Gå til innhold

ditt beste tips til første hjemmefeiring av jul.. ?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal ha jul hjemme for første gang i år. Vi blir fem voksne og fem barn. Barna er fra 1 til 8 år.

Jeg skjelver i buksene allerede, og er redd jeg ikke vil få det til. Er ikke spesielt huslig. Gruer meg til matlagingen, til pyntingen, til tradisjonene, gaveåpning.. osv... Hvordan skal jeg gjøre det for at det skal bli koselig? Hva må jeg ha av mat, kaker, tilbehør osv?

Vi er ribbefamilie da, men det er egentlig alt jeg vet..

Noen juleflinke damer der ute? :-o

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde fått prestasjonsangst, hehe ;) Nei, god mat og masse godt så er det jo bra ;)

Ellers synes jeg det er koselig med litt stearinlys utenfor, slik at gjestene får en "fin velkomst" før de kommer inn døren. Så litt koselig julemusikk, bare sånn i bakgrunnen.

Så julepynt selvfølgelig.

Ribbe + riskrem = jul :P

Skrevet

Planlegg nøye! Lag lister og kryss av etterhvert...

mat: Krydre ribba et par dager før julaften. Skrell poteter dagen før. Hvis du ikke har laget ribbe før ville jeg hatt en prøvemiddag så du vet hva du går til ;) kan du lage brun saus? Hvis ikke så er d greit å øve litt på den.

Lag grøt til riskremen på lillejulaften og bland sammen med fløten julaften morgen så den er klar. Finn ut hvilken saus du skal ha til. Skal dere ha mandel i riskremen? Husk å kjøp premie.

Få gjestene til å hjelpe til med å rydde!

Gjør mest mulig på forhånd så du slipper å stresse på selve dagen.

Skrevet

Jeg har rett og slett laget maten med det tilbehøret jeg og samboeren min er vant til hjemmefra og etterhvert gjort det på min måte. Det har riktignok ført til at vi har to typer sauser (ribbefett og brunsaus), rødkål og surkål, flere typer julepølse osv, men alle blir hvertfall fornøyde :) Vi har også mange varianter av dessert (men ikke riskrem, for det er ingen vant til), men ingen tar tid å lage, så det er helt greit.

Jeg pleier ikke å bake mye kaker selv, men jeg baker noe og så kommer svigermor med noe, "svigerbestemor" med noe og mamma med noe og tilsammen blir det mer enn nok for både julaften og hele jula. I tillegg kjøper jeg inn litt godteri og frukt så blir det bra.

Skrevet

Takk for tips:-)

Lister høres lurt ut.. Jeg bare lurer på hva som skal stå på listene...

Gjøre rent

Handle mat og drikke

Bake + lage pepperkakehus

Kjøpe og pynte juletre

Lage mat

Dekke bord og pynte

Hva ellers? :-)

Gjest sug lut
Skrevet

Legg lista der DU vil ha den. Rundvask er det ingen som ser uansett. Pynt med det du har lyst til. Del på oppgavene (la gjestene stå for noe - akevitt, medisterkaker, surkål og dessert kan settes bort, det gjør vi). Og husk: ingen middag er mindre komplisert enn julemiddagen - det kan umulig gå feil når kjøttet gjør seg sjøl, potetene koker som normalt, surkål finnes tross alt i pose om du ikke liker å gjøre det, og her i familien spiser vi alltid fruktcocktail fra boks fordi det lagde olderforeldrene da de arrangerte jula... Det blir bra, det er folk du liker håper jeg, og alle er fulle av julegodvilja.

Skrevet

Jeg syntes det viktigste er at du setter deg ned sammen med mannen din og så blir dere enige om hvordan dere vil ha det på DERES julaften.

Hvilke tradisjoner syntes dere det er viktig å etablere for deres familie og deres barn? Hvilke forventninger har dere? Hvis barna er Store nok, spør dem hvordan de har lyst til å ha det.

Deretter spør dere gjestene om de kunne tenke seg å bidra med noe (hvis det er tradisjon for det i deres familier) og gjør ferdig det du kan på forhånd.

Hjemmejul er såå hyggelig, men ikke hvis du er superstressa.

Og så er det flaks at dere er ribbe-familie, det må være verdens enkleste "fest"-middag :-)

Bare husk å krydre ribben tidlig nok, og så skreller du potetene på formiddagen og lar dem ligge i vann. Og jeg syntes surkål/rødkål i pose er helt fint. Legg listen så lavt at du kan kose deg!

Åh, som jeg gleder meg til jul!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...