt nær alle kan komme inn på universiteter som Harvard, Yale, Oxford, LSE osv
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2012 #8 Skrevet 13. oktober 2012 Jo høyere karakterer, jo mer prestisje. Da lander vi på medisin og psykologi som har flere hundre søkere pr. plass.
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2012 #9 Skrevet 13. oktober 2012 Leger, psykologer, tannleger, inginører og forskere. Eiendomsmeglere har mest wannabestatus i min bok. Enig i at universitet teller, og legeutdannelse fra østblokkland har lavere status enn legeutdannelse fra UiO feks. Mens en legeutdannelse fra feks. Harvard har høyere status enn den fra UiO, osv.
PintSizedDictator Skrevet 13. oktober 2012 #10 Skrevet 13. oktober 2012 Utdannelser som går ut på å pleie/hjelpe andre mennesker. Sykepleier, helsefag arbeider, barne og ungdoms arbeider etc. Yrker der man kommer tett på mennesker i en vanskelig situasjon som krever mye både psykisk og fysisk av en. Uansett hvor tungt jeg syns det er å sitte ved en døende, eldre mann eller dame og hilde dem i hånden den siste tiden de har, så er det ingenting mot hva en jordmor eller barnesy.kepleier må takle når det værst tenkelige skjer på deres jobb :s i geriatrien er det forventet i det minste.
Heihånåerdetjuligjen Skrevet 13. oktober 2012 #11 Skrevet 13. oktober 2012 Høyere universitetsutdannelse tenker jeg. Lege, tannlege, psykolog/psykiater, forsker osv.
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2012 #12 Skrevet 13. oktober 2012 Utdannelser som går ut på å pleie/hjelpe andre mennesker. Sykepleier, helsefag arbeider, barne og ungdoms arbeider etc. Yrker der man kommer tett på mennesker i en vanskelig situasjon som krever mye både psykisk og fysisk av en. Uansett hvor tungt jeg syns det er å sitte ved en døende, eldre mann eller dame og hilde dem i hånden den siste tiden de har, så er det ingenting mot hva en jordmor eller barnesy.kepleier må takle når det værst tenkelige skjer på deres jobb :s i geriatrien er det forventet i det minste. Selv om du synes dette er de viktigste jobbene man kan ha, så er det (desverre) veldig liten prestisje knyttet til disse yrkene.
PintSizedDictator Skrevet 13. oktober 2012 #13 Skrevet 13. oktober 2012 Anonym over. Du har desverre rett i det. Det er veldig undervurderte yrker. Skulle jeg svart på hva jeg tror folk generelt ser på som mest prestisjefylt så er vel det yrker som forsker, overlege, kirurg, ambassadør osv.
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2012 #14 Skrevet 13. oktober 2012 Enig i at de mest prestisjefylte utdanningene/yrkene objektivt er i gata advokat, lege, forsker, kirurg. Men det er ikke dermed sagt at det er mennesker i disse yrkene jeg nødvendigvis beundrer mest. Jeg beundrer alle mennesker som gjør en god jobb uansett yrke - enten det er den blide og søte kassadama som alltid hilser og smiler og gjør morgenen min litt lysere, eller om det er den varme, omsorgsfulle sykepleieren som yter sitt beste hver eneste dag for å ta vare på min syke mor. For ikke å snakke om de bunnprofesjonelle og superengasjerte barnehageansatte, de som virkelig skiller seg ut... DE beundrer jeg enormt. Det er uansett ikke folks yrke som avgjør hvorvidt jeg liker eller beundrer dem - det er deres personlige egenskaper.
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2012 #15 Skrevet 13. oktober 2012 lege, tannlege, jurist....Kanskje aller mest de som er lege spesialiseter innenfor ett felt...
Gråsonen Skrevet 13. oktober 2012 #16 Skrevet 13. oktober 2012 Deres som tror det er mer prestisje i å studere medisin på UiO en i Øst-Europa har misforstått ;-) Uni. i Warsawa er verdenskjent for en helt utrolig faglig tung medisinsk utdanning for både leger og kirurger. UiO er blant de nederste på listen. Det er lettere å komme inn i Wasawa fordi de Ønsker å gi alle en sjanse, men studiet er KNALLTØFT, du må bla. lære språket fØr du får gå ut i praksis. De kaller ikke lærerne ved etternavn, men der gis det tittel fØr etternavnet. Du får 1 sjanse på mange eksamener.. Ja, så å studere medisin i Øst-europa er ikke piece of cake!
holahopp Skrevet 13. oktober 2012 #17 Skrevet 13. oktober 2012 kjenner en del tannleger, adovkater og leger og det er noen av de mest irriterende snobbete menneskene jeg kjenner. Etter sin lege og tannlege utdannelse i utlandet tror de at de er verdens beste og har blitt så mye bedre enn alle andre. Jeg har veldig respekt for lærere.. Men mest prestisjefylt ville jeg sagt ambassadør, adm dir i de store konsernene.
Brillefint - Jadda! Skrevet 13. oktober 2012 #18 Skrevet 13. oktober 2012 Doktorgrad! Broren min har tatt doktorgrad. Makan til slit og mye arbeid!
Gjest yrild Skrevet 13. oktober 2012 #19 Skrevet 13. oktober 2012 Av grunnutdanning så vil jeg si medisin.
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2012 #20 Skrevet 13. oktober 2012 Jeg blir mest omponert over dem som tar landbruksskole, ikke fordi utdanningen er vansklig å komme inn på eller vansklig å gjennomføre, men fordi de er villige til å satse på et ekstremt nyttig yrke på tross av at de må regne med å tjene minimalt og jobbe masse.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå