Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2012 #1 Skrevet 12. oktober 2012 Hvordan ville dere delt permisjonen da? Her ville nok jeg tatt hele. Ikke fordi jeg absolutt vil, men fordi mannen jobber et sted der ledelsen er veldig tradisjonelle og det er vanskelig for mannen å være borte lenge av gangen. Men siden regelen er sånn den er var jeg hjemme i 4 mnd så startet jeg å jobbe 20 % mens mannen var hjemme den dagen. Har fungert kjempe bra.
☆☆☆ Skrevet 12. oktober 2012 #2 Skrevet 12. oktober 2012 Samme her, fedrekvota er det som sikrar mannen min permisjon utan at det blir umogleg å kome tilbake til jobb.
L-8 Skrevet 12. oktober 2012 #3 Skrevet 12. oktober 2012 Hmm, jeg hadde nok tatt de første seks mnd. Så kanskje en 50/50 deling ut tiden gitt arbeidsplassen min var villig til å gi meg ammefri de aktuelle dagene.
Eliane Skrevet 12. oktober 2012 #4 Skrevet 12. oktober 2012 da ville nok jeg også tatt hele, men det er fordi min mann jobber offshore,og har 8 mnd fri i året uansett. jeg mener at fedrekvoten er helt nødvendig for at fedre skal få sin tid med den lille. men det som irriterer meg, er at fedrene har mer lovfestet rett enn mødrene, og at dersom man føder før termin så mister man de dagene, det synes jeg ikke hører noen sted hjemme!!
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2012 #5 Skrevet 12. oktober 2012 Jeg tror vi hadde delt omtrent likt slik vi har gjort til nå, men det hadde nok vært mye vanskligere for mannen min. Vi hadde måttet argumentere mer og hadde nok møtt liten forståelse. De forventer ikke at menn tar særlig mye permisjon.
LillaGorilla♥♥ Skrevet 12. oktober 2012 #6 Skrevet 12. oktober 2012 Jeg ville nok tatt minst 6 mnd pga ammingen, og så fikk vi se på resten. Men jeg er tilhenger av pappaperm, og mener at både far og barn har godt av å ha mye tid sammen etterhvert. Hos oss tok far ut sin del av permen, samt ferie og ulønnet perm så det ble tilsammen 6 mnd perm på ham. Og det har vi utrolig mye igjen for nå, de har et veldig nært forhold, far er veldig tilstedeværende, og han bidrar vel så mye som meg ift hus og barn.
Vogndilla Skrevet 12. oktober 2012 #7 Skrevet 12. oktober 2012 Da hadde jeg tatt hele, skal ha et år uten lønn også - og far legger opp jobbingen sin selv så han hadde vært hjemme mye uansett. Jobben hans er ikke forenlig med at han kan ta ut 3mnd sammenhengende, så han har hatt en mnd i sommer hvor jeg tok ut ferie. Resten skal han ha som enkeltdager, hver fredag i omtrent et år.
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2012 #8 Skrevet 12. oktober 2012 Hadde uansett vært omtrent som nå. Skulle ønske at det ble forbudt å ha barna i barnehage under fedrekvoten, synes det er så leit å se at så mange barn uansett ikke er sammen med far når far har perm.. Dumt staten skal finansiere det å pusse opp huset...
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2012 #9 Skrevet 12. oktober 2012 Hadde uansett vært omtrent som nå. Skulle ønske at det ble forbudt å ha barna i barnehage under fedrekvoten, synes det er så leit å se at så mange barn uansett ikke er sammen med far når far har perm.. Dumt staten skal finansiere det å pusse opp huset... Det er vell ikke så uvanlig at folk gjør det sånn og uansett ikke værre enn om mor plaserer barnet hos bestemor for å studere eller liknende. Det skjer også.
