Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2012 #1 Skrevet 12. oktober 2012 Ja jeg vet jeg ikke har noe med det, men kan ikke la være å undre meg likevel. Et godt voksent vennepar med ett barn. Til seg selv er det kun det ypperste som gjelder både av klær og utstyr, type siste versjon av iPhone, hver sin mercedes, parajumpers jakker and so on. Barnet har bilstol fra 1995 (arvet) , arvet skolesekk, alltid billige vintersko ala DinSko / Økonomisko, vinterdress fra Europris etc. Synes det er så rart at de ikke prioriterer kvalitetsutstyr og klær til barnet når de har råd til det. Begge tjener over snittet og de har lite lån. Barnet er nok varmt nok i dressen, men den er jo tung og stiv og det finnes så mye bedre å få tak i. Bilstolen er jo direkte farlig. Er jeg sær som synes dette er litt rar pengebruk ? (og dette handler ikke om alle som ikke har råd til annet, det er en helt annen diskusjon)
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2012 #2 Skrevet 12. oktober 2012 Kjenner også et slikt par helt likt dette. I tillegg er de høyt utdannet med gode jobber og ble foreldre i starten av 30 åra. Vi rundt rynker på nesen av prioriteringene.. Min konklusjon (KJENNER DE GODT!) er at de har levd mange egosentriske år før barnet kom. De var ikke særlig knyttet til barnet når det kom til. Fikk ikke umiddelbar mors og farskjærlighet. Synd men sant, de innrømmer det også. Så de forble egosentriske.. Synd for barnet.
Marjoriee Dawes Skrevet 12. oktober 2012 #3 Skrevet 12. oktober 2012 Syns nok det er litt spesielt ja. Men nå er ikke jeg helt i stand til å legge merke til slikt egentlig. ihvertfall ikke merker på klær og slikt. Men arve kjempe gamle bilstoler som ikke er i bra stand, og ikke er godkjent reagerer jeg fort på! Spesielt hvis foreldrene så absolutt har råd til ny eller godkjent stol i bra stand. Det er heller ikke spesielt dyrt, uansett hvor dårlig råd man har. Handler vel litt om folks prioriteringer..
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2012 #4 Skrevet 12. oktober 2012 Jeg synes i alle fall at den arvede, snart 20 år gamle bilstolen er mildt sagt underlig. Selv er jeg student og har rett og slett dårlig råd. Det blir en del arvede klær på barnet mitt, antakelig ikke av ypperste kvalitet men greie nok, men bilstol tok jeg meg råd til å kjøpe ny. Det kan i verste fall handle om liv og død for barnet, og da er det ikke der man sparer inn!
Kliko Skrevet 12. oktober 2012 #5 Skrevet 12. oktober 2012 Veldig merkelig prioritering ja! Skjønner godt at du reagerer. I hvertfall på det med bilstolen, det er jo farlig!
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 12. oktober 2012 #6 Skrevet 12. oktober 2012 Veldig rart ja! Vi har det omvendt, hehe... Ungene løper rundt i skikkelige klær og har gode bilstoler osv, mens vi voksne knapt kjøper klær og da mye på salg og fra billigkjeder
Gjest Tullmusa83 Skrevet 12. oktober 2012 #7 Skrevet 12. oktober 2012 Ville bemerket det til de. Med så fokus på merker skulle man tro de brydde seg nok om fasaden til å kjøpe en trygg bilstol hvis de fikk vite at deres manglende sikkring av barn var tema.
Appelsindyret Skrevet 12. oktober 2012 #8 Skrevet 12. oktober 2012 Veldig rart ja! Vi har det omvendt, hehe... Ungene løper rundt i skikkelige klær og har gode bilstoler osv, mens vi voksne knapt kjøper klær og da mye på salg og fra billigkjeder hehe! sånn er det her også beste bilstolene man får kjøpt på markede, nye reima tec dresser og viking vintersko... selv har jeg ikke handlet klær til meg selv på over et år
nerdybirdy Skrevet 12. oktober 2012 #9 Skrevet 12. oktober 2012 kanskje de tenker at barnet vokser så raskt ut av klær/sko så det er derfor de ikke prioriterer dyreste merke her? Selv hadde mitt barn bevernylondress fra HM, og det klarte seg utmerket på vinterstid selv om det ikke var reimatec merke......
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2012 #10 Skrevet 12. oktober 2012 kanskje de tenker at barnet vokser så raskt ut av klær/sko så det er derfor de ikke prioriterer dyreste merke her? Selv hadde mitt barn bevernylondress fra HM, og det klarte seg utmerket på vinterstid selv om det ikke var reimatec merke...... Klær er en ting. Slikt som går på sikkerhet er noe helt annet.
nerdybirdy Skrevet 12. oktober 2012 #11 Skrevet 12. oktober 2012 kanskje de tenker at barnet vokser så raskt ut av klær/sko så det er derfor de ikke prioriterer dyreste merke her? Selv hadde mitt barn bevernylondress fra HM, og det klarte seg utmerket på vinterstid selv om det ikke var reimatec merke...... Klær er en ting. Slikt som går på sikkerhet er noe helt annet. det er jeg enig i. Men tror det går an å kjøpe/arve bilstol som møter sikkerhetskravene som ikke nødvendigvis er det dyreste på markedet! Synes egentlig det er idioti å måle egnethet til foreldre basert på hvor mye penger man bruker på barneutstyr!
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2012 #12 Skrevet 12. oktober 2012 kanskje de tenker at barnet vokser så raskt ut av klær/sko så det er derfor de ikke prioriterer dyreste merke her? Selv hadde mitt barn bevernylondress fra HM, og det klarte seg utmerket på vinterstid selv om det ikke var reimatec merke...... Klær er en ting. Slikt som går på sikkerhet er noe helt annet. det er jeg enig i. Men tror det går an å kjøpe/arve bilstol som møter sikkerhetskravene som ikke nødvendigvis er det dyreste på markedet! Synes egentlig det er idioti å måle egnethet til foreldre basert på hvor mye penger man bruker på barneutstyr! Den er fra 1995, da møter den jo ikke sikkerhetskravene... Vi har lav inntekt (uføre begge to), kjøper brukte klær til både minsten og oss selv, har generelt lavt forbruk. Men når det gjelder bilstol så har vi prioritert å kjøpe ny og den som gjør det best i test uavhengig av pris. Vi prioriterer selvsagt også gode varme klær og sunn mat til barnet. På mange områder kan rimeligere alternativer være mer enn bra nok, men der det ikke er det, så velger vi dyrere til barnet og ofrer heller litt selv. Mener ikke at alle må gjøre likt og at vi sitter på fasiten, men å bruke bilstol som er utgått på dato når man har god råd, det blir ganske uforståelig for meg...
PintSizedDictator Skrevet 12. oktober 2012 #13 Skrevet 12. oktober 2012 (endret) Det med bilstolen er uforsvarlig, men hva klær angår så skjønner jeg dem godt. Jeg hadde heller ikke kjøpt de dyreste klærene når de billige gjør en like god jobb. Det er bortkastede penger. Barna vokser fort ut av det, og det er tull at billig = stivt og ukomfortabelt. Mine får ofte sko og klær fra sparkjøp. Så lenge de er varme og tørre så velger jeg å heller kjøpe støvler til 99 kr enn til 299. Rart med det. Endret 12. oktober 2012 av Miip
Tommelopp! Skrevet 12. oktober 2012 #14 Skrevet 12. oktober 2012 Ikke for å kverulere, men gjelder ikke "utgått-på-dato"-regelen for bilstoler med seler i? Siden barnet har skolesekk, så bruker han vel bilstol med bilens 3-pkt-seler? Ellers så er jeg litt enig i at det er merkelig å prioritere seg selv over barnet da, for her i huset er det som hos mange andre: Ungene får skikkelig utstyr (og også mannen til dels) mens mamma sjelden unner seg noe nytt, Det er jo myyyye morsommere å handle til ungene! Men er også enig i at unger ikke trenger Reimadress for å ha en god barndom! Coop sine dresser har vunnet i mange tester, og selv har vi brukt mange typer dresser, og ja, Europris sin er faktsk god! Vikingsko er sikkert bra det også, men Sorel er vinneren her i huset, og de kan kjøpes rimelig på feks. xxl!
Mineto Skrevet 12. oktober 2012 #15 Skrevet 12. oktober 2012 kanskje de tenker at barnet vokser så raskt ut av klær/sko så det er derfor de ikke prioriterer dyreste merke her? Selv hadde mitt barn bevernylondress fra HM, og det klarte seg utmerket på vinterstid selv om det ikke var reimatec merke...... Klær er en ting. Slikt som går på sikkerhet er noe helt annet. det er jeg enig i. Men tror det går an å kjøpe/arve bilstol som møter sikkerhetskravene som ikke nødvendigvis er det dyreste på markedet! Synes egentlig det er idioti å måle egnethet til foreldre basert på hvor mye penger man bruker på barneutstyr! For vår del ligger det veldig mye omsorg i å velge varme, myke, sikre, bevegelige, skikkelige klær til barna våre. Klær som passer, som hverken er for små eller store. I et materiale jeg er fortroelig med. Uten hull på knærne.. Jeg arver gjerne nyfødt og babyklær (som virkelig ikke rekker å bli utslitte, men godt utvasket og dermed fri for kjemikalier.), men vinterklær for barnehagebarn.. bør være i god stand. Og det er ikke alltid klær som allerede er brukt noen sesonger. En treåring vokser jo ikke ut av en dress på nullkommaniks! En syvåring (ellervet eldre skolebarn) bruker vel klærne sine ennå lenger?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå