Gå til innhold

Bruker du fastlegen som gynekolog?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Grunnen til at jeg spør er at jeg var hos ny fastlege i dag pga. en blodprøve. Jeg spurte samtidig om jeg kunne få en henvisning til gynekolog fordi det er leeenge siden jeg har tatt celleprøver.

Det kunne jeg, men hvis jeg ville det, så kunne han ta testen der og da....

hmm...nei, jeg ønsket ikke det. Ikke var jeg forberedt på det også ønsker jeg liksom ikke å ha det "forholdet" til fastlegen min. Til fastlegen min går jeg når jeg er syk eller har syke barn, ikke for å grafse "oppi der" hvis dere skjønner.

Kanskje jeg er rar...vet ikke, men synes det er best å gå til gynekolog når jeg har spørsmål om underlivet mitt og sånt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det gjør jeg ikke.

Jeg går til gynekologen med underlivet mitt, de tar en mye grundigere sjekk også. Er der hvert tredje år for celleprøve og da tar han han samtidig innvendig UL og ser på livmor, eggleder og eggstokker for å se om alt ser bra ut, om det er noen cycter e.l.

Gjest Juliea - kukløsklan
Skrevet

Jada han er min gynekolog, min jordmor da jeg var gravid. Mille sin lege også=)

Han har grafset meg på både pupper, inni rompa og vagina han, så vi er på fornavn for å si det sånn :P

Men han er superflink så føler meg trygg på han. Sekretæren på kontoret har vært barnevakt for Mille mange ganger også =) Jeg elsker å være der skikkelig kaffaslabberas på venterommet først.

Håper han aldri går av med pensjon :(

Skrevet

Jeg trenger forresten ingen henvisning til gynekologen min for den vanlige celleprøvesjekken. Det holdt at jeg fikk henvisning første gangen, når jeg kommer tilbake tre år senere står jeg allerede i pasientregisteret der og kan komme for den prøven uten ny henvisning.

Skrevet

Ja, det gjør jeg. Enklere å samle alt på ett sted. Har ikke falt meg inn å dra et annet sted for GU, så lenge det ikke er avanserte greier jeg trenger å gjøre :)

Skrevet

Jeg har egen gynekolog. Liker det best. Men fastlegen nappet ut spiralen da jeg sa jeg lurte på å få fjernet den. Litt kleint, men null stress egentlig. Kommer nok til å fortsette med egen gynekolog ja.

Gjest tilda med to små <3
Skrevet

Ja, jeg bruker legen min. Hun er en kjempeflink lege, så jeg ser ikke noen grunn til at hun ikke kan sjekke der oppi også.

Og en liten celleprøve er jo gjort på 2 sek, så jeg gidder ikke styre med henvisninger og ny lege bare for det!

Var hun som satte inn spiral for meg også, og tok dem ut da det var nødvendig. Like greit å ha én som kjenner meg skikkelig godt enn å flakse rundt til forskjellige leger med de ulike plagene mine ;)

Skrevet

Spørs kva det gjeld. Gidd ikkje styre med henvisning og ventetid for celleprøve eller seksvekerskontroll. Ser kjønnsorgana til mine pasientar stadig (er sjukepleiar), kan ikkje tenke meg at legar finn det meir spennande..

Skrevet

Ja, ser ingen grunn til å la være.

Skrevet

Ja, jeg bruker fastlegen. Mye greiere å forholde seg til en lege enn å dele det på flere så lenge de kan sakene sine. Gikk bare til kontroll hos fastlegen da jeg var gravid også.

Skrevet

Jeg bruker fastlegen til det ja, ser ikke problemet med det. Men så har jeg skiftet fastlege så ofte siste årene at jeg bare har hatt 1-2 konsultasjoner hos de(utenom graviditet), så har ikke rukket å få noe "nært forhold" akkurat. Heller ikke alle jeg har rukket å få tatt GU hos.

Skrevet

Åhh, jeg føler det samme som deg! Jeg val absolutt ikke bruke fastlegen til noe som innebærer Å kle av mer enn genseren! Haha.

Maks kleint om han skal "titte oppi der"

*grøsse* Ja takk til egen gynekolog for slike ting!

Skrevet

Ja,det gjør jeg :) Men så er det en dame, og hun tar alle slike "oppdrag" for de mannlige legene på legekontoret :)

Skrevet

Har gjort det før iallfall. Etter at jeg måtte inn igjen å ta celleprøven 2 ganger ekstra (han fikk det ikke skikkelig til) fikk jeg henvisning til sykehuset. Kommer aldri mer til å bruke fastlegen for å si det slik. Gynekologen var mye flinkere og grundigere.

Skrevet

Akkurat det samme skjedde med meg. Og jeg turde ikke å si nei... Så nå er det plutselig han som tar celleprøver av meg. Jeg er ikke så veldig komfortabel med det.

Leger burde gi deg henvendelse når det er det man spør etter.

Skrevet

Varierer litt. Går til fastlegen (men hun er rasende dyktig og fantastisk hyggelig) når det gjelder småting som prevensjon og celleprøver, men har og bedt om henvisning til gynekolog. Min holdning er at fastlegen styrer med sånt som de er flinke til - kjønnssykdommer, sopp, prevensjon, celleprøver - for det gjør de nok til å bli gode på, men de gangene jeg har hatt problemer - vondt under samleie, går jeg til gynekolog. Dvs fastlegen styrer med sitt, og spesialisten styrer med sitt.

Happy schnappy med det :)

Men så er jeg medisinstudent og har sikkert et litt over middels avslappa forhold til det der etterhvert :P Etter at jeg har hatt gyn-undervisning og gjort undersøkelsen på andre innser jeg hvor lite man faktisk husker etterpå. Man gjør en jobb og har en oppgave å utføre! Jeg kan ikke for bare meg beskrive hvordan underlivet til de jeg undersøkte så ut, det er virkelig ikke noe som er interessant der og da :)

Men, så klart, det har jo mye med kjemien man har med fastlegen!

Skrevet

Ja, gjør det nå som jeg har fått kvinnelig fastlege.

Skrevet

Fastlegen min henviste meg til gynekolog første gangen jeg skulle sjekke noe der nede, og har hatt fast gynekolog siden det. Men gjelder det bare en liten rask sjekk/prøver så tar fastlegen en titt. Men i graviditet, ved celleprøver og lignende tar gynekologen.

Skrevet

Nei. Han er bare noen få år eldre enn meg, og jeg synes han er veldig ok å snakke med. Jeg stoler 100% på hans profesjonalitet, men for meg vil det bli vanskelig å ha det samme fortrolige forholdet til ham dersom han hadde sett meg i en ydmykende GU-positur. Har kun med egen snerpethet å gjøre.

Skrevet

Bruker fastlegen som gynekolog så mye som jeg kan, for gynekologen min bor i en annen by og et blir så mye styr om jeg må dit hver gang. Og legen min er veldig grei så har ingen problemer med at han gjør slike ting (byttet lege for ett år siden og gruet meg veldig siden jeg hadde verdens hygligste lege før, men måtte finne meg en ny siden han gikk av med pensjon)

Jeg har vært mye hos gynekolog siden jeg fikk mitt første barn, både privat og sykehuset så det er veldig mange som har sett oppi der så jeg bryr meg ikke så mye lenger heller. Men jeg har funnet ut at mannlige gynekologer er mye mer forsiktige enn kvinnelige hvertfall, jeg går ikke til en kvinnelig gynekolog frivillig igjen. Men legen min har ikke ultralyd og det må jeg hver gang jeg skal sjekke cystene i eggstokkene så jeg håper ikke min mannlige gynekolog slutter eller blir syk.

Skrevet

Gidder da ikke bruke flere leger, så her gjør fastlegen alt.

Skrevet

Ja, så lenge det ikke skal lages baby så bruker jeg han.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...