Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2012 #1 Skrevet 12. oktober 2012 Har dere lest dette??! 2-år og liksom "høyt begavet"?? HAHAHA Kjenner at jeg blir matt av førstegangsmødre som tror at ungen deres er så jævlig flink og spesiell! Hun skal få svelge noen kameler etterhvert http://vinterverket.wordpress.com/2012/10/10/innenfor-og-utenfor-normalen/
M.I.A Skrevet 12. oktober 2012 #2 Skrevet 12. oktober 2012 Har du overhodet lest det hun har skrevet? Om du hadde gjort det, hadde du vel sett at dette er ikke noe hun har funnet på selv, dette er det PPT som har kommet fram til.
M.I.A Skrevet 12. oktober 2012 #3 Skrevet 12. oktober 2012 Og jeg synes igrunnen det er litt trist om du bare syntes det første barnet ditt var flink og spesielt..
*Miss Flua* Skrevet 12. oktober 2012 #4 Skrevet 12. oktober 2012 Eeh.. Dette er jo ikke ei som skryter langt oppi skyene dette med å ha et høyt begavet barn. Ho skriver jo om noe som har bekymret henne, og som fortsatt gjør det. Som ho skriver så er det jo en utfordring å ha et barn "utenfor normalen".
Gråsonen Skrevet 12. oktober 2012 #5 Skrevet 12. oktober 2012 jeg har selv en sønn som er omtalt som meget begavet. Er ikke noe jeg forteller til noen for jeg vet hva reaksjonene blir... Jeg selv har en høy iq og faren er ikke akkurat kort heller. Er vel arvelig kanskje. Det er ikke lett å ha et barn som et mer begavet en andre barn! For det første så er det tabu å fortelle om, for det andre kan det ha enorme konsekvenser for barnet da de ikke er på samme bølgelengde som majoriteten og kan få negative tanker om å føle seg annerledes. Det er en stor gave å få, men også et kjempe stort ansvar!!
L-8 Skrevet 12. oktober 2012 #6 Skrevet 12. oktober 2012 Men hvordan i alle dager vet man om et så lite barn er høyt begavet eller ikke?
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2012 #7 Skrevet 12. oktober 2012 Har du overhodet lest det hun har skrevet? Om du hadde gjort det, hadde du vel sett at dette er ikke noe hun har funnet på selv, dette er det PPT som har kommet fram til. Tviler på at PPT har sagt noe slik
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2012 #8 Skrevet 12. oktober 2012 Men hvordan i alle dager vet man om et så lite barn er høyt begavet eller ikke? Det lurer jeg også på, og jeg er psykolog. Klart man kan se at en ung i denne alderen ligger foran normalen, men å si at en toåring er "høyt begavet" høres bare rart ut.
Gråsonen Skrevet 12. oktober 2012 #9 Skrevet 12. oktober 2012 Var til utredning på BUP for mulig autisme. Han ble vurdert hjemme og i barnehage, samt på kontoret på BUP. Dette tok 4mnd med intense observasjoner og samtaler med personalet i barnehagen og oss foreldre. Medisinsk testing av all mulige syndromer og sykdomer. Vi fikk endelig beskjed når sønnen vår var 2,5 år. Han er meget begavet og lever kognitivt på et høyere plan en den "vanlige" 2 åringen. Her er det snakk om en liten gutt på 10 mnd som satt å hermet etter konsonanter og rulle R. Han snakket rent med samme ordforåd som en 4-åring i en alder av 2år. Samtidig som dette er fantastisk og kan utvikle seg videre om han stimuleres riktig så er det et enormt ansvar. Barnet kjenner på følelsen av å være annerledes, og det skal roses! Men samtidig skal en ikke gi barnet grandiose tanker om seg selv. Med andre ord en smidig mellomting. Barnet har vannskeligheter sosialt med barn på samme alder, kommer godt overens med eldre barn og leker godt med disse, men større barn har bedre grovmotorikk og ønsker ikke alltid å leke med mindre barn.
