Gå til innhold

Hva synes dere om slike navn?


Lykkeleg

Anbefalte innlegg

Jeg vil mye heller ha Hans, Geir, Lars og Tor, enn Liam og Leander ja!

 

Ikke sammenlign britiske Liam med svenske Leander æ!!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva synes dere om slike tradisjonsnavn som Ole, Hans, Henrik, Leif, Lars, Magnus osv.? jeg synes de er ganske fine. Er ikke så begeistret for navn som Liam, Nathaniel og sånn, synes det blir sånne navn som jeg ikke forbinder voksne med.

 

Altså hver sin smak, men jeg liker bedre navn som Liam, leon, Lucas, Emil, Tobias...

Jeg tenker hver generasjon har sine navn. Når barn nå om dagen får navn som Thomas og Steffen osv, blir det på samme måte som at barn fra vår genrasjon hadde navn som Knut og Trond. Dette er i mitt syn navn fra foreldre generasjonen vår.

 

Dette er mitt syn. Fritt frem å være uenig med meg altså. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil mye heller ha Hans, Geir, Lars og Tor, enn Liam og Leander ja!

 

Ikke sammenlign britiske Liam med svenske Leander æ!!! :D

 

 

det er vel ikke akk å sammenligne navnene, er vel heller hva hun ikke ville ha hatt på sine barn :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er tradisjonsrike eller tradisjonelle navn? Snakker man om norsk kultur eller en bredere kulturarv? Nathaniel er jo et gammelt hebraisk navn, så absolutt ikke nytt. Leander er også nevnt her. Det er ikke svensk, men et navn hentet fra gresk mytologi. Leter man blant ens oldeforeldre finner man mange latinske navn. Marius, Martinius og Magnus er av det opphav - og ikke norske navn selv om mange hevder så. Henrik er germansk.

 

Til sammenlikning: Det ble født 318 Henrik i fjor, mot 250 Liam, 74 Hans, 56 Nathaniel, 157 Ole og 81 Emilian. Hvis vi slenger på Kristian 241, Magnus 393, Martin 303, Mathias 405 og Andreas 310 så ser det ut til at mange nybakte fortsatt velger hva man kan kalle mer "trauste" listeryttere, selv om man har mange Noah 350, Oliver 385 og Leon 285 som har kommet mer av de siste årene.

 

Personlig liker jeg navn som ikke blir såpass populære at de blir brukt opp. Da mister de mye av glansen - akkurat som om man sier et ord mange ganger. Men så har man enkelte klassikere som bare består. Dog ville jeg ikke ha valgt et navn hvor jeg visste det kom til å bli mye av i kullet. Siden navn brukes til å identifisere mennesker, så skaper det endel forvirring når 5 i samme klassekull heter det samme. Da må man legge til første bokstav i etternavnet, legge på et tilnavn som Lille-Mats eller finne på et kallenavn. Lite praktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil mye heller ha Hans, Geir, Lars og Tor, enn Liam og Leander ja!

 

Ikke sammenlign britiske Liam med svenske Leander æ!!! :D

 

 

det er vel ikke akk å sammenligne navnene, er vel heller hva hun ikke ville ha hatt på sine barn :P

 

Neida, mulig ikke Leander er svenskt...det klinger bare like svenskt som Bo, Bosse, Anders og Lennart....bare derfor, og det er også en smakssak :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes navnene er veldig kjedelige..altfor mange i Norge som har de navnene. Liker heller nye, spennende, internasjonale navn.

 

Har du tenkt på at de nye og spennende internasjonale navnene også vil bli vanlige etterhvert? At faktisk er de fleste av dem allerede ganske nær topp 10 lista.

Det er nok mange som har disse tradisjonelle norske navnene, men flesteparten av de er godt over 40 år og eldre. Svært få små barn har disse navnene, og hvis ingen bruker de vil de jo dø ut.

Jeg vil heller kalle sønnen min øystein enn Liam, Nathaniel eller Lucas, da veit jeg at sannsynligheten for at 2 eller fler bærer samme navn i klassen/barnehagen er så godt som lik null. Men nå er ikke jeg så opptatt av å være så internasjonal heller da. Jeg er norsk og bor i norge og trives liker tanken på at vi har noen navn som på en måte er "bare våre" .

Hvis du er opptatt av å redde norske navn fra å dø ut...

 

Vel Emilie og Amalie er mye brukt nå , men da vi var små var det jo så godt som ingen. Hadde ikke folk hentet disse navnene frem fra glemselen hadde de kanskje forsvunnet.

Elias, Tobias og Kasper har vært brukt langt tilbake i norge, men nå er de uvanlige, men på vei til å bli veldig vanlige.

 

Bestemoren min sier at når foreldre generasjonen vår begynte å kalle barna sine for Anette og Elisabeth, så strittet det i henne. Hun sa at det var jo bare gamle kjæringer som he det da hun var liten...

 

Dette går i bølger. Og jeg tenker vi må være glad for alle navn som holdes liv i.

Men jeg tror ikke at Magnus, Henrik og Ole er de navnene som trenger mest "Livredning" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil mye heller ha Hans, Geir, Lars og Tor, enn Liam og Leander ja!

 

Ikke sammenlign britiske Liam med svenske Leander æ!!! :D

 

 

det er vel ikke akk å sammenligne navnene, er vel heller hva hun ikke ville ha hatt på sine barn :P

 

Neida, mulig ikke Leander er svenskt...det klinger bare like svenskt som Bo, Bosse, Anders og Lennart....bare derfor, og det er også en smakssak :P

 

Leander er gresk, og Liam engelsk :-) Grunnen til at jeg brukte det som eksempel er at de representerer typisk trendy navn, i motsetning til gammeldagse og tradisjonelle (som HI beskriver). I følge Navnekarusellen: Navnet Liam har aldri tidligere vært så populært og er for tiden på 20. plass på listen over guttenavn i Norge. Leander var på sitt mest populære i 2010 og er for tiden på 58. plass på listen over guttenavn i Norge, og navnet har økende bruk i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil mye heller ha Hans, Geir, Lars og Tor, enn Liam og Leander ja!

 

Ikke sammenlign britiske Liam med svenske Leander æ!!! :D

 

 

det er vel ikke akk å sammenligne navnene, er vel heller hva hun ikke ville ha hatt på sine barn :P

 

Neida, mulig ikke Leander er svenskt...det klinger bare like svenskt som Bo, Bosse, Anders og Lennart....bare derfor, og det er også en smakssak :P

 

Leander er gresk, og Liam engelsk :-) Grunnen til at jeg brukte det som eksempel er at de representerer typisk trendy navn, i motsetning til gammeldagse og tradisjonelle (som HI beskriver). I følge Navnekarusellen: Navnet Liam har aldri tidligere vært så populært og er for tiden på 20. plass på listen over guttenavn i Norge. Leander var på sitt mest populære i 2010 og er for tiden på 58. plass på listen over guttenavn i Norge, og navnet har økende bruk i Norge.

 

 

Jeg skrev nå det fordi jeg bare mente at det var ikke akk å sammenligne navnene hun gjorde :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hear hear! Alle navnene du nevner først er flotte, helt enig. :D

 

Karl

Knut

Arne

Erik

Ulrik

Sverre

Sigurd

Eivind

Amund

Peder

Torkil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...