Gå til innhold

Forskyvning av søvnrytme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ei lita tulle på 2.5 mnd. Her hjemme har vi forsøkt å legge forholdene til rette slik at hun får etablere en søvnrytme på lang sikt. Endelig begynner vi kanskje å se antydninger til en viss regulering. Så - det jeg lurer på, er om dere har noen tips til kvelden...

Saken er slik, at hun gjerne etterspør mat (morsmelk) rundt klokken 16.30. Så blir hun stuptrøtt i sekstiden. Da opplever vi at hvis hun legges, så våkner hun i firetiden og starter dagen (ps: våkner først klokken 24 og får mat også, men da sovner hun med en gang).

Vi ønsker å forskyve leggetidspunktet hennes litt, til halv sju-sjutiden. Men, ved å gi mat i på dette tidspunktet for å forskyve leggetidspunktet, så vil jeg ikke ha produsert nok melk, siden hun får mat kl. halv fem. Skal jeg allikevel gi henne det jeg har og så legge henne? Opplever også at hun blir mer våken etter måltidet.

Spørsmålet lyder som følger: hvordan forskyve leggetidspunktet til tulla vår til halv-sju/sju med god og mett mage, når hun "nettopp" har fått mat?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trodde det var sånn at når man ammer og det ikke er produsert "nok" melk utover kvelden, er det den gode tjukke melka som gjør ungen enda trøttere som kommer ut.Gi det du har ved 7-tiden og prøv deg litt frem.

Skrevet

Du kan jo prøve å gi mat klokken 4 i stede for halv 5, da spiser hun gjerne litt mindre og du har mer melk til halv 7-7. Det vi gjorde for å forskyve legging, var at vi begynte kveldsstellet ca. 6, når han egentlig var klar for å legge seg. Bading og litt kos. Da er klokken plutselig halv 7 før babyen er klar til legging. Tar ikke mange dagene før hun er inne i den rytmen du ønsker da.

Skrevet

Takk skal dere ha begge to, vi endte opp med en kombinasjon; gi det jeg hadde av melk, i tillegg til at vi begynte stellet når hun var klar for å sove. Fungerer foreløpig utmerket, bank i bordet :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...