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2012 #10 Skrevet 12. oktober 2012 Det å ha et høyt begavet barn kan faktisk være en stor utfordring. 'Mindre' begavede barn har rett på tilpasset undervisning i skolen, men det har ikke de som er mye smartere enn majoriteten. Det kan føre til store psykiske problemer fordi de ikke får utfordringer på skolen. Ofte blir skolen veldig kjedelig, og de kan få konsentrasjonsproblemer og det kan føles veldig meningsløst i lengden. I barnehage kan det vises ved at de ikke kommer så godt overens med jevnaldrene barn, men ofte kan de fungere godt med eldre barn, som er mer på deres 'nivå'. Og ja, det vises allerede i to års alderen. I Danmark eksisterer det egne skoler som et tilpasset for høyt begavede barn, men siden man ikke skal ha 'forskjellsbehandling' i Norge, er ikke det noe som sannsynligvis vil skje her. Innlegget til HI er bare en fordomsfull uttalelse fra en person med manglende innsikt om feltet, og et godt eksempel på at janteloven eksisterer i beste velgående. Noen ganger kan man la vær å uttale seg om ting man ikke har peiling på, og i hvertfall ikke le av mødre som bekymrer seg for barnet sitt. Hilsen pedagog.
Gråsonen Skrevet 12. oktober 2012 #11 Skrevet 12. oktober 2012 Jeg håper og tror at sønnen min vil bli møtt med forståelse for at han trenger mer utfordring. Heldigvis for sønnen min er den pedagogiske lederen i hans avdeling en spesialpedagog med master som virkelig kjempet saken om at han skulle få lov til å få mer å bryne seg på i barnehagen. Hun er helt fantastisk og håndterer den oppgaven med smidig balanse mellom ros og nedtoning veldig bra. Utviklingen har vært fantastisk. Og jeg er veldig takknemmelig. Det er ikke lett å være foreldre til et annerledes barn, enten det er den ene eller den andre veien. Jeg tror utfordringene på mange måter er like.
Jojo x3 Skrevet 12. oktober 2012 #12 Skrevet 12. oktober 2012 Det var nydelig skrevet, vinterverket! Til hi: så flott at vi er forskjellige! JA til at vi kan dele sånt som dette med andre, enten ungene våre er sånn eller sånn. La oss heller heie på hverandre isteden for å gjøre narr av andre!
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2012 #13 Skrevet 12. oktober 2012 Men hvor går grensen mellom "tidlig ute" og begavet da? Jeg har selv en 3-åring som alle sier er tidlig ute, hun snakket rent i lange setninger som 2-åring. Da hun var 2,5 år kunne hun hele alfabetet og hun er generelt flink til det meste hun prøver seg på. De fleste vennene hennes i barnehagen er ett og to år eldre enn henne og hun leker nesten aldri med barn på samme alder. Jeg ser at hun er kjapp i oppfatningen, at hun tar ting veldig lett og lærer fort, men er hun begavet? Jeg ser på henne som tidlig ute jeg... Greia er at jeg har fire barn, og to av dem er slik som dette. Storebror er også kjapp i hodet. Han er nå skolegutt og har alltid vært lærevillig. I barnehagen sa de at han var en intelligent filosof, han elsket faktabøker, kunne lese lenge før han begynte på skolen, kunne regne både pluss og minus med ganske høye tall allerede i barnehagen og er rett og slett veldig kunnskapsrik. Han har mange ganger forundret omverdenen med sine observasjoner, tanker og slutninger, han har et hode for logisk tenkning og er flink til å trekke slutninger. Han er også veldig flink motorisk, elsker idrett og ligger et hestehode foran sine jevnaldrede også her. Han leker aldri med gutter på samme alder, alle vennene hans er minst 2 år eldre enn han. Han ligger jo langt foran de andre på skolen, har ekstraoppgaver i alle fag og brukes faktisk litt i klassen til å hjelpe andre elever. Er han bare kjapp i hodet eller er han begavet? Jeg velger å være takknemlig for at jeg har to helt normale barn og to som er litt ekstra kjappe i hodet. Det ligger en utfordring i det, og særlig det at de bare har eldre venner er jeg ikke bare glad for. Men jeg regner nesten med at dette komme til å jevne seg ut, etterhvert som de vokser til kommer jevnaldrede til å ta dem igjen på noen ting ihvertfall. Vi er flinke til å utfordre dem både fysisk og mentalt, de er flinke til å følge opp med ektraoppgaver o.l. på skolen også får vi ta det som det kommer. Jeg må innrømme at jeg bare er sjeleglad for å ha barn som ikke sliter med å holde følge men isteden ligger flere hakk foran på det meste.
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2012 #14 Skrevet 12. oktober 2012 Jeg må si at innlegg som dette gjør meg trist. Det må være fælt for HI å føle seg så liten at h*n er nødt til å lage hetseinnlegg om andre for å føle seg litt bedre. Heldigvis fikk du ikke reaksjonene du forventet og jeg håper at du kan lære litt av dette? Ikke minst håper jeg at du er et bedre forbilde for dine egne barn (om du har) enn du viser her og nå. Skremmende oppførsel av et "voksent" menneske!
Rediken Skrevet 12. oktober 2012 #15 Skrevet 12. oktober 2012 Syns dette var slemt skrevet av deg HI !
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2012 #16 Skrevet 12. oktober 2012 Men hvor går grensen mellom "tidlig ute" og begavet da? Jeg har selv en 3-åring som alle sier er tidlig ute, hun snakket rent i lange setninger som 2-åring. Da hun var 2,5 år kunne hun hele alfabetet og hun er generelt flink til det meste hun prøver seg på. De fleste vennene hennes i barnehagen er ett og to år eldre enn henne og hun leker nesten aldri med barn på samme alder. Jeg ser at hun er kjapp i oppfatningen, at hun tar ting veldig lett og lærer fort, men er hun begavet? Jeg ser på henne som tidlig ute jeg... Greia er at jeg har fire barn, og to av dem er slik som dette. Storebror er også kjapp i hodet. Han er nå skolegutt og har alltid vært lærevillig. I barnehagen sa de at han var en intelligent filosof, han elsket faktabøker, kunne lese lenge før han begynte på skolen, kunne regne både pluss og minus med ganske høye tall allerede i barnehagen og er rett og slett veldig kunnskapsrik. Han har mange ganger forundret omverdenen med sine observasjoner, tanker og slutninger, han har et hode for logisk tenkning og er flink til å trekke slutninger. Han er også veldig flink motorisk, elsker idrett og ligger et hestehode foran sine jevnaldrede også her. Han leker aldri med gutter på samme alder, alle vennene hans er minst 2 år eldre enn han. Han ligger jo langt foran de andre på skolen, har ekstraoppgaver i alle fag og brukes faktisk litt i klassen til å hjelpe andre elever. Er han bare kjapp i hodet eller er han begavet? Jeg velger å være takknemlig for at jeg har to helt normale barn og to som er litt ekstra kjappe i hodet. Det ligger en utfordring i det, og særlig det at de bare har eldre venner er jeg ikke bare glad for. Men jeg regner nesten med at dette komme til å jevne seg ut, etterhvert som de vokser til kommer jevnaldrede til å ta dem igjen på noen ting ihvertfall. Vi er flinke til å utfordre dem både fysisk og mentalt, de er flinke til å følge opp med ektraoppgaver o.l. på skolen også får vi ta det som det kommer. Jeg må innrømme at jeg bare er sjeleglad for å ha barn som ikke sliter med å holde følge men isteden ligger flere hakk foran på det meste. Fra http://lykkeligebarn.no/index-2.htm : Det er noen egenskaper som går igjen hos relativt små barn i vår målgruppe: - Bevisst og årvåken gjennom barndommen - Oppmerksom på mange fenomener - Høyt aktivitetsnivå - Lite søvnbehov - Ekstremt nysgjerrig - God hukommelse - Tidlig og velutviklet ordforråd - Lærer hurtig - Kan tenke og resonnere abstrakt - Følsom og empatisk - Perfeksjonistisk - Leker med puslespill, tall og labyrinter forut for sin alder - Ser løsninger andre ikke ser - Stor allmennkunnskap - Velutviklet humoristisk sans - Forstår ironi - Mange interesser - Kreativ og fantasirik - Intens og sta - Evne til å konsentrere seg over lang tid Skoleflinke barn Høyt begavede barn Kender svarene Stiller spørgsmålene Er interesseret Er ekstremt nysgerrig Har gode ideer Har vilde, skøre ideer Arbejder hårdt Beskæftiger sig med andre ting og klarer sig godt Svarer på spørgsmål Diskuterer i detaljer og er omstændelig Befinder sig i toppen af klassen Er forud for klassen Lytter med interesse Viser stærke holdninger og synspunkter Lærer let Ved det allerede Har det godt med kammerater Foretrækker voksne Er modtagelig Er intens Kopierer nøjagtigt Skaber nyt Holder af at gå i skole Holder af at lære Modtager information Bearbejder information Tekniker Opfinder Husker godt Gætter godt Holder af logisk opbygget læring Trives med kompleksitet Er bevidst Er ivrigt observerende Er tilfreds med egen læring Er meget selvkritisk
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2012 #17 Skrevet 12. oktober 2012 Men hvor går grensen mellom "tidlig ute" og begavet da? Jeg har selv en 3-åring som alle sier er tidlig ute, hun snakket rent i lange setninger som 2-åring. Da hun var 2,5 år kunne hun hele alfabetet og hun er generelt flink til det meste hun prøver seg på. De fleste vennene hennes i barnehagen er ett og to år eldre enn henne og hun leker nesten aldri med barn på samme alder. Jeg ser at hun er kjapp i oppfatningen, at hun tar ting veldig lett og lærer fort, men er hun begavet? Jeg ser på henne som tidlig ute jeg... Greia er at jeg har fire barn, og to av dem er slik som dette. Storebror er også kjapp i hodet. Han er nå skolegutt og har alltid vært lærevillig. I barnehagen sa de at han var en intelligent filosof, han elsket faktabøker, kunne lese lenge før han begynte på skolen, kunne regne både pluss og minus med ganske høye tall allerede i barnehagen og er rett og slett veldig kunnskapsrik. Han har mange ganger forundret omverdenen med sine observasjoner, tanker og slutninger, han har et hode for logisk tenkning og er flink til å trekke slutninger. Han er også veldig flink motorisk, elsker idrett og ligger et hestehode foran sine jevnaldrede også her. Han leker aldri med gutter på samme alder, alle vennene hans er minst 2 år eldre enn han. Han ligger jo langt foran de andre på skolen, har ekstraoppgaver i alle fag og brukes faktisk litt i klassen til å hjelpe andre elever. Er han bare kjapp i hodet eller er han begavet? Jeg velger å være takknemlig for at jeg har to helt normale barn og to som er litt ekstra kjappe i hodet. Det ligger en utfordring i det, og særlig det at de bare har eldre venner er jeg ikke bare glad for. Men jeg regner nesten med at dette komme til å jevne seg ut, etterhvert som de vokser til kommer jevnaldrede til å ta dem igjen på noen ting ihvertfall. Vi er flinke til å utfordre dem både fysisk og mentalt, de er flinke til å følge opp med ektraoppgaver o.l. på skolen også får vi ta det som det kommer. Jeg må innrømme at jeg bare er sjeleglad for å ha barn som ikke sliter med å holde følge men isteden ligger flere hakk foran på det meste. Fra http://lykkeligebarn.no/index-2.htm : Det er noen egenskaper som går igjen hos relativt små barn i vår målgruppe: - Bevisst og årvåken gjennom barndommen - Oppmerksom på mange fenomener - Høyt aktivitetsnivå - Lite søvnbehov - Ekstremt nysgjerrig - God hukommelse - Tidlig og velutviklet ordforråd - Lærer hurtig - Kan tenke og resonnere abstrakt - Følsom og empatisk - Perfeksjonistisk - Leker med puslespill, tall og labyrinter forut for sin alder - Ser løsninger andre ikke ser - Stor allmennkunnskap - Velutviklet humoristisk sans - Forstår ironi - Mange interesser - Kreativ og fantasirik - Intens og sta - Evne til å konsentrere seg over lang tid Skoleflinke barn Høyt begavede barn Kender svarene Stiller spørgsmålene Er interesseret Er ekstremt nysgerrig Har gode ideer Har vilde, skøre ideer Arbejder hårdt Beskæftiger sig med andre ting og klarer sig godt Svarer på spørgsmål Diskuterer i detaljer og er omstændelig Befinder sig i toppen af klassen Er forud for klassen Lytter med interesse Viser stærke holdninger og synspunkter Lærer let Ved det allerede Har det godt med kammerater Foretrækker voksne Er modtagelig Er intens Kopierer nøjagtigt Skaber nyt Holder af at gå i skole Holder af at lære Modtager information Bearbejder information Tekniker Opfinder Husker godt Gætter godt Holder af logisk opbygget læring Trives med kompleksitet Er bevidst Er ivrigt observerende Er tilfreds med egen læring Er meget selvkritisk Ruteoppsettet ble endret, men om du går inn på linken og blar ned så ser du ulikhetene. Kan også tillegge at mange slike barn blir tatt for å ha ADHD / autisme og medisinert
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2012 #18 Skrevet 12. oktober 2012 Men hvor går grensen mellom "tidlig ute" og begavet da? Jeg har selv en 3-åring som alle sier er tidlig ute, hun snakket rent i lange setninger som 2-åring. Da hun var 2,5 år kunne hun hele alfabetet og hun er generelt flink til det meste hun prøver seg på. De fleste vennene hennes i barnehagen er ett og to år eldre enn henne og hun leker nesten aldri med barn på samme alder. Jeg ser at hun er kjapp i oppfatningen, at hun tar ting veldig lett og lærer fort, men er hun begavet? Jeg ser på henne som tidlig ute jeg... Greia er at jeg har fire barn, og to av dem er slik som dette. Storebror er også kjapp i hodet. Han er nå skolegutt og har alltid vært lærevillig. I barnehagen sa de at han var en intelligent filosof, han elsket faktabøker, kunne lese lenge før han begynte på skolen, kunne regne både pluss og minus med ganske høye tall allerede i barnehagen og er rett og slett veldig kunnskapsrik. Han har mange ganger forundret omverdenen med sine observasjoner, tanker og slutninger, han har et hode for logisk tenkning og er flink til å trekke slutninger. Han er også veldig flink motorisk, elsker idrett og ligger et hestehode foran sine jevnaldrede også her. Han leker aldri med gutter på samme alder, alle vennene hans er minst 2 år eldre enn han. Han ligger jo langt foran de andre på skolen, har ekstraoppgaver i alle fag og brukes faktisk litt i klassen til å hjelpe andre elever. Er han bare kjapp i hodet eller er han begavet? Jeg velger å være takknemlig for at jeg har to helt normale barn og to som er litt ekstra kjappe i hodet. Det ligger en utfordring i det, og særlig det at de bare har eldre venner er jeg ikke bare glad for. Men jeg regner nesten med at dette komme til å jevne seg ut, etterhvert som de vokser til kommer jevnaldrede til å ta dem igjen på noen ting ihvertfall. Vi er flinke til å utfordre dem både fysisk og mentalt, de er flinke til å følge opp med ektraoppgaver o.l. på skolen også får vi ta det som det kommer. Jeg må innrømme at jeg bare er sjeleglad for å ha barn som ikke sliter med å holde følge men isteden ligger flere hakk foran på det meste. Fra http://lykkeligebarn.no/index-2.htm : Det er noen egenskaper som går igjen hos relativt små barn i vår målgruppe: - Bevisst og årvåken gjennom barndommen - Oppmerksom på mange fenomener - Høyt aktivitetsnivå - Lite søvnbehov - Ekstremt nysgjerrig - God hukommelse - Tidlig og velutviklet ordforråd - Lærer hurtig - Kan tenke og resonnere abstrakt - Følsom og empatisk - Perfeksjonistisk - Leker med puslespill, tall og labyrinter forut for sin alder - Ser løsninger andre ikke ser - Stor allmennkunnskap - Velutviklet humoristisk sans - Forstår ironi - Mange interesser - Kreativ og fantasirik - Intens og sta - Evne til å konsentrere seg over lang tid Skoleflinke barn Høyt begavede barn Kender svarene Stiller spørgsmålene Er interesseret Er ekstremt nysgerrig Har gode ideer Har vilde, skøre ideer Arbejder hårdt Beskæftiger sig med andre ting og klarer sig godt Svarer på spørgsmål Diskuterer i detaljer og er omstændelig Befinder sig i toppen af klassen Er forud for klassen Lytter med interesse Viser stærke holdninger og synspunkter Lærer let Ved det allerede Har det godt med kammerater Foretrækker voksne Er modtagelig Er intens Kopierer nøjagtigt Skaber nyt Holder af at gå i skole Holder af at lære Modtager information Bearbejder information Tekniker Opfinder Husker godt Gætter godt Holder af logisk opbygget læring Trives med kompleksitet Er bevidst Er ivrigt observerende Er tilfreds med egen læring Er meget selvkritisk Takk for svar, spennende å lese Både barnehagebarnet og skolebarnet mitt kan nok krysse av på alle punktene for småbarn på denne listen. Han som har begynt på skolen har en del punkter på begavet-listen og en del punkter på skoleflink-listen, så de er nok begge over middels kjappe i hodet, men kanskje ikke veldig begavet. Gøy å lese da, skolegutten min kan være en utfordring, han har så sterke meninger og vilje og er så utrolig flink til å redgjøre for hvorfor og hvordan
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2012 #19 Skrevet 12. oktober 2012 Har dere lest dette??! 2-år og liksom "høyt begavet"?? HAHAHA Kjenner at jeg blir matt av førstegangsmødre som tror at ungen deres er så jævlig flink og spesiell! Hun skal få svelge noen kameler etterhvert http://vinterverket....enfor-normalen/ Foreslår at du går og finner den et stort glass vann, HI - fyll gjerne opp en stor mugge med det samme du er i gang.... ....for den eneste som må svelge kameler her er visst deg!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå