Gå til innhold

Hva kan vi forvente av barna våre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg mener selvsagt ikke at vi skal forvente dette av våre barn:

http://www.dagbladet.no/2012/10/11/nyheter/carlos_daniel_gonzalez/henrettet/guatemala/foreldrelos/23819433/

MEN det er mange barn i verden som må ta seg av sine småsøsken fra ganske ung alder, mens her i Norge tar det lang tid før barna kan ta vare på seg selv, selv på de enkelste områder! (kle på seg, spise, tørke seg i stumpen, hjelpe til med huslige sysler osv osv osv).

Jeg går selv lett i fella med å gjøre ting for barnet mitt som det fint kan klare selv!

Videoannonse
Annonse
Gjest Juliea - kukløsklan
Skrevet

Jeg mener selvsagt ikke at vi skal forvente dette av våre barn:

http://www.dagbladet...relos/23819433/

MEN det er mange barn i verden som må ta seg av sine småsøsken fra ganske ung alder, mens her i Norge tar det lang tid før barna kan ta vare på seg selv, selv på de enkelste områder! (kle på seg, spise, tørke seg i stumpen, hjelpe til med huslige sysler osv osv osv).

Jeg går selv lett i fella med å gjøre ting for barnet mitt som det fint kan klare selv!

Jeg har ikke lest linken. Men jeg mener barn skal få være barn så lenge som mulig. De blir absolutt fort nok voksne i dag. Og med det mener jeg at de ikke skal ta ansvar for små søsken ol. Men de skal selvsagt få ansvarsoppgaver da dette er viktig for å vokse og lære seg å skulle bli voksen en dag uten å få total sjokk.

Jeg er ganske nøye på at min lille kan hjelpe til med små oppgaver - hun må hjelpe meg å rydde lekene sine for kvelden, jeg gjør selvsagt mesteparten, men dette klarer hun og skjønner.

Hun spiser maten sin selv, hun ønsker veldig gjerne å ta ut av oppvaskmaskinen og gi til meg. Da får hun lov til det, det tar dobbel tid og sjansen for knust porselen er stor, men det er viktig for henne å bidra da oppmuntres hun til det.

Når hun blir større så må hun lære seg at vi er en familie, hun er barnet så ejg bestemmer, men hun skal få ta del i noen beslutninger og hun må hjelpe til med - legge rent tøy på plass, ta ut matboksen og legge på benken, gå ut med søpla, rydde rommet sitt selv, tørke støv ....

Dette kommer jeg til å forvente av henne. Men det er ikke kun for at jeg skal få hjelp, men for at hun skal lære seg at alt faktisk ikke bare kommer på et fat til henne.

Skrevet

Enig med deg Juliea. Barn skal få være barn, men vår oppgave som forelde er å lære dem å bli selvstendige og ta ansvar for eget liv. Den prosessen bør begynne tidlig for det er så mye som skal læres!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...