Gå til innhold

Matvarer - aaaargh!


mira76

Anbefalte innlegg

Jeg mener selv at jeg er restriktiv, men ikke hysterisk ovenfor hva man kan og ikke kan spise som gravid, men i dag kom jeg over denne; http://www.helsekostopplysningen.no/Innhold/Livsfaser/Graviditet-og-amming/

som sier ting om te som ... ja, skal man tro på det som står?? Jeg har ingen andre steder sett noe annet enn at det er koffeinet som gjør at te ikke er bra i for store menger. Her står det derimot at grønn og hvit te, som jo inneholder mindre koffein enn svart de, heller ikke er bra, samt at urtete, som jeg tenkte var helt safe, bør unngås.

Hva tror dere? Er dette litt overdrevet? Mange steder står det jo ting à la "En fin måte å slappe av på når du er gravid, er å ta en kopp te og bare sitte og reflektere litt", og "unngå kaffe, velg heller koffeinfri te/urtete."

Så ... skal jeg avfeie dette som én side som er i strengeste laget?

Har noen andre lest tilsvarende andre steder? Jeg drikker ikke store mengder te uansett, 1-2 kopper om dagen, kanskje.

 

Hva gjør dere forresten angående muggoster? Det står jo stort sett at så lenge den er laget på pasteurisert melk, så er det ok, når pakken er fersk. Jeg har så langt holdt meg unna, ettersom det finnes andre gode, tryggere oster, men savner det rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har i begge mine svangerskap drukket så mye te og kaffe som jeg ville. Ble faktisk ikke så mye da jeg regnet på det. Mye halve kopper ;-) Har ikke spist muggoster (ikke et veldig stort savn), og ligget unna spekemat,inkl salami. Ellers fulgt vanlige kostholdsråd. Alt med måte, tror jeg er en sunn holdning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg vet at det er enkelte urteteer som er satt sammen for å ha spesielle virkninger man vil unngå som gravid (f.eks modning før fødsel før det er på tide osv) men generelt kan jeg ikke se at dette er et problem. De urteteene jeg har sett som skal ha spesielle medisinske effekter, har hatt det tydelig merket på pakken.

Jeg drikker ikke særlig med kaffe uansett, men te har jeg ikke vært streng på. Når det gjelder muggost er ikke savnet stort, så det har jeg ikke tenkt over. Like fullt vet jeg at jeg minst en glipp der i forrige svangerskap, rett og slett fordi blåmuggosten var i en pastarett jeg fikk servert... men det gikk fint (var nok ikke store mengden). Tror generelt det er mye hysteri... jeg pleier å si som bestemora mi "Det var ingen sa hva vi skulle spise og ikke, og det var ikke flere misdannelser eller spontanarborter med meg og venninnene mine enn det er i dag"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestemora di har nok rett der, var vel nesten heller færre SA/MA'er før? Eller kanskje man bare ikke fant det ut

 

Blåmuggost i pastasaus er faktisk ok, dvs hvis den har vært varmet opp til over 70'C, for da dør listeriabakteriene. Dette fant jeg ut av forrige uke og ble sjeleglad, så nå en dag veldig snart blir det blåmuggsaus :)

 

Jeg fortsetter å drikke te som før, har jeg kommet fram til. Dvs, i den grad jeg har lyst på det. Særlig kaffe-behovet har vært omtrent under 0 de siste månedene, og te frister i disse ukene heller ikke noe særlig. Samtidig har jeg lest at en kopp koffeinfri te om morgenen kan hjelpe mot kvalmen, så ... hender jeg tar en kopp.

 

Det vil helst gå bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...