Gå til innhold

Dersom mor dør.....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Far har ingen foreldrerett og har aldri møtt barnet sitt. Barnet er nå 3 år. Han sier det er jeg som hindrer samvær, men nekter å komme på besøk, på familieveiledning osv. Har ikke hatt kontakt med ham på 1 år, men han sender gaver ved jul og bursdag.

Barnet har en ny "pappa" som hun er meget sterkt knyttet til. Vi er ikke gift.....ennå :).

Hva skjer om jeg dør? Vil den biologiske faren få full omsorg uansett hva? For da vil han holde henne vekke fra min familie og min kjære, alle som hun er sterkt knyttet til.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er vel ikke noe som sier at den biologiske faren skal få henne,men samboeren min har en sønn fra før og har samvær og god kontakt med sønnen,men er ikke sikkert eller Automatisk han får han hvis moren dør eller mister han

Skrevet

Det er klart ikke den biologiske faren får barnet om du skulle dø! Han har ikke noen foreldrerett, dermed vil denne gå til nærmeste anhørige; din samboer, eller dine foreldre eller søsken. Det kommer helt an på forholdene og detaljene rundt relasjonene til barnet.

Skrevet

Om du skulle dø vil barnet bli plassert der barnevernet mener det er best for barnet å være.

Du burde antagelig skrive en viljeserklæring, så er det ingen tvil om hva du måtte mene er det beste for barnet om du forsvinner. En viljeserklæring vil bli tatt med i vurderingen nemlig..

Det er ikke automatisk biologisk far som får ansvar om det er fler som ønsker å ha det, og fler som er egnet til å ha det.

Skrevet

Tusen takk for fine svar. Alt kan jo skje, men omfanget av en eventuelt bortgang kan bli katastrofal for både barn og familie. Så tenker litt på dette. Men føles godt å høre dette.....

HI

Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet

Det er klart ikke den biologiske faren får barnet om du skulle dø! Han har ikke noen foreldrerett, dermed vil denne gå til nærmeste anhørige; din samboer, eller dine foreldre eller søsken. Det kommer helt an på forholdene og detaljene rundt relasjonene til barnet.

Så lenge han er far på papiret så har det ikke så mye å si at han ikke har foreldrerett, det kan han bli tilkjent, men det som er viktig er tilknytning, hvem barnet kjenner, er trygg på og hvem som best kan ta vare på barnet. Og er det søsken med så spiller det en stor rolle.

Så en far som har samvær og som stiller opp, selv om han ikke har foreldreansvar, kan selvsagt få hovedomsorgen for barnet. Men en far, som i HI, sitt tilfelle som ikke stiller opp vil ha mindre sjanser.

Skrevet

Jeg vet ikke, men står din samboer sterkere om dere gifter dere og/eller får flere barn? Regner med at barnefar nekter din samboer å adoptere barnet, ellers vil jo det være veldig, veldig lurt å søke om...

Skrevet

Her har ikke far foreldrerett og ser barna svært sjelden er nå 1,5 år siden sist.

Jeg undersøkte dette og far får ikke automatisk barnet om noe skjer med meg.

Min søster og mannen hennes som ser barna hver uke vil stille mye sterkere en han om han velger å gå til sak for å få hovedomsorg for barnet og mest sannsynlig vil han kun få samvær.

Fordelen for meg er at far bor i utlandet og jeg har fått vite at han ikke vil kunne få barnet og ta det med seg ut av landet, han vil derfor måtte velge å bosette seg i Norge for å få sjanse til å få hovedomsorgen for barnet.

Nå har jeg hatt en samtale med far og vi er enige om at han ikke skal søke om noe skulle skje meg, men det er jo klart jeg kan jo ikke hindre han om jeg er dø og han ombestemmer seg.

Men uten opphold i landet sliter han litt.

Men om du har en samboer som har vært pappa for barnet lenge og barnets biologiske far ikke stiller opp så har han stor sjanse til å hovedomsorgen selv hvis far (som for barnet er fremmed) sier han vil ha den.

Skrevet

Hvis ikke den biologiske faren har noen foreldrerett så kan jo samboeren din adoptere barnet ditt. Da har ikke den biologiske faren en nubbsjans om du skulle falle bort.

Skrevet

Hvis ikke den biologiske faren har noen foreldrerett så kan jo samboeren din adoptere barnet ditt. Da har ikke den biologiske faren en nubbsjans om du skulle falle bort.

Han kan vel ikke adoptere uten biologiske far sin godkjennelse og underskrift? Så lenge han er oppført som far spiller det ingen rolle om han har foreldreansvar, ingen kan adoptere hans barn uten at han godkjenner det først.

Skrevet

Han kan vel ikke adoptere uten biologiske far sin godkjennelse og underskrift? Så lenge han er oppført som far spiller det ingen rolle om han har foreldreansvar, ingen kan adoptere hans barn uten at han godkjenner det først.

Det står på Norge.no om stebarnsadopsjon at det er krav at søkeren har oppfostret barnet over lengre tid og at biologiske foreldre har rett til å uttale seg om saken, samt en erklæring fra foreldre med og uten foreldreansvar. Det står ingen plass at det må godkjennes av biologiske foreldre, det er opptil instansen å avgjøre.

Gjest Tullmusa83
Skrevet

Ville kontaktet en advokat.

Regner med at du selfølgelig skal leve lenge, men jeg mener alene mødre som ar grunn til å tvile på biologisk fars skikket het. Bør undersøke mulighetene for best mulig å sikre sitt barn.

Skrevet

Min vennine død bråt. Barnefaren har ikkje vist interesse men barnefaren fikk omsorgen. Har han ingen svarteliste vinner han fort.

Skrevet

Min vennine død bråt. Barnefaren har ikkje vist interesse men barnefaren fikk omsorgen. Har han ingen svarteliste vinner han fort.

..?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...