Gå til innhold

Frustrert over råd fra vennine

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en god vennine som stadig skal gi meg råd. Om alt fra økonomi til barneoppdragelse. Hun gjør aldri noe feil og det hun gjør er det beste (ifølge mitt inntrykk). det er ikke noe vondt i henne, men hun blir mer og mer innsnevret.

Spesielt med økonomi. De har et huslån på 3 mill, som de har avdragsfritt i 8 år. De har 3 barn og har lånet avdragsfritt fordi "barn er så dyre når de er små". Hun klager over at hun aldri har råd til klær, men shopper mobiler, Ipad, leker og pc på kredittkort.

Ungene deres har mer leker enn våre 2 barn noensinne vil få. Hun anslo selv at de har leker for ca 60 000. Og hun sier at de bruker maks 4000 på mat i mnd......javel, jeg vet at det er noe som virkelig skurrer her. Men når hun sier at hun ikke fatter at vi bruker så mye penger på mat (6000) og at vi ikke har råd til å kjøpe oss hus, blir jeg drittforbanna.

Samtidig vil jeg ikke ta igjen ved å påpeke feilene i hennes egen økonomi, for det tror jeg ikke hjelper. Hva gjør jeg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

eh, hadde ikkje tatt imot finansråd av ho.

Skrevet

De bruker garantert ikke 4000,- på mat med en familie på fem. Spesielt ikke med den luksuslivsstilen hun ellers fører......

Skrevet

Avdragsfritt lån og handel på kredittkort, det sier selg selv at hun er ute og kjører her. Jeg ville ha stilt henne spørsmål om hun selv mener at dette virkelig er lurt, når hun bringer temaet på banen.

Barn trenger ikke mange leker! Datteren min ble utslitt av alle pakkene hun fikk på julaften, og orket faktisk ikke å pakke opp alt selv. Lekerommet hennes bugner av leker, men alt blir etter en stund blandet, så hun ikke finner igjen hva som tilhører hva. Nå skal vi ta et raid og sortere og rydde vekk en god del av lekene, slik at hun får lekt seg skikkelig med hver enkelt leke!

Prøver venninnen din å kompensere for et eller annet, og prøver hun å bevise noe for deg? Er hun usikker?

Skrevet

Hun kjøper alt på kreditt? å de har avdragsfritt lån fordi barner så dyre ja. Barn er nok svært dyre for DEM. Barn er gjerne ikke like dyre for mennesker med et normalt og sunt forhold til økonomi.

Det kan virke som hun prøve å forklare den livstilen de har som normal. At hun nok merker selv at det ikke er rett slik de lever, men at hun gjerne vil normalisere det ved å rakke ned på det som faktisk er normalt.

Si til henne at dere ønsker ikke å kjøpe ting for penger dere ikke har, og at dere gjerne vil vente med å kjøpe hus til den dagen dere har råd til å detale både avdrag og renter på det...til tross for at dere har barn. Slik menneskene du ikke ser på tv3 på kveldene lever.

Om hun faktisk er en god venninne kan du jo vurdere å faktisk snakke med henne om det..om problemet DERES..før de går på en virkelig smell!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...