Gå til innhold

Spm om tvillinger og arvelighet. Stemmer det:

Anbefalte innlegg

Skrevet

- at det å få tvillinger kun arves gjennom jenter og ikke gutter? At om min mann er tvilling så har det ingenting å si for at vi har økt sjanse for å få tvillinger?

-at det kun er det å få toeggede tvillinger som går i arv? Altså at eneggede kun er tilfeldig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er iallfall det jeg har hørt i alle år..

Skrevet

Det jeg har lest ihvertfall :) Fordi to eggede tvillinger kommer jo an på om moren slipper 2 egg, og har ingenting med far å gjøre. Og eneggede tvillinger er en tilfeldighet, fordi det deler seg :)

Skrevet

Ja, det er riktig.

For å få toeggede tvillinger må mammaen slippe to egg i måneden, og det er arvelig om man gjør det eller ikke (selv om noen selvfølgelig plutselig kan gjøre det uten at det er tvillinger i familien fra før). Mannen din kan ikke påvirke hvor mange egg du skal slippe i måneden, så om han er tvilling påvirker ikke muligheten for toeggede tvillinger.

Eneggede tvillinger er rett og slett en feil som oppstår spontant i celledelingen, og er ikke arvelig.

Skrevet

Hentet fra Store Norske Leksikon på nett http://www.snl.no/.s...kkel/tvillinger

"DISPOSISJON FOR å Få TVILLINGER

Arv- I en del slekter er det påfallende mange par med _toeggede_ tvillinger, og det kan slås fast at det eksisterer en arvelig tendens til å få toeggede tvillinger. Noen tilsvarende tendens synes ikke å foreligge når det gjelder eneggede tvillinger.

Kvinner som selv er toeggede tvillinger, og deres søstre får tvillinger noe hyppigere enn tilfellet er i befolkningen generelt. Dersom en kvinne har fått toeggede tvillinger én gang, har hun i neste svangerskap en sannsynlighet for at hun på ny skal få toeggede tvillinger som er dobbelt så høy som sannsynligheten i befolkningen generelt.

Man kjenner ikke nøyaktig mekanismen som ligger til grunn for at noen kvinner har en predisposisjon for å få tvillinger. Det er holdepunkter for at dette henger sammen med hormonelle forhold som øker sannsynligheten for at to egg i stedet for ett løsner på eggløsningstidspunktet.

Andre forhold:

Ved siden av den arvelige predisposisjonen for å få tvillinger er en rekke andre faktorer av betydning. Sannsynligheten for tvillingfødsel stiger bl.a. betydelig med økende alder hos kvinnen og er høyest i aldersgruppen 35–39 år."

Gjest stårma
Skrevet

Men lurer på om jeg har hørt at hvis mannen din er toegget tvilling så arves det til barna deres så feks datteren deres kan få tvillinger når hun får barn...

Skrevet

Men lurer på om jeg har hørt at hvis mannen din er toegget tvilling så arves det til barna deres så feks datteren deres kan få tvillinger når hun får barn...

Høres logisk ut, at det ligger latent i genene. Har hørt det samme. Men jeg aner ikke altså.

Skrevet

Det er vel veldig få arvelige tendenser som hopper over et ledd, så det tviler jeg på, men skal ikke uttale meg med 100% sikkerhet selvfølgelig.

Vet bare at legen til mannen min sa at om man ikke arver en "lyte" som ligger til familien trenger man ikke være redd for at barna skal arve det, fordi vet er veldig få ting som hopper over ledd på den måten. Om det gjelder tvillinger vet jeg ikke, men regner nesten med det.

(I familien til mannen min er det mye hjerte- og karsykdommer pga arvelig høyt kolestrol, mannen min har ikke arvet dette og har et kjempefint kolestrol og da trengte vi ikke bekymre oss for barna våre).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...