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2012 #10 Skrevet 12. oktober 2012 Siden mannen min er selvstendig næringsdrivende er ikke dette med permisjon lett, så antagelig ville nok jeg tatt hele om det ikke var noen fedrekvote. Derfor er vi begge glad for fedrekvoten og vi har gjort det sånn at pappaen har tatt den som tidskonto mens jeg har jobbet deltid en periode og dermed kunne hatt ungene hjemme til de har vært godt over 1,5 år gamle.
Cornelianelia Skrevet 12. oktober 2012 #11 Skrevet 12. oktober 2012 Da min første ble født, var fedrekvoten bare seks uker, men pappaen her tok likevel 3-4 mnd fri. Så vi ville nok delt slik uansett. Også med andremann tok pappaen langt mer permisjon enn kvoten. Men jeg ville aldri begynt å jobbe før babyen var 8-9 mnd.
Spiffie Skrevet 12. oktober 2012 #12 Skrevet 12. oktober 2012 (endret) Akkurat likt som uten fedrekvoten: ca 7-8 mnd til meg, 4-5 mnd til pappaen. All fri sammen ila min permisjon. Ja, og så utvider vi permisjonen med noe ferie, slik at jeg ikke var i jobb før kunsten var 9 mnd. Endret 12. oktober 2012 av Spiffie
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2012 #13 Skrevet 12. oktober 2012 Nå fikk jeg barn når det ikke var så hilma mange uker til far, men han var hjemme i 4 mnd mens jeg tok nettbasert skole. Så vi var jo strengt tatt hjemme sammen... (Det kunne nok vært unngått...) Hvis vi engang blir gravide igjen så skal vi dele det i 2.
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2012 #14 Skrevet 12. oktober 2012 Jeg ville tatt hele, fordi mannen min er ufør og er hjemme uansett, samt at han ikke ville vært helsemessig i stand til å ta seg av babyen alene en hel arbeidsdag. Hadde han jobbet og kunnet hatt babyen alene så er jeg ganske sikker på at vi hadde delt likt. Jeg syntes ikke det var så innmari stas å være hjemme i permisjon...
Appelsinpiken Skrevet 12. oktober 2012 #15 Skrevet 12. oktober 2012 hadde tatt hele selv, far ønsker ikke å gå hjemme når barna er så små.
Gjest Heartbroken Skrevet 12. oktober 2012 #16 Skrevet 12. oktober 2012 Når det knapt var fedrekvote, hadde jeg hele permisjonen. Det hadde jeg nok tatt denne gangen også, men bare pga at mannen jobber offshore og kan styre mye av arbeidstiden selv (bortsett fra de obligatoriske 2 uker på og 4 av). Hadde han hatt en vanlig 7-15 jobb, hadde vi nok delt mer likt. Jeg syns at fedrekvoten er et svært viktig bidrag til at far får sin del av permisjonen. Vi ser bare av diskusjonene her inne hvor lite villig mor er til å "gi fra seg" permisjonen, samtidig som (de påstår) at far ikke ønsker å tilbringe tid sammen med babyen sin.
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2012 #17 Skrevet 12. oktober 2012 Hadde uansett vært omtrent som nå. Skulle ønske at det ble forbudt å ha barna i barnehage under fedrekvoten, synes det er så leit å se at så mange barn uansett ikke er sammen med far når far har perm.. Dumt staten skal finansiere det å pusse opp huset... Det er vell ikke så uvanlig at folk gjør det sånn og uansett ikke værre enn om mor plaserer barnet hos bestemor for å studere eller liknende. Det skjer også. Ja, det er ikke noe bedre at mor gjør det! Men, det jeg hører (Og har lest mye om i media), er at mange,mange fedre slettes ikke er sammen med barnet i permisjonen, men gjør helt andre ting (Som å pusse opp hus, jakte osv osv). Og det synes jeg blir helt feil! Da synes jeg heller mor skulle hatt hele permisjonen, hvis hun vil det. For de fedrene som faktisk VIL være sammen med barna, så er det topp at de har perm. Jeg jobber i barnehage, og de fleste fedrene der gjør desverre det jeg nevnte over... men, mulig jeg bor ett "rart" sted da...?
81-Mamma<3<3 Skrevet 12. oktober 2012 #18 Skrevet 12. oktober 2012 (endret) Synes heller det tyder på at far ikke er så gira på permisjon jeg! Mødre flest vil ha permisjon. Damer gir beskjed på jobb om at de er gravide, at de trenger tilrettelegging og at de vil ha permisjon. Deretter må de kanskje gi beskjed om at de ønsker å jobbe redusert eller ha en periode uten lønn. Det er ikke alltid populært! Men damer klarer da det! Skjønner ikke at det er så vanskelig for menn! De bør være menn nok til å kunne kreve permisjon hvis de ønsker det! Skulle ikke vært nødvendig med noen kvote! Og jeg ville tatt alt! - det er noe vi er blitt enige om! Endret 12. oktober 2012 av 81-Mamma<3<3
Ane Elise Skrevet 12. oktober 2012 #19 Skrevet 12. oktober 2012 Av egen interesse hadde han nok vært hjemme i 2 - 3 mnd i slutten av permisjonstida hvor jeg da tar ammefrie timer
Valiana Skrevet 12. oktober 2012 #20 Skrevet 12. oktober 2012 I permisjonen til lillemor hadde pappaen fedrekvoten sin og jeg hadde resten. (samt at begge jobbet 50 % en periodeetter permisjonsslutt for å komme oss frem til bhg-start). Dersom fedrekvoten ikke hadde vært der, så kan det nok godt tenkes at jeg hadde tatt mer. Og akkurat derfor er jeg veldig glad for at kvoten var der! For jeg så jo hvor bra de hadde det sammen i perm :-) Ved en evnt nestemann, så kommer nok far til å ta en måned eller to mer enn denne gang. På slutten av permisjonen var jeg gaaanske så klar for å få litt forandring, og jeg ser jo også at pappaen gjorde en flott jobb i permisjonen sin :-)
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2012 #21 Skrevet 12. oktober 2012 Da ville jeg nok tatt ut så mye at jeg inkludert ferier går hjemme med barnet i rundt 10-11 måneder. Erfaringsmessig ammes det ganske mye og lenge her i huset, og flaske har overhodet ikke vært populært. I tillegg har mannen fast jobb, mens jeg arbeider med en doktorgrad, og har ingen jobb å gå til når den er ferdig (generelt dårlige utsikter til jobb etterpå i tillegg) - så vi vil gjerne drøye stillingen min så lenge som mulig.
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2012 #22 Skrevet 12. oktober 2012 Jeg er hjemme med ungen i 1,5 år frem til bhg-start i august. Fedrekvoten betyr for oss en lang og felles familieferie, dvs han tar sine 12 uker, men jeg er hjemme også. Jeg syns det er deilig, er ikke så ofte vi kan ha 3 måneder fri alle sammen.
TobiasFeb08+JulieOkt12 Skrevet 12. oktober 2012 #23 Skrevet 12. oktober 2012 Hadde tatt alt, fordi pappaen er brannmann, jobber døgnvakter, og er hjemme 5-6 dager hver uke uansett..,,
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2012 #24 Skrevet 12. oktober 2012 Hadde tatt alt, fordi pappaen er brannmann, jobber døgnvakter, og er hjemme 5-6 dager hver uke uansett..,, Mente du 5-6 dager pr mnd? For hvis man har fri 5-6 dager hver uke, så bytter jeg ut mannen med en brannmann
TobiasFeb08+JulieOkt12 Skrevet 12. oktober 2012 #25 Skrevet 12. oktober 2012 Hadde tatt alt, fordi pappaen er brannmann, jobber døgnvakter, og er hjemme 5-6 dager hver uke uansett..,, Mente du 5-6 dager pr mnd? For hvis man har fri 5-6 dager hver uke, så bytter jeg ut mannen med en brannmann Da kan du bytte han ut i en brannmann:-) Når han er på jobb, begynner han 0730 ene dagen, og går av vakt 0730 neste dag. Og 1-2 sånne vakter i uka er full stilling:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå