Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2012 #1 Skrevet 11. oktober 2012 Kan man bygge jordmorutdanning på andre utdannelser enn sykepleier?
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2012 #2 Skrevet 11. oktober 2012 Nei, du må ha sykepleier i bunnen.
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2012 #3 Skrevet 11. oktober 2012 Jordmor er en spesialitet for en sykepleier. Ikke noe selvstendig yrke/utdannelse, men en spesialisering innen sykepleierfaget. Du kan ikke bli barnelege uten først å bli lege. På samme måte kan du ikke bli jordmor uten først å bli sykepleier. Nå er jo jordmor et yrke med masse ansvar og det er bra å ha en bred generell sykepleierkompetanse i bunn. Sykepleierutdannelsen er jo ikke så lang heller, så er det jordmor du vil bli er det vel anvendt tid å utdanne seg til sykepleier. Finner du ut at du vil gjøre noe annet enn å være jordmor har du dermed også mange valgmuligheter. Sykepleiere er etterspurt også i f.eks. bistandsorganisasjoner.
Gjest Gullguttene Skrevet 11. oktober 2012 #4 Skrevet 11. oktober 2012 I Danmark kan man utdanne seg til jordmor uten å bli sykepleier først.
Gulosten™ Skrevet 11. oktober 2012 #5 Skrevet 11. oktober 2012 I Norge må du ha sykepleier i bånn, men i Danmark har de egen Jordemoderuddanning, vet det finnes en i Esbjerg
beibilykke Skrevet 11. oktober 2012 #6 Skrevet 11. oktober 2012 (endret) 3 årig sykepleier utdanning , så må du være i praksis i 1 år så kan du begynne på jormordutdanning som er 2 år lenge siden jeg leste om dette da jeg tenkte at jeg skulle bli jordmor! Endret 11. oktober 2012 av beibilykke
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå